Liker tyskerne historieforfalskning?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Barney Bär » Mo, 20. Jul 2009, 20:26

Barney Bär hat geschrieben:Sånn, har nettopp brukt kontaktskjemaet "tilbakemeldinger" (klick) på nsb sin side.
Vi får se hva som kommer tilbake.


i dag kom et svar som inneholder at meldingen min blir videresendt til salgs og strekningsleder for
Raumabanen.

og videre:
NSB hat geschrieben:Alle henvendelser som dette vil bli logget og fulgt opp internt av
NSB Servicesenter.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Mi, 09. Aug 2006, 23:13

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Barney Bär » Do, 23. Jul 2009, 11:31

NSB hat geschrieben:Brosjyren som det henvises til benyttes ikke lenger i NSB sine tog.
Imidlertid ble restlageret fra i fjor benyttet i juni måned.


men artikkelen i vg nett er fra 14 juli... :roll:
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Mi, 09. Aug 2006, 23:13

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Salmon » So, 26. Jul 2009, 0:12

Tja, turistbrosjyrer skrives for å gi besøkende en hyggelig opplevelse, og virksomheter som driver med turisme er naturligvis interessert i å behandle gjester på en høflig måte og ikke fornærme dem. Det er selvsagt ikke historieforfalskning at man lar være å pukke på forrige krig overfor folk som ikke er kommet fordi de interesserer seg for denne krigen.

Når det gjelder ødeleggelser, så kan det samme jo sies om engelskmenn, amerikanere og russeres ødeleggelser på det europeiske kontinentet, ikke minst i Tyskland, men også i flere norske byer (bl.a. Bergen). Jeg vet ikke om det står i hver eneste turistbrosjyre beregnet på engelskmenn, russere eller andre grupper i Tyskland at "her gjorde dere den og den uretten!", illustrert med bilder av tyske ofre, flyktninger osv. Dette er et viktig nok tema, men for flertallet av utlendinger er det ikke derfor de er på ferie i Tyskland.

Jeg vet hvertfall at japanere (en svært stor turistgruppe) oppfatter det som svært uhøflig å få kommentarer om krigen (på grunn av japansk kultur som legger mye vekt på ære), og jeg tviler sterkt på at krigen er noe som tas opp i særlig grad i turistbrosjyrer beregnet på japanere. Turisme handler om å vise gjestfrihet, ikke om å fortelle gjestene om alt det "gale" de har gjort.

NSB har tydeligvis gjort undersøkelser av hva tyskere finner det interessant å lese om, og det mener jeg må være helt i orden. Det er høflighet rett og slett. En høflig omgang med gjester bidrar også til forsoning og forbrødring.

Nei, tyskere er ikke noe annerledes enn andre og skal ikke behandles annerledes enn andre i den forstand at man ikke trenger å ta hensyn og kan si hva som helst til dem. Man skal være høflig og hensynsfull overfor alle. Det er en viktig del av norsk kultur som besøkende må avfinne seg med.
Salmon
 
Beiträge: 2
Registriert: So, 26. Jul 2009, 0:02

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Salmon » So, 26. Jul 2009, 0:17

"har noen lyst å være med?"

Nei. Nå sendte jeg en e-post til NSB der jeg sa at jeg fant at deres vurdering var riktig og klok, og uttrykk for vanlig høflighet/folkeskikk.
Salmon
 
Beiträge: 2
Registriert: So, 26. Jul 2009, 0:02

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Barney Bär » So, 26. Jul 2009, 21:33

Salmon hat geschrieben:"her gjorde dere den og den uretten!", illustrert med bilder av tyske ofre, flyktninger osv.

dette er jo ikke snakk om. det er om en setning: "byen ble ødelagt under en tysk bombeangrep men snart gjenoppreist som den er nå"
ser ikke noe galt med det. det er bare en opptelling av fakter. jeg mener det går an å tåle også på en feriereise.

Salmon hat geschrieben:...uttrykk for vanlig høflighet/folkeskikk.

er det folkeskikk å overreagere på en nøktern holdt setning?
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Mi, 09. Aug 2006, 23:13

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon keks » Mi, 09. Mär 2011, 22:53

hehe, jææævlig bra den der ;-) dette er den norske mentaliteten på sitt beste - ikke fornærm noen :-)
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 321
Registriert: Mi, 07. Mai 2003, 11:25
Wohnort: Bodø

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 12 Gäste