Skrive opp eller skrive ned/ bytte eller skifte ???

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Skrive opp eller skrive ned/ bytte eller skifte ???

Beitragvon maks » Sa, 27. Apr 2013, 18:46

Hei,

jeg skriver nokså sjelden i forumet, men håper å få svar likevel.
Jeg har tysk som morsmål, har bodd i Norge i 10 år og holder akkurat på å lære mer norsk.

1. Kan noen svare meg om "å skrive opp" eller "å skrive ned" kan brukes om hverandre ?
2. Jeg sliter veldig med uttrykkene "å bytte" og "å skifte". Har noen tipps hvordan jeg klarer å holde de to begrepene fra hverandre ?

Hilsen
Maks
maks
 
Beiträge: 5
Registriert: Fr, 07. Sep 2012, 8:31

Re: Skrive opp eller skrive ned/ bytte eller skifte ???

Beitragvon Alyana » So, 28. Apr 2013, 7:41

Jeg bytter de rosa sko med de blåe sko fordi den passer bedre. Vi skal bytte genseren fordi den er for små. Du bruker bytte når du bytter ting. fx. einen zu kleinen genser gegen einen passenden. Die Rosa schuhe gegen die Blauen. Du Tauschst es aus gegen etwas anderes.
. Jeg må skifte Sengetøy fordi den er skitten, Jeg må skifte bleier på babyen fodri den er full. Du wechselst das Bettzeug, oder die Windel aber der fakt das du bettzeug auf dem Bett hast bleibt bestehen, oder das dass Baby ne Windel um hat. du wechselst es nur aus.

Weitere Beispiele

Du må skifte bleier på babyen, (wechsel alt gegen neu) mens du må bytte størrelse på bleier ( kleine groesse gegen groessere tauschen)
Du må skifte dekk fordi den er flat (wechsel alt gegen neu) mens du bytter fra Sommer til vinter dekk. ( austausch der reifen)

håper du forstår det ;)
det er ikke så vanskelig ;)
Alyana
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 562
Registriert: Do, 25. Mär 2010, 13:46
Wohnort: Vestvagoy -Lofoten

Re: Skrive opp eller skrive ned/ bytte eller skifte ???

Beitragvon maks » So, 28. Apr 2013, 12:03

Hei,

takk for hjelpen med eksemplene på å bytte og å skifte.
Tror du det kan være geografiske (altså avhengig av dialekt) forskjeller på bruken av disse verb ?

Hilsen

Maks
maks
 
Beiträge: 5
Registriert: Fr, 07. Sep 2012, 8:31

Re: Skrive opp eller skrive ned/ bytte eller skifte ???

Beitragvon Pandora » Mi, 10. Jul 2013, 16:06

Hei,
det finnes ikke et entydig svar når en bruker "skifte" eller "bytte". Alyanas forklaring er innlysende, men likevel blir ordene ofte brukt om hverandre. Vær spesielt obs på preposisjonene som brukes, f.eks. "bytte ut", skifte til", bytte til" osv. Betydningen kommer fram i konteksten (som oftest)..

Det samme gjelder "å skrive ned" og "opp". Skrive ned er litt mer formelt, men betyr det samme.
Pandora
 
Beiträge: 19
Registriert: Sa, 01. Aug 2009, 22:13

Re: Skrive opp eller skrive ned/ bytte eller skifte ???

Beitragvon maks » Mi, 21. Aug 2013, 10:19

Hei Pandora,

og tusen takk for svaret ditt som virkelig hjalp meg.
Jeg hadde nemlig også mistanke om at disse uttrykkene blir brukt om hverandre.

Hilsen
Maks
maks
 
Beiträge: 5
Registriert: Fr, 07. Sep 2012, 8:31


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 12 Gäste