Suche Lerngruppe / emailkontakte

Til alle som vil prøve seg på norsk og de som kan hjelpe litt til

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Fr, 18. Jul 2008, 22:03

Hei!
Nå ser det ut til at jeg har en del å ta igjen. :shock:

@Lucky:

* Denne komplimenten gleder meg veldig.
-> Det komplimentet gleder meg veldig.
et kompliment - komplimentet - kompliment - komplimentene

* Men jeg er skeptisk om jeg kan omsette kunnskap min i Norge.
-> Men jeg er skeptisk til om jeg klarer å uttyrkke min kunnskap i Norge.

* Jeg hoper at jeg forstå folkene.
-> Jeg håper at jeg forstår folkene.

* I alle falle det er en god start og etter reisen min jeg vil fortsette å lære norsk.
-> I alle fall er det en god start, og etter reisen min kommer jeg til å fortsette å lære norsk.

* Igjen og igjen mange takk for korrekturene dine.
-> Nok en gang, mange takk for korrekturen din.

* Jeg er interessert i bedre.
-> Det er bedre enn som så.

Jeg studerer kultur-vitenskaper ( i tysk "Kulturwissenschaften") med tyngdepunktene litteratur og filosofi.
-> Jeg studerer kulturvitenskap (på tysk "Kulturwissenschaften") med litteratur og filosofi som særområde.

* Jeg har mange glede av dette studium og hoper at jeg kan suksessrik slutte det tross forpliktelse for familien min og handikappede sønnen min.
-> Jeg har masse glede av dette studiumet og håper at jeg kan fullføre det, til tross for mine forpliktelse til familen og min handikappede sønn.

* Men det er ikke viktig at jeg slutter studium rask.
-> Men det er ikke viktig at jeg avslutter studiumet raskt.

* Egentlig det er hobbyen min og datteren min spør meg ofte: "Mama, jeg forstår ikke at du lærer frivillig.
-> Egentlig er det hobbyen min, og datteren min spør meg ofte: "Mamma, jeg forstår ikke at du lærer frivillig."

* Hva planer du etter skoletiden din?
-> Hva er dine planer etter skolen?

Det er jeg litt usikker på foreløpig. Jeg har litt mange "sære" interesser. :P

@chiara18:
* mit navn er Nicole.
-> mitt navn er Nicole.

* ha det Nicole
- Jeg vil gjerne legge til at det ikke er spesielt vanlig å bruke "ha det" i skriftlig sammenheng. Dette brukes muntlig, eventuelt (evt.) også i internettchat.
I skriftlige sammenhenger er det mer vanlig med "hilsen", "med vennlig hilsen (mvh)" og lignende (o.l.)

@Lucky:
* Jeg er 38 år gammel og lærer norsk i noen ukere.
-> Jeg er 38 år gammel og har lært norsk i noen uker.

For meg som har norsk som morsmål virker den tyske måten å snakke om fortid på ganske merkelig, derfor virker sikkert den norske merkelig for dere også.

* Jeg har allerede lært mange detaljer ved det norske språket i dette forumet, ettersom Dag retter meg. (Denne setningen er egentlig alt for lang. Man blir anpusten av å lese fra setningens start til kommaet!)

* takk for oppløftende ord dine (er det grammatisk riktig?)
-> takk for de oppløftende ordene dine (er det grammatisk riktig?)

* Dette forumet er en stør hjelp om lære norsk og jeg hoper at dere har lyst til å korrigere meg fortsatt.
-> Dette forumet er til stor hjelp for den som vil lære norsk, og jeg håper dere fortsatt har lyst til å korrigere meg.

* Forsøk det enkelt!
-> Forsøk, det er enkelt!
Fint å se at du får til imperativ :)

* Jeg har også ikke funnet kursen riktige for meg i regionen min.
-> Jeg har heller ikke funnet det riktige kurset for meg i min region/regionen min.

* Men det er kanskje bedre å lære alene fordi man kan bestemme tempoen selv.
-> Men det er kanskje bedre å lære alene, fordi man kan bestemme tempoet selv.

* Her er mange arbeid for deg!
-> Det er masse arbeid for/til deg!

* Jeg synes at du bruker en ekstra læreren.
-> Jeg tror at du trenger en ekstra lærer.

"Brauchen" oversettes ofte med "trenge" eller "behøve".

Nå ble dette et ganske langt innlegg, så jeg får håpe jeg ikke har gjort alt for mye feil. :shock:

Dag :)
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Sa, 19. Jul 2008, 19:09

Hei Dag,

dageng1 hat geschrieben:Nå ser det ut til at jeg har en del å ta igjen. :shock:

Ja, det er lønnen for gode lærerjobben som du gjør. :wink:

dageng1 hat geschrieben: -> Men jeg er skeptisk til om jeg klarer å uttyrkke min kunnskap i Norge.

Hvorvor står eiendomspronomen ikke etter substantiven?

dageng1 hat geschrieben:-> Jeg håper at jeg forstår[/b] folkene.

