geir hat geschrieben:Also bitte!!!!! Norwegisch ist in Finnmark keine neue Sprache. Ich bitte dich, wie kannst du sowas Quatsch schreiben? Es war eine Fremdsprache fuer die Samen und die Finnlaender, aber die sind ja eine Minderheit. Die meisten Finnmarkinger sind von Sprache und Kultur Norweger, also ist Norwegisch da keine Fremdsparache.
Kjære Geir
Først vil jeg oppfordre til å være litt mer forsiktig med å slenge ut bombastiske uttalelser om at det andre skriver er Quatsch, særlig når du etter alt å dømme etter beste evne har forsøkt å vri og vrenge på det jeg har skrevet. At jeg har sagt at man i Finnmark idag lærer norsk som fremmedspråk, må i beste fall være en misforståelse.
Fakta er at det er i store deler av Øst-Finnmark man finner det målføret som ligger nærmest bokmål. Langs Finnmarkskysten finnes en del ulike lokale dialektvarianter, men sett under ett er det utvilsomt finnmarkingene som har færrest innslag av "egne" ord og dialektsuttrykk. Du må også huske på at Finnmark er stort, og at forholdet etnisk norsk/samisk ikke alltid har vært som det er idag (og ja, man må nok lenger tilbake enn 1944 for å understreke poenget mitt her!). Samene er i mindretall og har vært det lenge, men dialekten er like fullt det nærmeste vi kommer bokmål. Og hvor tror du dette nære slektskapet til bokmål kommer av, Geir? Mine stikkord er ihvertfall skolebøker og Bibel (altså må man her en gang ha begynt norskopplæring fra scretch og senere utviklet en dialekt basert på dette). Om dette er Quatsch, må jeg nesten få dele skylden med det norske skoleverket som har innprentet dette tullpratet gjennom Grunnskole-, Videregående- og Universitetsutdannelsen min.
Når det er sagt er det mye som tyder på at finnmarkingene er på vei til å gå litt bort ifra den standardiserte norsken, og ser ut til å få en slags felles regional dialekt sammen med Nord-Troms.
Beklager at dette ble på norsk, men jeg må nesten få lov til å svare folk som beskylder meg for å komme med "pisspreik" (inntrykket mitt er at de fleste her uansett snakker bortimot perfekt norsk:)