Gesprochenes bokmål/nynorsk?

Literatur, Musik, Kunst, Sprache, etc.

Re: Gesprochenes bokmål/nynorsk?

Beitragvon Erdmænnchen » Fr, 06. Jan 2006, 18:13

Harald96 hat geschrieben:Auf Bokmaal darf man "vei", "veg","hoeyskole" und "hoegskole" schreiben, auf Nynorsk nur "veg" und "hoegskole".

(Hier sollte man aber konsequent sein. Wenn man "vei"schreibt, sollte man auch "hoeyskole" schreiben, wenn man "veg" schreibt, sollte man auch "hoegskole schreiben! Sonst sieht es dumm aus. Einige Formen gehoeren zusammen, andere nicht!)

Riksmaal: Nur "vei" und "hoeyskole".

Gibt es eigentlich irgendwo in Norwegen ein "statens veivesen"? Ich habe bisher immer nur "vegvesen" gesehen/gelesen, egal ob in einer Nynorsk- oder in einer Bokmål-Region.
Erdmænnchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Fr, 06. Jan 2006, 18:15

Zumindest in Oslo spricht man das aber trotzdem "veivesen", genau wie die "høgskole"...
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 06. Jan 2006, 18:44

Erdmænnchen hat geschrieben:Gibt es eigentlich irgendwo in Norwegen ein "statens veivesen"? Ich habe bisher immer nur "vegvesen" gesehen/gelesen, egal ob in einer Nynorsk- oder in einer Bokmål-Region.

"Statens Vegvesen" ist ein Staatsbetrieb. Wenn es eine private Oslo-Firma gewesen waere, wuerde es wahrscheinlich "Veivesen" heissen.

Sonst sind auf Bokmaal sowohl "veg" als "vei" erlaubt.

MfG
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 06. Jan 2006, 18:55

Grønn Demon hat geschrieben:Zumindest in Oslo spricht man das aber trotzdem "veivesen", genau wie die "høgskole"...

Der Betrieb heisst "Statens Vegvesen", wird aber, jedenfalls in Oslo und Oestlandet, wie "veivesen" ausgesprochen. Also, man kann auf Bokmaal auch "veg" schreiben, es wird aber wie "vei" ausgesprochen. Auf Nynorsk wird es immer "veg" geschrieben und "veg" ausgesprochen.

Staatliche Hochchulen werden alle, soweit ich erinnere, "Hoegskole" geschrieben. Auf Bokmaal wird es aber wie "hoeyskole" ausgesprochen.

Private Hochschulen, aber, koennen ja die Schreibweise selber waehlen. Z.B. wie eine private Handelshochschule in Oslo: Handelshoeyskolen BI.

MfG Harald =
Zuletzt geändert von Harald96 am Fr, 06. Jan 2006, 19:01, insgesamt 1-mal geändert.
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Fr, 06. Jan 2006, 18:57

Sag ich doch.
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 06. Jan 2006, 19:02

OK!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon KommisarRex » Di, 31. Jan 2006, 1:53

geir hat geschrieben:Also bitte!!!!! Norwegisch ist in Finnmark keine neue Sprache. Ich bitte dich, wie kannst du sowas Quatsch schreiben? Es war eine Fremdsprache fuer die Samen und die Finnlaender, aber die sind ja eine Minderheit. Die meisten Finnmarkinger sind von Sprache und Kultur Norweger, also ist Norwegisch da keine Fremdsparache.

Kjære Geir
Først vil jeg oppfordre til å være litt mer forsiktig med å slenge ut bombastiske uttalelser om at det andre skriver er Quatsch, særlig når du etter alt å dømme etter beste evne har forsøkt å vri og vrenge på det jeg har skrevet. At jeg har sagt at man i Finnmark idag lærer norsk som fremmedspråk, må i beste fall være en misforståelse.

Fakta er at det er i store deler av Øst-Finnmark man finner det målføret som ligger nærmest bokmål. Langs Finnmarkskysten finnes en del ulike lokale dialektvarianter, men sett under ett er det utvilsomt finnmarkingene som har færrest innslag av "egne" ord og dialektsuttrykk. Du må også huske på at Finnmark er stort, og at forholdet etnisk norsk/samisk ikke alltid har vært som det er idag (og ja, man må nok lenger tilbake enn 1944 for å understreke poenget mitt her!). Samene er i mindretall og har vært det lenge, men dialekten er like fullt det nærmeste vi kommer bokmål. Og hvor tror du dette nære slektskapet til bokmål kommer av, Geir? Mine stikkord er ihvertfall skolebøker og Bibel (altså må man her en gang ha begynt norskopplæring fra scretch og senere utviklet en dialekt basert på dette). Om dette er Quatsch, må jeg nesten få dele skylden med det norske skoleverket som har innprentet dette tullpratet gjennom Grunnskole-, Videregående- og Universitetsutdannelsen min.

Når det er sagt er det mye som tyder på at finnmarkingene er på vei til å gå litt bort ifra den standardiserte norsken, og ser ut til å få en slags felles regional dialekt sammen med Nord-Troms.

Beklager at dette ble på norsk, men jeg må nesten få lov til å svare folk som beskylder meg for å komme med "pisspreik" (inntrykket mitt er at de fleste her uansett snakker bortimot perfekt norsk:)
KommisarRex

Beitragvon Harald96 » Mi, 01. Feb 2006, 9:40

KommisarRex hat geschrieben: Og hvor tror du dette nære slektskapet til bokmål kommer av, Geir? Mine stikkord er ihvertfall skolebøker og Bibel (altså må man her en gang ha begynt norskopplæring fra scretch og senere utviklet en dialekt basert på dette). Om dette er Quatsch, må jeg nesten få dele skylden med det norske skoleverket som har innprentet dette tullpratet gjennom Grunnskole-, Videregående- og Universitetsutdannelsen min.

