Bokmål er ekte norsk!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Jokey » Fr, 19. Feb 2010, 13:04

"Bokmål er egentlig dansk, mens nynorsk er ekte norsk. Nynorsk bør derfor være det eneste nasjonalspråket i Norge!" Dette synspunktet er det fortsatt en del mennesker som stiller seg bak, selv om det nå har gått 180 år siden Welhaven og Wergeland satte i gang debatten om et eget norsk språk. Den gang da var vel debatten både nødvendig og berettiget. Dansk hadde da vært vårt skriftspråk i flere hundre år, og med egen grunnlov, ny unionspartner og stadig økende nasjonalfølelse skulle det bare mangle om ikke nordmennene hadde ønsket seg et eget nasjonalspråk. Dansk er og blir dansk. Men er bokmål egentlig dansk?

I denne forbindelse har jeg lyst til å fortelle om en hendelse fra et av mine besøk i Bergen. Sammen med en kamerat var jeg innom en av hans venninner. Høflig som jeg er, fortalte jeg at jeg er veldig glad i Bergen, og at jeg hadde vært i byen ved flere anledninger. Jenta, en bergenser, satte opp et surt ansikt og svarte at østafjells, dit skulle hun ihvertfall ikke. Det var ansett for å være dansk territorium, og hun ønsket på ingen måte å la seg infisere av... Vel, hva det nå enn var hun mente. Jeg følte meg rystet og dypt provosert. Ikke minst av hennes manglende sosiale kompetanse, men også av det faktum at det var blitt satt spørsmålstegn ved min "norskhet". Bergenseren hevdet attpåtil at hun var mer norsk enn meg, basert på at måten jeg snakker på, ligger tett opp mot skriftspråket bokmål, et skriftspråk som jo uten tvil har utviklet seg direkte fra dansk. Men er bokmål fortsatt dansk?

Det har altså gått 180 år siden Welhaven og Wergeland satte i gang den på mange måter ennå pågående språkdebatten. 12 år senere, i 1842, fikk Ivar Aasen, en bondesønn fra Sunnmøre, et stipend for å reise ut og studere ulike dialekter rundt omkring i det langstrakte land. Dette arbeidet resulterte etter hvert i landsmålet, et slags planspråk basert på genuint norske dialekter og det norrøne språket. Landsmålet skulle være genuint norsk, bønder og småfolks eget språk, en motsetning til embetsmennenes sterkt danskpregede språk. På samme tid arbeidet Knud Knudsen for å begynne en gradvis fornorsking av det allerede eksisterende skriftspråket, istedenfor å satse på et helt nytt språk. Slik ble "det almindelige Bogsprog" til. I 1885 ble Jamstillingsvedtaket gjort på Stortinget. Dette innebar at landsmålet og "det almindelige Bogsprog" i prinsippet skal være likestilt i skolen og i offentlig administrasjon. Dermed hadde Norge nå fått to offentlige skriftspråk.

Siden den gang er mange vedtak gjort, reformer innført. Landsmål har blitt til nynorsk, "det almindelige Bogsprog" har blitt til bokmål. Gjennom 180 års historie har begge skriftspråkene vært gjenstand for delvis omfattende endringer. Språk er en sammensatt greie, både kollektivt og individuelt. Språk og identitet har det til felles at de utvikler seg etter hvert som tiden går. Tid blir til historie, og nåtiden er summen av alt som har vært.

Bokmålet har en historie dansken mangler. Likeså har nordmennene en historie danskene ikke har, selv om de er en del av den. Utviklingen av bokmål og nynorsk er en helnorsk utvikling, en utvikling som har gått samtidig med utviklingen av den norske nasjonalidentiteten. Uatskillelige. Dansk er dansk, og bokmål kan ikke være noe annet enn ekte norsk.

=)
Noen barn er gule, men det er utenpå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Jokey
 
Beiträge: 58
Registriert: Mo, 31. Jul 2006, 1:20
Wohnort: Horten, Vestfold

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Ulrike44 » Fr, 19. Feb 2010, 13:15

Tusen hjertelig takk for innlegget ditt - det er akkurat som jeg ser på spørsmålet og den herav resulterende målkrangelen.

