Trekktabell

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Trekktabell

Beitragvon Karsten » Fr, 16. Dez 2011, 11:08

Ja vel..., da har jeg fått mitt nytt skattekort for 2012.

Og for fjerde gang på rad med en annen trekktabell enn året før, denne gangen trekkes det etter tabell 7101.
Har lest meg litt inn i temaet på websidene til Skattetaten og fant ut at forskjellen mellom 7101 og 7100 er en "innarbeidet fradrag" på kr. 4.000. Dvs jeg betaler litt mindre skatt per måned enn med tabell 7100.

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg fikk tildelt ny tabell? Har ikke søkt om endring e.l.
Kan det være en sammenheng med at jeg innbetalte en månedlig frivillig forskuddstrekk på kr. 500 i 2011 for å unngå å betale restskatt i år?

Skattesystemet er jo prinsipielt sett så enkelt her i Norge...
Bild

Ruut-wieß kritt mer ahnjeboore, en die Weech erinnjelaat,
wer en dä Südkurv opjewaaße, dä blieht ruut-wieß bess en et Jraav.
Karsten
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 6523
Registriert: Mi, 07. Aug 2002, 22:20
Wohnort: Ruhrpott & Romsdal

Re: Trekktabell

Beitragvon Schnettel » Fr, 16. Dez 2011, 11:27

Hei Karsten.
Dette får vi nok forklare... :-)
Se her: http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal- ... 62#x172762
Hvordan er et skattekort beregnet?
Vanligvis blir det tatt utgangspunkt i siste selvangivelse. Deretter blir det anslått hvor mye inntekten din og fradragene dine kommer til å forandre seg i forhold til dette. Det kan ha skjedd mye i økonomien din i mellomtiden, derfor er det viktig at du kontrollerer skattekortet.
Det vil si, det har nok ikke noe å gjøre med din frivillige forskuddsbetaling i 2011.
For å skrive ut skattekort og bestemmelse av trekktabell tar skatteetaten hensyn til siste selvangivelse. Sannsynligvis hadde du noen fradrag bortsett fra de vanlige personfrag etc. (kanskje renter eller lignende?). Du får jo også et oversikt med ved skattekortet, hvor det fremgår hvilke inntekt og fradrag de antar.
Dette må du sjekke - og dersom du skulle komme på noe annet, burde du melde i fra - så får du et tilpasset nytt skattekort.
For eksempel i tilfelle man har kjøpt hus som finanseres med lån, så har i begynnelsen ikke skatteetaten oversikt over rentebetalinger, selvfølgelig... For å kunne få dette med på skattekortet, må man melde i fra. (Ellers blir det utlignet i neste års selvangivelse uansett.... - gleder meg allerede på et skikkelig tilgode-beløp neste år... :-))
Når livet gir deg sitroner - be om Tequila og salt!
Schnettel
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 4937
Registriert: Sa, 05. Jul 2003, 15:41
Wohnort: Rognan - 67 grader nord

Re: Trekktabell

Beitragvon Karsten » Fr, 16. Dez 2011, 12:21

Schnettel hat geschrieben:For å skrive ut skattekort og bestemmelse av trekktabell tar skatteetaten hensyn til siste selvangivelse. Sannsynligvis hadde du noen fradrag bortsett fra de vanlige personfrag etc. (kanskje renter eller lignende?). Du får jo også et oversikt med ved skattekortet, hvor det fremgår hvilke inntekt og fradrag de antar.

Takk for opplysninga, Schnettel! :)

Men litt merkelig uansett. Siste selvangivelse var den for 2010. Her var det standradfradrag pluss noen gjeldsrenter som grunnlag, noe som absolutt ikke lenger er aktuell i 2012.
Jeg kommer til å søke om nytt kort med 7100 da, bare for sikkerhets skyld og for at jeg kan glede meg til et tilgodebeløp i 2013 like mye som deg da også. :zigarette:
Bild

Ruut-wieß kritt mer ahnjeboore, en die Weech erinnjelaat,
wer en dä Südkurv opjewaaße, dä blieht ruut-wieß bess en et Jraav.
Karsten
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 6523
Registriert: Mi, 07. Aug 2002, 22:20
Wohnort: Ruhrpott & Romsdal

Re: Trekktabell

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 16. Dez 2011, 12:34

Schnettel hat geschrieben:(Ellers blir det utlignet i neste års selvangivelse uansett.... - gleder meg allerede på et skikkelig tilgode-beløp neste år... :-))

Jeg også :D Og 2012 blir det nok enda bedre 8)

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Trekktabell

Beitragvon Schnettel » Fr, 16. Dez 2011, 16:19

Karsten hat geschrieben:Men litt merkelig uansett. Siste selvangivelse var den for 2010. Her var det standradfradrag pluss noen gjeldsrenter som grunnlag, noe som absolutt ikke lenger er aktuell i 2012.
Jepp, men skatteetaten vet jo at du ikke har krav lenger på standardfradrag - og de andre postene (om det ble antatt noenlunde riktig rentefradrag osv. det skal jo enhver sjekke og eventuelt si i fra for å få endret skattekort.
Hos meg var det sånn at det ble antatt for lite renteutgifter. Vi har i 2010 kjøpt hus. På skattekortet for 2011 var dette (selvfølgelig) ikke tatt hensyn til. Og jeg har heller ikke bedt om endret skattekort. Benytter dette heller som et slags "alternativ sparing"... ;-)
Så ser det nok ut at vi alle kan glede oss på selvangivelsen for 2011! :prost:
Når livet gir deg sitroner - be om Tequila og salt!
Schnettel
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 4937
Registriert: Sa, 05. Jul 2003, 15:41
Wohnort: Rognan - 67 grader nord

Re: Trekktabell

Beitragvon hobbitmädchen » Sa, 17. Dez 2011, 12:08

Schnettel hat geschrieben:Benytter dette heller som et slags "alternativ sparing"... ;-)

Ja! Det funka veldig bra i 2008, så jeg har ikke tenkt å forandre noe på skattekortet selv om jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å tjene mindre i 2012. Sånn er livet som stipendiat :flenner:

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 2 Gäste