Deine Theorie (" - - norskopplaering fra scratch - - ") ist leider nicht richtig. Die Norweger in Finnmark haben Norwegisch als Muttersprache!

Vor achthundert Jahren oder so wohnten in Finnmark nur Lappen. Spaeter sind Norweger aus anderen Gebieten eingewandert und haben dort festen Wohnsitz genommen.

MfG Harald =
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon geir » Mi, 01. Feb 2006, 12:47

Hei. nei, jeg er hundre prosent uenig med deg, det du skrev er fremdeles "Quatsch". Hva har det med saken å gjøre at det ble undervist på norsk før krigen. De som snakket samisk eller finsk da sluttet ikke å snakke det selv om de lærte norsk på skolen. Samene har vært en minoritet i Finnmark svært lenge. Det ble undervist på norsk eller nynorsk i alle skoler i landet uten at dialektene døde ut av den grunn.
geir
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon camillchen » Mi, 01. Feb 2006, 15:11

Såvidt jeg husker, lærte jeg at det var i Sør-Varanger man snakket mest "bokmålsnært"? Hvis det er tilfelle, kan en del av forklaringen være at Kirkenes tradisjonelt sett var en gruveby med arbeidsinnvandring. Dermed får en innbyggere fra flere ulike områder med ulike dialekter som "normaliserer" språket sitt for at man lettere skal kunne forstå hverandre. I tillegg kom gjerne direktører og "høytstående funksjonærer" fra "boklærde" familier (sørfra) - og det "formelle, skriftspråkpregede" talemålet de hadde, ble et slags statusspråk som igjen påvirker språket lengre nedover i arbeidersamfunnet. Hvis en i tillegg ikke har én sterk dialekt i samfunnet, kan en tenke seg at folk blir lettere språklig påvirket enn i samfunn med en homogen dialekt.

Samiske og kvenske samfunn som lærte norsk som fremmedspråk (for et par generasjoner siden), vil naturligvis være sterkt preget av bokmålvarianter. (Nå er jo Oslo blitt landets mest samerike kommune, så nå vil kanskje de også snakke mer bokmålsnært om en stund ...)
Men også "norske" finnmarksdialekter har bokmålpreg i form av "jeg" og bokmålsendinger på verb.

Så forklaringen er vel kanskje snarere "både og".
camillchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 01. Feb 2006, 16:18

hei!

nur ein kurzer hinweis nachdem der thread aufeinmal auf norwegisch weitergeht. bleibt in dieser rubrik bitte bei der deutschen sprache, damit alle was davon haben. ansonsten macht doch einfach parallel den thread im forum paa norsk auf.

das hobbitmädchen

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Heli » Do, 02. Feb 2006, 0:53

Cool. Jetzt will keiner mehr. Kleine Anmerkungen zu euch norwegischen Sprachexperten:

Der Begriff "dialektvarianter" in Bezug auf die Finnmark ist ja schon aus dem Grund unsinnig, weil es dort nicht genug Menschen gibt, um von einem sinnvollen Dialekt zu reden. Wenn Leute aufgrund ihrer Isoliertheit eine Sprache unsauber sprechen bzw. eine Sprache nur in einem Dorf gesprochen wird, dann sollte man das nicht als Dialekt verhätscheln. Das zeugt nur von kultureller Unterentwicklung.

Liebe Grüße aus dem Hunsrück!
Heli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon snøfille » Do, 02. Feb 2006, 11:49

"Der Ausdruck Dialekt (von griech. dialegomai: miteinander reden) kann auf zweierlei Weise definiert werden:
Als jedwede regionale Varietät (Linguistik) (z.B. Standardsprache, Standarddialekt, Nationalvarietät, ein regionaler Dialekt).
Als diejenigen regionalen Varietäten, die nicht die Kriterien einer Ausbausprache erfüllen (bzw. Standardsprache oder Hochsprache).
Dialekte (nach beiden Definitionen) können sich auf allen linguistischen Ebenen unterscheiden. Abgrenzung Sprache – Dialekt
Es gibt keine eindeutigen Kriterien zur Unterscheidung von Dialekt und Sprache."

Nach dieser (in der Linguistik anerkannten und allgemeingültigen) Definition ist es egal, ob nur ein Dorf eine Varietät einer Sprache spricht oder ganze Landstriche.

Übrigens gibt es auch in Deutschland ländliche Gegenden, in denen man von Dorf zu Dorf einen etwas anderen Dialekt spricht.
Bild
snøfille
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon isbjörn » Do, 02. Feb 2006, 14:53

snøfille hat geschrieben:Hei,
Gesprochene Sprache ist immer Dialektsprache, auch das, was um Hannover rum gesprochen wird!

Das muß ich entschieden zurückweisen. Ich fühle mich direkt persönlich angegriffen, wenn man mir sagt, daß ich einen Dialekt spreche ... !

isbjörn
isbjörn
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon volldampf » Do, 02. Feb 2006, 18:44

isbjörn hat geschrieben:
snøfille hat geschrieben:Hei,
Gesprochene Sprache ist immer Dialektsprache, auch das, was um Hannover rum gesprochen wird!

Das muß ich entschieden zurückweisen. Ich fühle mich direkt persönlich angegriffen, wenn man mir sagt, daß ich einen Dialekt spreche ... !

isbjörn

Dann nimm doch mal auf, wie du einen Text sagst/liest und ich wette, daß man an einigen Kleinigkeiten einen Dialekt heraushört.
volldampf

VorherigeNächste

Zurück zu Kultur und Sprache