Hallo,
hatte mich mal zu der Angelegenheit beim vegvesen erkundigt. Hier die Antwort:
"Hei og takk for epost
Det er riktig at vi etterhvert har fått en del agressiv kjøring på vegnettet vårt. Løsninger er nok dels at vi må endre holdningen i befolkningen til det å kjøre alt for fort og vi må få mer overvåking.
Ny asfalt gir høyere kjørefart og økning av ulykkene.
Når fartsgrensen på våre beste motorveger økte kjørefarten, men ulykkene forble på samme nivå (jeg gjorde undersøkelsen).
UP i Norge ser spesielt på dette problemet og vil prioritere dette videre.
For øvrig diskuterer vi fartsgrensepolicyen vår og vil nok forsøke å lage lengre strekninger med samme fart og heve unødig lave fartsgrenser.
For øvrig reduserte vi fartsgrensen fra 80 til 70 på en del riksvegstrekninger i 2001. Dette ga en meget god reduksjon i antall ulykker.
Husk også at risikoen på det norske vegnettet ligger meget godt ann i europeisk målestokk, faktisk godt under Tyskeland.
Finn Harald Amundsen
Trafikksikkerhetsseksjonen
Vegdirektoratet"
Kurz zu deutsch: Man ist sich Problems bewusst und will unten, d.h. bei der Haltung des Autofahrers anfangen es zu lösen. Aber auch mehr Überwachung ist notwendig. Teils soll versucht werden, größere Strecken mit gleicher Geschwindigkeit zu schaffen.
Was interessant ist: Besserer Asphalt = schnellere Fahrtweise = mehr Unfälle. (nun ja ...)
Martin