Ved

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Ved

Beitragvon Kasi » Di, 06. Jul 2010, 13:58

Hei alle sammen,
siden vi til vanlig er altfor sent ute med å kjøpe ved til neste vinter, skal jeg gjøre det NÅ!
Har noen her noen meninger for eller imot furuved? Jeg vet så utrolig lite om det, vet bare at bjørk er bra. Nå har jeg funnet en annonse på finn med "billig" furuved til salgs.
Flott med en tilbakemelding!
Hilsen kasi
Kasi
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 171
Registriert: Do, 10. Mai 2007, 7:57

Re: Ved

Beitragvon muheijo » Di, 06. Jul 2010, 14:04

Hva betyr "billig"? Er veden tørr?

Hilsen, muheijo
"Nicht diejenigen sind zu fürchten, die anderer Meinung sind, sondern diejenigen, die anderer Meinung sind, aber zu feige, es zu sagen."

(Napoléon I.)
muheijo
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3856
Registriert: Mi, 25. Aug 2004, 23:30
Wohnort: Trøndelag

Re: Ved

Beitragvon Kasi » Di, 06. Jul 2010, 20:37

Hei,
1500 liters sekk for 800 kr. Det står ikke noe i annonsen, men jeg går utifra at veden er tørr.
Hilsen kasi
Kasi
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 171
Registriert: Do, 10. Mai 2007, 7:57

Re: Ved

Beitragvon Ulrike44 » Di, 06. Jul 2010, 20:53

Kasi hat geschrieben:1500 liters sekk for 800 kr. Det står ikke noe i annonsen, men jeg går utifra at veden er tørr.

Men jeg synes det IKKE er rimelig. Jeg betaler (som ofte fortalt før :D ) 800 kr for en favn = 2,4 m3 blandingsved (incl. leveringen, men ikke i sekker). Jeg for min del ville ikke kjøpe ren furuved - det lukker ovnrøret pga. kvaen. Blandingsved gjør det også men ikke så tidlig som ren furu.
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Ved

Beitragvon Kasi » Mi, 07. Jul 2010, 7:54

Ja vel, takk skal du ha Ulrike. Da skal jeg heller ringe litt rundt og se om jeg kan få tak i bjørk igjen.
Hilsen kasi
Kasi
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 171
Registriert: Do, 10. Mai 2007, 7:57

Re: Ved

Beitragvon muheijo » Mi, 07. Jul 2010, 8:31

Kasi hat geschrieben:Da skal jeg heller ringe litt rundt og se om jeg kan få tak i bjørk igjen.


Du får helt sikkert bjørk på samme prisen, eller litt dyrer, kanskje.
Du kan selvfølgelig også bruke furuved eller blandingsved, hvis den er tørr.

Kjøp deg 1500 L bjørk, 1500 L furu og en pall med briketter, so har du kanskje nok til hele vinteren.

Hilsen, muheijo
"Nicht diejenigen sind zu fürchten, die anderer Meinung sind, sondern diejenigen, die anderer Meinung sind, aber zu feige, es zu sagen."

(Napoléon I.)
muheijo
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3856
Registriert: Mi, 25. Aug 2004, 23:30
Wohnort: Trøndelag

Re: Ved

Beitragvon Ulrike44 » Mi, 07. Jul 2010, 9:02

Jeg for min del er ganske begeistret av blandingsved, vil ikke ha noe annen. Bjørk, synes meg, brenner rask som papir (litt overdreven, men likevel) og har derfor ikke så mye effekt. som den andre. Blandingsved brenner langsommere ned, og jeg har nok med 4 til 5 favner for 40m2 i ett år.

Hilsen til syd, Kasi

Ulrike
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Ved

Beitragvon muheijo » Mi, 07. Jul 2010, 9:26

Ulrike44 hat geschrieben:Bjørk, synes meg, brenner rask som papir (litt overdreven, men likevel) og har derfor ikke så mye effekt. som den andre. Blandingsved brenner langsommere ned,


Ulrike, det er motsatt, helt sikkert. Men hvis man få blandingsved på den prisen du betaler i dag, spiller det ingen rolle.

