danke, ulrike.
bin irgendwie gar nicht auf das wort gekommen...wos doch so einfach ist...
jetz ham wir das aber gruendlich durchgekaut.
lg.
Barney Bär hat geschrieben:danke, ulrike.
bin irgendwie gar nicht auf das wort gekommen...wos doch so einfach ist...
jetz ham wir das aber gruendlich durchgekaut.
lg.
Lucky hat geschrieben:Hei Dagdageng1 hat geschrieben:* Kansje jeg forstår ikke betydningen av "skal".
-> Kanskje jeg ikke forstår betydningen av "skal".
Er det ikke riktig at "ikke" må stå etter verbet?dageng1 hat geschrieben:Men noen ganger jeg leser setninger i som skulle/skal synes ikke passende for meg; for eksempel denne siste setningen.
-> Men noen ganger leser jeg setninger der jeg ikke finner skulle/skal passende; for eksempel denne siste setningen.
Er "som" ikke det eneste norsk relativpronomen?
Mange takk for forklaringen dine om skulle.dageng1 hat geschrieben:På norsk så "driver" man med sport, man "gjør" ikke sport.
Ok, takk
Jeg reiser i morgen til Mecklenburg-Vorpommern, som er et del av Nord-Ost-Tyskland. Der vil jeg være fire dager med volleyballteam min på en sjøen med beachvolleyballfelter.
Jeg vil heller skrive i forumet om mondag.
Så langt fine dager.
Silke
Lucky hat geschrieben:Mange hildings
Ulrike44 hat geschrieben:Lucky hat geschrieben:Mange hildings
Sag mal, das wollte ich schon die ganze Zeit fragen:
Mange hildings - hast du dir das ausgedacht oder wird das wirklich gesagt? Hab ich noch nie gehört.
Ulrike
Lucky hat geschrieben:Ulrike44 hat geschrieben:Lucky hat geschrieben:Mange hildings
Sag mal, das wollte ich schon die ganze Zeit fragen:
Mange hildings - hast du dir das ausgedacht oder wird das wirklich gesagt? Hab ich noch nie gehört.
Ulrike
Äääääähm
Hei Ulrike,
da fragst Du mich was! Darauf hat mich noch niiiiiiiiiemand aufmerksam gemacht.
Ich denke nicht, dass es das Wort gibt, hab es jetzt auf Dein Nachfragen hin jedenfalls nicht gefunden. Also gehe ich davon aus, dass ich es mir in einem Anflug von Dummheit angewöhnt habe und nun stetig mit "hilsen" verwechsele.
Wie peinlich!
Bitte um Verzeihung, falls ich Dich (und andere) damit in sprachkundliche Verwirrung gestürzt haben sollte.
Viele liebe Grüße.......und ich werde es mir nun hoffentlich richtig merken:
Hilsen
Silke
Barney Bär hat geschrieben:*lol*
frag ich kuerzlich meinen juengsten, warum er seine sandalen nicht habe.
antwort: "veit ikke wo die sind."
lg.
Lucky hat geschrieben:dageng1 hat geschrieben:* Kansje jeg forstår ikke betydningen av "skal".
-> Kanskje jeg ikke forstår betydningen av "skal".
Er det ikke riktig at "ikke" må stå etter verbet?
Lucky hat geschrieben:dageng1 hat geschrieben:Men noen ganger jeg leser setninger i som skulle/skal synes ikke passende for meg; for eksempel denne siste setningen.
-> Men noen ganger leser jeg setninger der jeg ikke finner skulle/skal passende; for eksempel denne siste setningen.
* Er "som" ikke det eneste norsk relativpronomen?
-> Er ikke "som" det eneste norsk relativpronomen?
dageng1 hat geschrieben: (Hva er egentlig forskjellen på dort og da?)
dageng1 hat geschrieben:Er ikke "som" det eneste norsk relativpronomen?
Haha. Det er tydeligvis ikke det. Jeg har faktisk aldri tenkt på det, men "der" kan også brukes i enkelte tilfeller.
Det er riktignok "som" som brukes mest, så det går nok greit om du bare har det i bakhodet (sånn at du forstår tekster der "der" er brukt som relativpronomen). Hold deg til å bruke "som", ettersom det fort kan bli forvirrende at "der" også er et adverb.
dageng1 hat geschrieben:Eks: Der borte stod de (da drüben, dort drüben) (Hva er egentlig forskjellen på dort og da?)
dageng1 hat geschrieben:Jeg vet ikke hva "beachvolleyballfelter" er for noe
dageng1 hat geschrieben:* bare enda fire uker og jeg skal være i Norge
-> Nå er det bare fire uker til jeg er i Norge.
Jeg ville ikke brukt "skal" i den sammehengen.
Men du kan si, "Om fire uker skal jeg reise til Norge."
dageng1 hat geschrieben:* Vi skal komme fram i Oslo, men vi er ikke enda sikker hvorhen reisen vår da gi.
-> Vi reiser først til Oslo, men deretter er vi ikke helt sikre på hvor vi skal.
dageng1 hat geschrieben:Nå ligger riktignok ikke Bergen i Sør-Norge (i forhold til Nord-Norge er det ganske langt sør). Jeg ville nok heller sagt at Bergen ligger i Vest-Norge (Vestlandet).
dageng1 hat geschrieben: De hadde sikkert blitt glade om vi kom og besøkte dem.
dageng1 hat geschrieben:* Hva er avholdteste reisemålene i Norge for infødtene?
Hva mener du med dette?
Tenker du på de minst attraktive områdene i Norge for ferierende nordmenn? (Der færrest nordmenn drar på ferie).
Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 6 Gäste