La oss fremme bokmålet og overlate det mer eller mindre kunstig sammensatte mål nynorsk til de ulike dialektene. :D
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Ulrike44 » Fr, 19. Feb 2010, 13:36

P. S.: @ Jokey

Du skrev i profilet ditt under "interesser" "smurfer". Hva i all verden er det???
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Jokey » Fr, 19. Feb 2010, 13:39

Ulrike44 hat geschrieben:P. S.: @ Jokey

Du skrev i profilet ditt under "interesser" "smurfer". Hva i all verden er det???


Die Schlümpfe =)
Noen barn er gule, men det er utenpå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Jokey
 
Beiträge: 58
Registriert: Mo, 31. Jul 2006, 1:20
Wohnort: Horten, Vestfold

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Ulrike44 » Fr, 19. Feb 2010, 13:51

Jokey hat geschrieben:
Ulrike44 hat geschrieben:P. S.: @ Jokey

Du skrev i profilet ditt under "interesser" "smurfer". Hva i all verden er det???


Die Schlümpfe =)


:rofl: Takk!
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 19. Feb 2010, 14:00

Ja, også takk fra min side.
Nordmenn er da veldig spesielle når det kjem til språk. Men egentlig så er det jo slik at det nesten ikke fins nordmenn uten noe som helst dialekt. Så alle snakker jo sitt språk på en måte - det gjør også jeg (eller bedre sagt: æ :twisted:)

Jaja, bergensere kan være veldig rare. Hvis hun virkelig har det synspunktet der, så får hun bare holde seg der hun er. Vi vil heller ikke ha henne her :P

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 19. Feb 2010, 14:02

Ulrike44 hat geschrieben:Du skrev i profilet ditt under "interesser" "smurfer". Hva i all verden er det???


Nå skuffer du meg, Ulrike :wink: Det er jo et veldig viktig ord! Har du ikke hatt Au-Pair-barn med smurfe-CDer?!

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Ulrike44 » Fr, 19. Feb 2010, 14:09

hobbitmädchen hat geschrieben:
Ulrike44 hat geschrieben:Du skrev i profilet ditt under "interesser" "smurfer". Hva i all verden er det???


Nå skuffer du meg, Ulrike :wink: Det er jo et veldig viktig ord! Har du ikke hatt Au-Pair-barn med smurfe-CDer?!


Akk Hobbitjenta mi - det er en generasjonsforskjell :rofl: :rofl: :rofl:
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon hobbitmädchen » So, 21. Feb 2010, 13:55

Ulrike44 hat geschrieben:Akk Hobbitjenta mi - det er en generasjonsforskjell :rofl: :rofl: :rofl:

:mrgreen:
Du må da bare prøve å være oppdatert :wink:

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Ulrike44 » So, 21. Feb 2010, 14:20

hobbitmädchen hat geschrieben:
Ulrike44 hat geschrieben:Akk Hobbitjenta mi - det er en generasjonsforskjell :rofl: :rofl: :rofl:

:mrgreen:
Du må da bare prøve å være oppdatert :wink:


Nei, med dette smurfer-dannelseshullet skal jeg fortsatt leve. :D Man behøver å ikke vite alt.
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon mysen » So, 21. Feb 2010, 20:26

Hei Jokey,

det er jo interessant at bråket om hva som er det riktige norske språket går videre i de neste generasjoner. Da jeg tok examen artium i 1971 var det et tema. Jeg selv har aldri akseptert nynorsk som et riktig levd språk. Som du har skrevet er det sammensatt av ulike dialekter i de mest bortgjemte daler i fjordene på vestkysten. Så ble nok en del norrøn blandet i og landsmålet var ferdig.
Bokmål er heller ikke et eget språk, det vel ingen i hele Norge som taler rent bokmål-
Jeg ser det som faktum at det ikke finnes et såkalt Høynorsk (Syn. Hochdeutsch).
Etter min mening måtte vi alle snakke islandsk hvis vi skulle snakke et språk som kommer nesten direkte fra norrøn, og skrive det naturligvis også.
Bergensere har alltid vært rare folk. Da jeg tjente i den norske marinen på Madla moen sa disse
Eg er ikkje frå Norge æ er fra Bergen

Det finnes ting som forandrer seg aldri.

