Hei hei! Jeg er ny på forumet!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Hei hei! Jeg er ny på forumet!

Beitragvon mørkeulv » Mo, 20. Dez 2010, 23:57

Hei hei alle sammen!
Jeg er ny her på forumet og heter Brittany. Jeg kommer fra USA, så selvsagt er engelsk morsmålet mitt, men jeg har lært tysk i 10 år og norsk i ett år. Norsken min er ikke så bra, men jeg vil prøve og forbedre meg. Jeg vil bare presentere meg og håper at, jeg kan lære veldig mye mer norsk! Her i USA har jeg ingen mulighet for å lære det.

Egentlig har jeg et spørsmål; når jeg snakker norsk, det høres som tysk uttale med amerikansk-engelsk intonasjon, og jeg vet ikke, hvordan jeg kan lære norsk uttale og intonasjon. Jeg lærer alt på egenhånd og har ingen lærer og ingen CD, jeg bruker bare tre forskjellige bøker: Ny i Norge og Norsk for utlendinger 1 (begge på norsk) og Et år i Norge, men jeg synes at CDen til Et år i Norge er ikke så hjelpsom. Har noen et forslag?

Mange takk, og jeg gleder meg å snakke norsk med dere! Ha det bra!

Klem fra Brittany
mørkeulv
 
Beiträge: 3
Registriert: Mo, 20. Dez 2010, 23:42
Wohnort: USA

Re: Hei hei! Jeg er ny på forumet!

Beitragvon Ulrike44 » Di, 21. Dez 2010, 0:32

Heihei Brittany!

Flott at du fant veien til forumet vårt - jeg ønsker deg hjertelig velkommen.

Du skriver en utmerket bra norsk - gratulerer! Og vær ubekymret for aksenten din, denne vanskeligheten har vi så godt som alle, det er ikke farlig. De meste nordmenn ville være glad for det - de synes den høres sjarmerende ut.

Så ønsker jeg deg mye glede her og at du får fatt i de tipps du er på leting etter.

Hjertelig hilsen fra Norge til USA!

Ulrike
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 21:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Hei hei! Jeg er ny på forumet!

Beitragvon kacpi94 » So, 26. Dez 2010, 9:58

Hei !
Jeg har hatt de samme problemene som deg :) Du skulle prøve å høre på en nors radio eller se på TV ( NRK f. eks. ). Eller finn noen som ville snakke med deg på Skype. Det er en av de beste måtene, tror jeg.

Du snakker engelsk og tysk. Det skal også hjelpe deg med utvikling i norsken, det kan du vøre sikker på ! :)
Jeg vet det, fordi kan engelsk ganske godt ( går i klasse med tospråklig undervisning ) og det hender ofte at ser noen norsk ord for den første gangen, men vet hva det betyr på grunn av det likner et engelsk ord, vet du :)

Her i Polen har jegogså ikke så mange mulighetene, men om du veldig vil - du skal klare det :)

Hilsen
kacpi94
 
Beiträge: 2
Registriert: So, 26. Dez 2010, 9:43


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 7 Gäste