Den norske EU-kontrollen (TÜV)

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Den norske EU-kontrollen (TÜV)

Beitragvon Jesco » So, 01. Sep 2002, 17:36

Hei !

Vi bor nå en stund i Oslo og for ikke lenge siden har vi fått beskjed angående EU-kontrollen (TÜV). Heldigvis klarte bilen vår kontrollen uten problem . :D

Men vi har fått følelsen, at den norske EU-kontrollen er ikke 100% det samme som i Tyskland.

Testene var omtrent like (avgass, bremser osv.), men intensiteten var mye lavere. Er det nå tilfeldig, eller har dere oppdaget det samme ?

Skal denne EU-kontrollen være akkurat lik som i Tyskland, eller fins det forskjeller mellom de to landene ?

hilsen

Jesco (Sibylle & Markus)
Jesco
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 384
Registriert: So, 25. Aug 2002, 11:26
Wohnort: Nittedal

kanskje mer avslappet

Beitragvon snowstorm » Mo, 02. Sep 2002, 13:55

Hei!
Det kan være (hvis du tok en tysk bil til Norge) at den første kontrollen er litt mindre streng for det er kjent at Tyskland også har kontroller. Og nå en bil har blitt kontrollert for fem månader siden er det kanskje ikke nødvendig å gjøre det altfor nøjaktig. Men det kan være et subjektivt intrykk fra meg.

Hva gjelder kontrollen for alle andre norske biler. (det er igjen en intrykk jeg har) Jeg har sett mange biler med otrolig mye rust, det er mye salt på veier og da hender det enklere for at vinteren er litt lengre. Men jeg har en venn som ikke greide å få sin Ford Sierra fra 1986 genom kontrollen og den sa ut ikke engang så darlig. Derfor synes jeg at det er ikke så stor forskjell mellom Norge og andre land. Kanskje vegvesenet er litt mer avslappet hva gjelder prosedyren, køer er mindre lang enn man er vant til fra hjemme.

Litt provoserendet spørmål: Norge har pga høyre avgifter som gjør det veldig dyr å kjøpe en ny bil, mange biler som er ganske gammel. Faktisk ser man mange som man ikke ser så veldig ofte lenger på andre land. Er der noen som synes at det er derfor "enklere" å komme genom kontrollen enn f.ex. i Tyskland?

Hilsen
Patricia
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 465
Registriert: Fr, 23. Aug 2002, 10:59
Wohnort: Arendal

Den norske EU-kontrollen

Beitragvon Jesco » Mo, 02. Sep 2002, 15:23

Hei Patricia !

Det er sant, at det gjelder andre regler når man flytter en bil fra Tyskland til Norge. Reglene som gjelder er fra 1947 (tror jeg), og biler må nesten bare ha 4 hjul og bremser. :)

Men EU-kontrollen skal være hver annenhver år og det er jo omtrent det samme som i Tyskland. Hvis du flytter en bil fra utlande til Norge så betyr det for oss:

- Flyttegodskontrollen
- Etter 2 år: EU-kontrollen

Den flyttegodskontrollen er ganske grei, men den EU-kontrollen skal jo være det samme som i Tyskland. Det er sant at masse biler i Norge virker skittene og har veldig mye rust. Men det er ikke viktig, så lenge de bærende delene er i orden. Jeg vil gjerne vite om regelene er det samme som i Tyskland, eller hvorfor kaller man den kontrollen 'EU-kontrollen' ? Er reglene kanskje det samme og fortolkningen annerledes ?

Hvem vet mer om det ?

hilsen

Jesco (Sibylle & Markus)
Jesco
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 384
Registriert: So, 25. Aug 2002, 11:26
Wohnort: Nittedal

Re: Den norske EU-kontrollen (TÜV)

Beitragvon Rolf » Mo, 11. Nov 2002, 22:46

Hei,

jeg har ikke vært so veldig ofte innom dette forum siden august og har nettopp oppdaget spørsmålet ditt. Litt sent kanskje, men jeg prøver å svare allikevel.

Så vidt jeg husker ble EØS-kontrollen innført i slutten av 1990-tallet. Da jeg bodde i Oslo i 1995/1996 fantes den i hvert fall ikke. Det er vel et av tiltakene som Norge ble forpliktet til som medlem av EØS.

Hilsen
Rolf
Rolf
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 215
Registriert: Mo, 26. Aug 2002, 14:49
Wohnort: Kreis FDS


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 15 Gäste