Frederiksson´s Fabrik

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Frederiksson´s Fabrik

Beitragvon AnjaH » Fr, 15. Nov 2002, 15:55

Hei på dere,

nå blir det jul igjen og jeg allerede begynner å savne alle de norske tv-programmer - Emil fra Lønneberga, Madita, Frederiksson´s fabrikk... Du har vel ingen VHS-copy du kan sende meg? Ville gjerne bytte med noe du savner fra Tyskland????

Hilsen,

Anja

anja.hergert@web.de
AnjaH
 
Beiträge: 5
Registriert: Fr, 15. Nov 2002, 14:57
Wohnort: Landkreis FS

Re: Frederiksson´s Fabrik

Beitragvon Norweger » Fr, 15. Nov 2002, 16:36

Hei Anja!

Vet du at det er ikke legal å spør disse tingene på en forum? En VHS-kopi er ikke tillatet. Du må spør om noen kan sende deg hans original-VHS. Så kan du se den legal men da du får ikke lage en kopi av den. Best kjøper du DVDer på en norsk internettshop eller direkt i en norsk forretning. Det var den jeg ville si.

Hilsen
Stefan
Vi kjenner aldri en tings verdi før vi har mistet den. (Cervantes)
Norweger
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 262
Registriert: Mo, 26. Aug 2002, 19:16
Wohnort: Halle (Saale) - 51°27'36" N, 11°57'46" O

Re: Frederiksson´s Fabrik

Beitragvon snowstorm » So, 17. Nov 2002, 3:21

Norweger hat geschrieben:En VHS-kopi er ikke tillatet.


Hei Anja og Stefan!
Jeg er ingen ekspert på det men hvis noe kommer på NRK er det nok tillatt at man ta det opp og sende det til noen??? Hvis ikke er jeg vel kriminell..
Emil, Madita er fine greier. Jeg var likevel overrasket når jeg oppdaget at min favoritt-jul-film også kommer på NRK!! Og akkurat som hjemme hvert år! "Askepott" er tsjekkeslovakisk (tror jeg) og er ikke dubbet men med norsk kommentar. Han snakker ganske sent og tydelig. Moro å se og høre på. Og som kanskje-kriminell var jeg "tvungen" å ha den.

Snart er det jul igjen..
Hilsen Patricia

PS. Filmen heter på tysk "Drei Nüsse für Aschenbrödel" og er for min del den fineste eventyrfilm som finns. Anbefales!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 465
Registriert: Fr, 23. Aug 2002, 11:59
Wohnort: Arendal

Re: Frederiksson´s Fabrik

Beitragvon Norweger » So, 17. Nov 2002, 9:57

Jeg tror at en pirvat kopi er tillatet av en ting som kommer på NRK eller TV 2... Men jeg tror at det er ikke legal å gi den videre til en annen person - tror jeg. Kanskje har du muligheten til å gå på en videotek som har norske filmer som du kan låne deg ut og se på.

Hilsen fra Halle
Stefan
Vi kjenner aldri en tings verdi før vi har mistet den. (Cervantes)
Norweger
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 262
Registriert: Mo, 26. Aug 2002, 19:16
Wohnort: Halle (Saale) - 51°27'36" N, 11°57'46" O

Re: Frederiksson´s Fabrik

Beitragvon AnjaH » Mo, 18. Nov 2002, 16:40

Hei Stefan,

takk for forklæringen men jeg tror du har ikke ennå bestillt noe i Norge, ´eh? Skylle ønske jeg kunne gi klipp av denne erfaringen. Jeg hadde tenkt å overraske venninnen min med to norske bøker, jeg fikk også @-beskjed fra MAO.NO at bøkene vil bli sent og så videre. Så det var da enkelt og hørtes perfekt ut, men så fikk jeg beskjed av MAO at desverre enn av bøkene ikke kan bli levert (bla bla bla) og den andere er allerede på vei til Tyskland. Her var det snakk om en bok til 79,- NOK plus 150,- NOK porto. Jeg hadde ikke engang muligheten å stoppe bestillingen. Etter hvert kranglet jeg med MAO på grunn av dette portoen og fikk betale likevel. Plus extra-penger fordi bankene tar extra bonus for pengetransfer til Norge. Om forlatelse men denne veien kan i hvert fall jeg ikke anbefales.

Jeg har forresten også prøvt å abonnere norsk TV. Teknisk er det ingen problem. Du trenger satelitt og en spesiell receiver. Informasjonene kan du få hos NRK for eksempel. Men selvsagt koster denne servicen (omtrent så mye som vi allerede betaler til GEZ = ca. 400,- Euro i året). Så synd jeg er ingen olje prinsesse; skulle vel begynne å spille lotto igjen. :D

Men siden jeg hverken ville selge når lage kopier eller profiterer på en annen måte enn å kose meg selv av en slik kassett jeg trodde jeg kunne spørre dere likevel.

Hvordan klarer du forresten å holde ordene i hukommelsen? Da jeg var på besøk i Oslo i fjor var det nesten umulig å snakke norsk igjen. Det var liksom et sjokk for meg fordi jeg leser fremdeles uten problemer men har helt glemt hvordan norsk høres på.

Anja
AnjaH
 
Beiträge: 5
Registriert: Fr, 15. Nov 2002, 14:57
Wohnort: Landkreis FS


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 3 Gäste