Hilsen, muheijo
"Nicht diejenigen sind zu fürchten, die anderer Meinung sind, sondern diejenigen, die anderer Meinung sind, aber zu feige, es zu sagen."

(Napoléon I.)
muheijo
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3856
Registriert: Mi, 25. Aug 2004, 23:30
Wohnort: Trøndelag

Re: Ved

Beitragvon Ulrike44 » Mi, 07. Jul 2010, 9:37

muheijo hat geschrieben:
Ulrike44 hat geschrieben:Bjørk, synes meg, brenner rask som papir (litt overdreven, men likevel) og har derfor ikke så mye effekt. som den andre. Blandingsved brenner langsommere ned,


Ulrike, det er motsatt, helt sikkert. Men hvis man få blandingsved på den prisen du betaler i dag, spiller det ingen rolle.

Hilsen, muheijo

Altså, Muheijo,

brant nettopp min bjørk - og det jeg sa er erfaringen min, opplevde jo forliken for noen uker siden :D . Om det er en trossak :D ?

Forøvrig, en varmeutbyttemåling (hørte jeg, har desverre ingen link til påstanden) skulle vise at hegg har den beste varmeutbytte av alle trær. Felte nettopp noen av dem, men de må tørkne først. Er spent på om det stemmer.

Hilsen til nord

Ulrike
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Ved

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 07. Jul 2010, 9:44

Et lite spørsmål litt off-topic.
Er dere like ille som nordmenn som hiver alt i ovnen som kan brennes opp?! Melkekartonger, bleier, all slags innpakning...

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Ved

Beitragvon Ulrike44 » Mi, 07. Jul 2010, 9:47

hobbitmädchen hat geschrieben:Et lite spørsmål litt off-topic.
Er dere like ille som nordmenn som hiver alt i ovnen som kan brennes opp?! Melkekartonger, bleier, all slags innpakning...

Selfølgelig ikke :oops: :D
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Ved

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 07. Jul 2010, 9:57

For ikke å snakke om sofaer som bare blir satt fyr på... Eller hele hytteinnredningen...

"Hjemme" bruker vi mest bjørk for å tenne opp og så blir det noen granbiter av treet som måtte avlives :wink:

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Ved

Beitragvon Schnettel » Mi, 07. Jul 2010, 11:05

hobbitmädchen hat geschrieben:For ikke å snakke om sofaer som bare blir satt fyr på...
Da blir det jo fort varmt i stua! ;-) Men, vel bare én gang...

Når det gjelder varmeutnyttelse av forskjellige vedtyper se side 3 av følgende info: http://www.google.de/url?sa=t&source=we ... d5R3yKoe2g
Når livet gir deg sitroner - be om Tequila og salt!
Schnettel
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 4937
Registriert: Sa, 05. Jul 2003, 15:41
Wohnort: Rognan - 67 grader nord

Re: Ved

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 07. Jul 2010, 11:34

Schnettel hat geschrieben:Da blir det jo fort varmt i stua! ;-) Men, vel bare én gang...

:lol:
Sånn er det for folk som hverken har ovn eller peis :roll:

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Ved

Beitragvon the-sun » Sa, 10. Jul 2010, 8:41

@Kasi: sjekk om det finnes en slags arbeidsprosjekt til psykisk og fysisk hemmede i din kommune. Ofte lager/selger de ved til svært gode priser.
Etter sommeren henter jeg flere 1000ltr sekk med stablet (!) tørket bjørk og betaler 400,- nok per sekk.

Vi bruker 2 stykker furu eller bjørk for å fyre opp og til vanlig kjøper vi eik. Men prisen til bjørkeveden er så greit, da blir det det til vinteren (og så får vi varmepumpe i august, siste vinter var for lang og kald ;-))

Hilsen, BRitta
Nicht mehr im Forum aktiv.
the-sun
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 644
Registriert: Do, 15. Jul 2004, 20:36
Wohnort: Vennesla, Norwegen

Nächste

Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 9 Gäste