Hei!
- In Tyskland er også noen folkene de kan ikke skrive og snakke grammatikligvis riktig
* -> I Tyskland er det også noen
folk som ikke kan skrive og snakke grammatikalsk riktig.
- Jeg er in tysk veldig eksakt med grammatik, jeg syner hva du i Norge.
* -> Jeg er veldig nøye med grammatikk i tysk. (Det siste forstår jeg ikke hva du mener med.)
- Jeg lærte latin på skolen og nå (Dette er det vi kaller en adverbial leddsetning/bisetning (Nebensatz). I slike setninger skal verbet stå først i leddsetning, i dette tilfellet blir det før
jeg) jeg må lære det atter med datter meg.
* -> Jeg lærte latin på skolen og nå må jeg lære det nok en gang (Du kunne også skrevet
atter en gang) med datter
en (En datter er en hvilken som helst datter, i dette tilfellet regner jeg med at du mener en bestemt datter, altså
datteren.)
min (Når noe tilhører deg bruker du
min akkurat som du ville brukt
mein på tysk. Husk bare at når det som tilhører deg er intetkjønn er det snakk om
mitt, og når det er flertall
mine).
- Hun kan ikke forstå at jeg vil frivillig lære en andre språk, nemlig Norsk
* -> Hun kan ikke forstå at jeg ønsker å lære
et annet språk (Substantivet
språk er intetkjønn) frivillig.
Dersom du er interessert i å lære mer om de forskjellige typene "adverbiale leddsetninger", bør (Dette var nok et eksempel på en
adverbial leddsetning - legg merke til at leddsetningen starter med verbet
burde. For å være litt mer presis er dette det man kaller en betingelsessetning.) du ta en titt på denne siden:
http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/grammatikk3.html#Leddsetninger (Jeg håper det er tillatt å legge ved linker til eksterne sider i forumet?)
Dag