Hilsen
Mysen
mysen
 
Beiträge: 17
Registriert: Mo, 09. Feb 2009, 15:35
Wohnort: Deutsche Nordseeküste

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon keks » Sa, 20. Mär 2010, 0:02

Ja, da e no ikje så enkelt i da her landet :roll: Då kjæm man hit, hadd i sin tid i Tyskland to kurs i bokmål og ka gjær nordlænningan? De prat no bærre dialekt! Ikje nok mæ da. Avisan e på bokmål, på jobb ska e skriv "kanselistil" og e sjøl ha bidd - e hold på å sei - en skikkelig språkhore. Va nok ganske krøkkat i bynnelsen men etter kvært gjækk da for så vidt bra og. Språkmessig må man vær littegrann tilpassningsdyktig her i landet :wink:
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 321
Registriert: Mi, 07. Mai 2003, 12:25
Wohnort: Bodø

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Schnettel » Sa, 20. Mär 2010, 13:08

keks hat geschrieben:Ja, da e no ikje så enkelt i da her landet :roll: Då kjæm man hit, hadd i sin tid i Tyskland to kurs i bokmål og ka gjær nordlænningan? De prat no bærre dialekt! Ikje nok mæ da. Avisan e på bokmål, på jobb ska e skriv "kanselistil" og e sjøl ha bidd - e hold på å sei - en skikkelig språkhore. Va nok ganske krøkkat i bynnelsen men etter kvært gjækk da for så vidt bra og. Språkmessig må man vær littegrann tilpassningsdyktig her i landet :wink:
:lol: :lol: :lol: Supert. Kunne aldri skrive sånn. ;-) Men sånn er det jo overalt. En utlending som lærer tysk og flytter så til Saarland, Bayern, Schwaben, Sachsen... skjønner jo ingenting heller... Og likevel er "hochdeutsch" ekte tysk - selv om ingen prater sånn (ok, rundt Hannover kanskje, men ellers?)...
Når livet gir deg sitroner - be om Tequila og salt!
Schnettel
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 4937
Registriert: Sa, 05. Jul 2003, 15:41
Wohnort: Rognan - 67 grader nord

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Wick1e » Fr, 21. Mai 2010, 12:33

For meg er og forblir bokmål en variant av dansk.

Men man kan jo spørre seg, er nederlansk en variant av tysk?
Akkurat som platttysk er et tysk språk, som en høytysktalende person ikke skjønner så mye av.

I Tyskland blir letzeburgisk ansett som en tysk dialekt, mens det er et offisiellt språk i Luxemburg!

Men bokmål og dansk er veldig veldig like. Alle som kan lese bokmål kan også lese og skjønne dansk.

Jeg er fra Bayern, ikke fra Tyskland :lol: .
Wick1e
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 777
Registriert: Mi, 19. Jan 2005, 0:31
Wohnort: Gjøvik

Re: Bokmål er ekte norsk!

Beitragvon Ulrike44 » Fr, 21. Mai 2010, 12:46

Wick1e hat geschrieben:For meg er og forblir bokmål en variant av dansk.

:-) ja og så? Minst er bokmål et språk (jaja, det vet jeg jo: heller ikke enhetlig, men likevel...), mens nynorsk består av kunstig sammensatte dialekter... :D

Wick1e hat geschrieben:Jeg er fra Bayern, ikke fra Tyskland :lol: .

Nemlig. Og jeg fra Saarland, ikke Tyskland... :-)

Hilsen fra Langfjordsola til verdens rest

Ulrike
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Nächste

Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 6 Gäste