Jeg kan ikke prate og skrive

Til alle som vil prøve seg på norsk og de som kan hjelpe litt til

Jeg kan ikke prate og skrive

Beitragvon Rebekka » Mo, 18. Dez 2006, 15:05

hei! jeg trenger hjelpe med norsk... jeg vorsto muje men jeg kan ikke prater og skrive!

kan ingen hjelper meg?!

(war das arg falsch ich habe noch nie norwegisch geschrieben:D)

Brauche also dringend Hilfe da ich relativ kurz vor einem Austausch stehe.

Rebekka
Rebekka
 
Beiträge: 1
Registriert: So, 17. Dez 2006, 21:15

Re: Jeg kan ikke prate og skrive

Beitragvon camillchen » Mo, 18. Dez 2006, 16:35

Rebekka hat geschrieben:hei! jeg trenger hjelpe med norsk... jeg vorsto muje men jeg kan ikke prater og skrive!

kan ingen hjelper meg?!

(war das arg falsch ich habe noch nie norwegisch geschrieben:D)

Brauche also dringend Hilfe da ich relativ kurz vor einem Austausch stehe.

Rebekka


Hei Rebekka!

Hvis du synes du forstår norsk ganske bra, foreslår jeg at du leser mye norsk (for eksempel på Internett). Da blir det automatisk lettere å skrive også. :-)
camillchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 236
Registriert: Mi, 09. Feb 2005, 17:48
Wohnort: Stavanger, Norwegen

Re: Jeg kan ikke prate og skrive

Beitragvon Frøken Ur » Mo, 18. Dez 2006, 18:28

Hei, bortsett fra å lese mye fins det også muligheten å kjøpe seg norske hørespill, det ville vært optimalt hvis det fins også som bok (de fleste er faktisk berre en forelesning av en sånn en), så går det mye fortere med språkutvikling dersom du kan lese og høre samtidig. Det skaper også forbindelser mellom ord og lyd i hjernen din, og det anbefales på det sterkeste å høre på en og det samme hørespill flere ganger (selv om det blir kanskje litt kjedelig etterhvert).
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 621
Registriert: Sa, 03. Dez 2005, 21:49

Re: Jeg kan ikke prate og skrive

Beitragvon hottehü » Mi, 20. Dez 2006, 21:50

Hei!
Mir geht es genauso, Du bist also nicht die einzigste. Ich verstehe sehr viel und werde nun auch gezwungen zu sprechen, in der Arbeit und bei meiner neuen norwegischen Freundin. Ich schreibe nun auch viele norwegische Wørter als SMS mit einem norwegischen Wørterbuch eingespeichert. Viel Glueck wuensche ich Dir weiterhin, es dauert alles etwas. Ich bin nun 1 Jahr in Norwegen und muss immernoch seeeehr viel lernen.
Hilsen Gitte
Eins mit der Natur!
hottehü
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 265
Registriert: Mo, 27. Dez 2004, 10:34
Wohnort: Norwegen

Re: Jeg kan ikke prate og skrive

Beitragvon Frøken Ur » Do, 21. Dez 2006, 13:54

hottehü hat geschrieben:Ich bin nun 1 Jahr in Norwegen und muss immernoch seeeehr viel lernen.

Tror det tar mye mer tid enn kun 1 år, og det er sikkert heilt normalt. Selv etter flere års opphold her i landet vil du av og til oppdage at det fins fortsatt noen ord eller vendinger som er ukjente til deg. Sånn er det engang.
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 621
Registriert: Sa, 03. Dez 2005, 21:49


Zurück zu Nybegynnere

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 13 Gäste