Tyske jernbaneentuiaster:0)

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon leif johnny olestad » Fr, 25. Jan 2008, 8:28

Lurer på om dere fra Tysklande som er på dette forum om en eller
annen her er entuiast når det gjelder jernbane :?: :wink: Eg er
frelst på alt med NSB å gjøre, og spesielt raumabanen. Pr dags
dato en bildesamling jernbanerelatert på 20000 bilder 8) Vil
gjerne utveksle erfaring med entuiast fra tyskland og kanskje
bor vedkommende i norge :roll: Se http://picasaweb.google.no/Leifjohnny/RAUMABANEN/
http://picasaweb.google.no/Leifjohnny/Di3602/
mine bilder på de to nettsidene :D
mvh
leif johnny olestad
leif johnny olestad
 
Beiträge: 19
Registriert: Mi, 23. Jan 2008, 20:14

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Karsten » Fr, 25. Jan 2008, 15:29

Hei Leif,

for det første unnskyld, men norsken min er ikke så godt.
Besøk hjemmesiden til Jan-Geert Lukner: http://www.blockstelle.de (også på Norsk)
Han er både en stor jernbaneentusiast og glad i Norge!

Hilsen
Karsten
Bild

Ruut-wieß kritt mer ahnjeboore, en die Weech erinnjelaat,
wer en dä Südkurv opjewaaße, dä blieht ruut-wieß bess en et Jraav.
Karsten
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 6523
Registriert: Mi, 07. Aug 2002, 22:20
Wohnort: Ruhrpott & Romsdal

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Lavskriken » Sa, 26. Jan 2008, 15:08

Hei, Leif!

Dersom du leser min posting "Vinterglede med barneøyne", kan du sikkert forestille deg at jeg ble smittet med densamme virussen! Som elev måtte jeg kjøre med tog til skolen hver dag. Dengang hadde vi mange forskjellige lokomotiv-typer som trakk vognene. Årsaken var historien av Tyskland: Hver land i Stor-Tyskland før krigen hadde sine egne lokomotiv-typer. Under krigen ble mye ødelagt. Etter krigen kjørte den Tyske Jernbanen med alle lokomotiver som man hadde ennå. Imidlertid er de fleste av disse typene forsvunnet, ble vraket eller gitt til et museum. Bare få eksemplarer av de gamle typene ekisterer ennå i dag.

Detsamme skjedde i Østerrike. Jeg bodde dengang nær den tysk-østerrikske grensen. Det kjørte tog fra begge sider til byer i nærheten av grensen. Både i Tyskland og i Østerrike ser man i dag bare røde lokomotiver med lignende utseende.

Slik som du er jeg meget glad i å vandre i naturen. I 2006 har min kone og jeg tilbrakt sommerferiene i Sveits. Dengang gikk vi på tur på en lang sti langs Lötschental-Bahn. Stien har en meget god markering og er lett å gå. Man har alltid nydelig utsikt ned til Rhone-dalen og mot de høye fjelltoppene i Wallis. Mens man vandrer i naturen, kan man se massevis av sommerfugl, som lever der. Og alltid kjører tog forbi, for stien følger jernbane-trassen. Jernbane-trassen begynner i Frutigen, toget kjører gjennom en lang tunnel nær Kandersteg, så fortsetter trassen på sørsiden til Brig. For tiden bygger man en meget stor basis-tunnel, slik at toget slipper å kjøre så høyt opp i fjellet. Da blir det sikkert roligere på den gamle trassen - dessverre!

Skulle du ha interesse å lese mer om det eller å se noen bilder av turen, så kan du gjerne henvende deg til meg under "pn".

Med vennlig hilsen!

Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 155
Registriert: So, 28. Aug 2005, 12:04
Wohnort: Backnang

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0) (Lavskriken)

Beitragvon leif johnny olestad » Sa, 26. Jan 2008, 17:52

Bilder mottat :D Du fått bilder i retur
mvh
leif johnny olestad

http://www.raumabanen.net/
leif johnny olestad
 
Beiträge: 19
Registriert: Mi, 23. Jan 2008, 20:14

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon leif johnny olestad » So, 27. Jan 2008, 17:07

Bild
tatt idag :D
mvh
leif johnny olestad
leif johnny olestad
 
Beiträge: 19
Registriert: Mi, 23. Jan 2008, 20:14

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Lavskriken » So, 27. Jan 2008, 22:14

Hei, Leif!

Du har tatt et meget fint bilde. Men jeg fryser, mens jeg betrakter dette. Det ser meget sibirisk ut på ditt bilde!

Hilsen

Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 155
Registriert: So, 28. Aug 2005, 12:04
Wohnort: Backnang

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Barney Bär » Mo, 28. Jan 2008, 10:53

jeg fryser ikke. :P

takk, leif.

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Harald96 » Mo, 28. Jan 2008, 19:36

Leif Johnny: For meg ser bildet ogsaa veldig kaldt ut, men det er jo flott allikevel! Sommeren 2006 reiste jeg og min venninne Raumabanen i begge retninger. (2007 reiste vi med bil!). Det som irriterte meg litt, var at konduktoeren (eller kanskje var det et lydbaandopptak) sa at Trollveggen skulle vaere den hoyeste vertikale fjellvegg i Europa. Det er jo ikke riktig. F. eks., Eiger Nordwand er vel ca. 2.000 meter, altsaa omtrent dobbelt saa hoy som Trollveggen. Konduktoeren burde ha sagt: Den hoyeste fjellvegg i Nord-Europa.

Rent bortsett fra det: Den hoyeste fjellvegg i verden er vel Rupal-flanken paa Nanga Parbat (ca. 4.500 m hoy). Jeg har lenge hatt lyst til aa se den, problemet er bare at den befinner seg i Pakistan, et land hvor jeg har vaert to ganger i mitt liv, og ikke har direkte interesse av aa besoeke igjen..... Det er ogsaa litt komplisert aa reise til Nanga Parbat.

Men det var en avsporing! For aa komme tilbake til bildet: Det minte meg nesten paa filmen "The Polar Express"! Har togentusiastene her sett denne filmen? Jeg vet ikke om den finnes i tysk eller norsk utgave, men den kan kjoepes paa amazon.com Jeg synes filmen er fantastisk! (Det er en barnefilm!!!) Toget "The Polar Express" gaar hvert aar, den 24. desember, til Nordpolen! Woww! Det er en meget god tegnefilm, med f. eks. Tom Hanks som gir stemme til den flinke konduktoeren. Lokomotivfoereren er ogsaa meget dyktig!!! Filmen er faktisk ogsaa for godt voksne folk som meg (60+), en opplevelse aa se!!! Anbefales *****
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 1024
Registriert: Sa, 05. Nov 2005, 14:58

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Barney Bär » Mo, 28. Jan 2008, 20:05

jeg er ingen spesiell togentusiast, men vi har "polar express" på tysk.

morsom. og ansattene på toget er virkelig dyktige!!! :lol:

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Harald96 » Mo, 28. Jan 2008, 20:11

Ja, virkelig! Saerlig da de var ute paa isen, og klarte aa finne sporet igjen!!! :D

Ellers saa synes jeg jo opptakene fra Nordpolen var fantastiske!! :P
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 1024
Registriert: Sa, 05. Nov 2005, 14:58

Re: Tyske jernbaneentuiaster:0)

Beitragvon Barney Bär » Mo, 28. Jan 2008, 20:27

problemet var jo ikke isen selv, men styrelse på den, og at isen brakk ned under toget. :P

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 4 Gäste