Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..

Beitragvon nereid » Di, 09. Jul 2013, 14:02

Hei..,

noen som har lyst å jobbe nordover? Sykepleiere mangelvare i nord - Troms og Finnmark
http://www.nrk.no/nordnytt/sykepleiere- ... 1.11123178


Viele Grüße!
nereid
 
Beiträge: 22
Registriert: Fr, 07. Sep 2012, 11:14

Re: Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..

Beitragvon Pandora » Fr, 12. Jul 2013, 15:53

Hehe, det har nok snarere med regionen å gjøre enn med faktisk interesse i sykepleierutdanningen. Høgskolene i Bergen og Oslo melder til og med et rekordhøyt antall søkere for i år. NSF har også en liten oversikt: http://www.sykepleien.no/nyhet/1202455/ ... sykepleier . Ett av problemene med sykepleierne her i Norge er at de allerfleste ikke vil bli værende i jobben - spesielt ikke når de har jobbet en del år. Dessuten er yrket bra egnet til å videreutdanne seg. Tilbudet strekker seg fra 1-2 års videreutdanninger over ulike mastergrader fram til en phD. Mange av sykepleierne ender opp med å bli fagkonsulenter, prosjektledere, høgskolelektorer og lignende. Selv om samhandlingsreformen legger opp til økt fokus på og subsidiering av eldreomsorgen, så er den per i dag underfinansiert. Medfinansieringsordningen trappes gradvis ned over de neste årene, samtidig som det ikke følger med flere midler via rammeoverføringene, og kommunene blir da nødt å finne inndekning ved eget busjett. Pleie- og omsorg er først og fremst en tjeneste, og da går ca. 70-75% av hele budsjettet opp i lønn til de ansatte. Når kommunene da skal spare inn, så kan dere tenke dere hvorifra de fleste vil ta det..

De er dessuten ikke så rart at folk generelt ikke vil jobbe lengre nordover. Infrastrukturen er svak, og været er bare trivelig en kort periode om sommeren. Greit for å ha ferie, men å bo der?! :shock:
Pandora
 
Beiträge: 19
Registriert: Sa, 01. Aug 2009, 22:13

Re: Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..

Beitragvon Birgit i Norge » Fr, 12. Jul 2013, 20:23

Hier in Esbjerg war vor ein paar Wochen eine Infoveranstaltung des Jobcenter zu dem Thema, statt erwarteter 40, sind weit über 100 Interessierte gekommen.

Ein paar davon waren wohl sehr angetan, es zu versuchen, aber dauerhaft ansiedeln möchte sich wohl niemand.
Birgit i Norge
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 269
Registriert: So, 21. Nov 2010, 19:40
Wohnort: 5 Jahre Dänemark waren gut, aber hier auf Hitra ist es defintiv besser ;-)

Re: Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..

Beitragvon Doris » Fr, 12. Jul 2013, 21:29

Pandora hat geschrieben:
De er dessuten ikke så rart at folk generelt ikke vil jobbe lengre nordover. Infrastrukturen er svak, og været er bare trivelig en kort periode om sommeren. Greit for å ha ferie, men å bo der?! :shock:


Jo da, det er også veldig greit å bo der :D Jeg har nå bodd i Nordnorge i over 10 år og trives veldig godt. Er man glad i friluftsliv er Nordnorge selveste paradis på jorden. Fantastisk natur og ikke for mange mennesker. :D Jeg liker det veldig godt at årstidene er så forskjellig: sommeren med midnattsol og lyse netter kjenner jo mange fra ferieturer. Men så kommer høsten med klar luft, fantastiske farger, sopp, bær, høststormer og den første snøen som farger fjellene hvit. Og så vinteren med nordlys, kalde fullmånenetter med magisk lys, snøstorm og herrlige skiturer som bare blir bedre og bedre når våren kommer og dagene blir fort lengre. Man kan jo filosofere lenge hva som er trivelig vær :D
Jeg havnet mer eller mindre tilfeldig i Nordnorge fordi det var enklere å få jobb der. Jeg måtte forplikte meg å bli værende i to år ( ellers hadde jeg måtte betale tilbake kostnadene for flytting, språkkurs etc) og tenkte at jeg godt kunne flytte sørover etter to år når det var så ille som mange sa: kort sommer men ellers kun dårlig vær, ingen infrastruktur, ingen kultur....men ble veldig positiv overrasket og er blitt en skikkelig Nordnorge patriot.
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 876
Registriert: Fr, 23. Aug 2002, 15:15
Wohnort: Mo i Rana

Re: Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..

Beitragvon ulnau » Fr, 12. Jul 2013, 23:20

Pandora hat geschrieben:De er dessuten ikke så rart at folk generelt ikke vil jobbe lengre nordover. Infrastrukturen er svak, og været er bare trivelig en kort periode om sommeren. Greit for å ha ferie, men å bo der?! :shock:


Altså - jeg kan avkrefte flere ting her. Har bodd i Nord-Norge i 20 år. Infrastrukturen er helt ok, og været er trivelig mye oftere enn bare en kort periode om sommeren. Selvsagt må man like mye natur og mye vær, men jeg har bodd på Østlandet ett år, og kommer nok ikke til å prøve det flere ganger hvis jeg ikke må. Tåke hele vinteren (mye verre enn mørketid), alt var flat, stappfulle tog og dyr husleie.Ingen midnattsol eller nordlys heller, og en dunge med folk overalt. Så - bra folk har noe å velge mellom, både for de som liker mørke sommernetter og de som liker lyse sommernetter og skikkelig vinter.

Og til de som ikke har prøvd: Ikke la dere skremme av historier om at man ikke holder ut i nord. Det må man helst prøve selv først...
ulnau
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 142
Registriert: Di, 09. Nov 2010, 10:23
Wohnort: Midt-Troms


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 7 Gäste