Denne feil er ikke lenger akseptabel. :roll:

dageng1 hat geschrieben:* Igjen og igjen mange takk for korrekturene dine.
-> Nok en gang, mange takk for korrekturen din.

Er her flertallen ikke riktig?

dageng1 hat geschrieben: -> Hva er dine planer etter skolen?
Det er jeg litt usikker på foreløpig. Jeg har litt mange "sære" interesser. :P


Oh, fortell flere om dette interesser! Det klinger spennende. :)

dageng1 hat geschrieben:For meg som har norsk som morsmål virker den tyske måten å snakke om fortid på ganske merkelig, derfor virker sikkert den norske merkelig for dere også.

Hmmm, hvis jeg forteller noen som jeg har gjørt i fortid og som jeg gjør ennå nå, jeg bruker nåtid. Derfor jeg skrev at jeg "lærer norsk i noen uker" og ikke "har lært i noen uker".
Må jeg bruke altid preteritum på norsk hvis noen har begynnelsen i fortid?

dageng1 hat geschrieben:* Jeg [b]har allerede lært mange detaljer ved det norske språket i dette forumet, ettersom Dag retter meg. (Denne setningen er egentlig alt for lang. Man blir anpusten av å lese fra setningens start til kommaet!)

Jeg ikke forstår "anpusten" og utsagnen av denne forklaringen.

dageng1 hat geschrieben:-> Forsøk, det er enkelt!
Fint å se at du får til imperativ :)

Jaaaaa! :rocker:

dageng1 hat geschrieben:* Her er mange arbeid for deg!
-> Det er masse arbeid for/til deg!

Er "mange" feil or er "masse" bare bedre?

Hilsen
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Barney Bär » Sa, 19. Jul 2008, 21:56

Lucky hat geschrieben:Er "mange" feil or er "masse" bare bedre?


feil kan du telle, men ikke arbeid. :wink:

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Mi, 09. Aug 2006, 23:13

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » So, 20. Jul 2008, 19:23

* Ja, det er lønnen for gode lærerjobben som du gjør.
-> Ja, det er lønnen for den gode lærerjobben (som) du gjør.

dageng1 hat geschrieben: -> Men jeg er skeptisk til om jeg klarer å uttrykke min kunnskap i Norge.

* Hvorvor står eiendomspronomen ikke etter substantiven?
-> Hvorfor står ikke eiendomspronomenet etter substantivet?

Som du sikkert ser, så gjorde jeg en feil. Jeg skrev "uttyrkke", men jeg mente "uttrykke".

I denne sammenhengen kan man selv bestemme om eiendomspronomenet står før eller etter substantivet.
Hvis eiendomspronomenet skal stå etter substantivet må substantivet bøyes i bestemt form:
-> Men jeg er skeptisk til om jeg klarer å uttrykke kunnskapen min i Norge.

* Denne feil er ikke lenger akseptabel.
-> Denne feilen er ikke lenger akseptabel.

* Er her flertallen ikke riktig?
-> Er ikke flertall riktig her?

Jeg er faktisk litt usikker på ordet "korrektur", men det høres feil ut "å telle" korrektur. Jeg har dessverre ikke noe bedre svar. :roll:

* Oh, fortell flere om dette interesser!
->, fortell om interessene dine/dine interesser!

Som du ser kan du også her bestemme om eiendomspronomenet skal stå foran eller etter substantivet :D

Grunnen til at jeg synes studievalg er litt vanskelig, er at jeg interesserer meg for både naturfag og data og IT. I tillegg så er jeg jo ganske interessert i språk. Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal bli. :roll:

* Må jeg bruke altid preteritum på norsk hvis noen har begynnelsen i fortid?
-> Må jeg alltid bruke preteritum på norsk hvis noe har begynt i fortid?

Jeg tror det. Du kan i hvert fall ikke bruke nåtid, det høres helt feil ut.
Når jeg tenker meg om så er vel "har lært" perfektum, og ikke preteritum. :)

Infinitiv - presens - preteritum - perfektum
Å lære - lærer - lærte - har lært

* Jeg ikke forstår "anpusten" og utsagnen av denne forklaringen.
-> Jeg forstår ikke "anpusten" og resten av utsagnene i denne forklaringen.

Hvis man løper fort et godt stykke (trener), så blir man gjerne "anpusten".
Dvs. at man begynner å puste fortere. I den sammenhengen jeg brukte ordet "anpusten" mente jeg at setningen din ble såpass lang (punktum = pustepause). Den manglet rett og slett "pustepause". Det var altså ikke bokstavlig ment, men heller en uttrykksmåte der jeg prøvde å få fram at setningen ble litt i lengste laget.

Barney Bär har allerde svart på masse/mange-spørsmålet ditt :)

Dag :D
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » So, 20. Jul 2008, 23:31

Hei Dag,

dageng1 hat geschrieben:I denne sammenhengen kan man selv bestemme om eiendomspronomenet står før eller etter substantivet.
Hvis eiendomspronomenet skal stå etter substantivet må substantivet bøyes i bestemt form:
-> Men jeg er skeptisk til om jeg klarer å uttrykke kunnskapen min i Norge.

Ahaaaaa, klart det, jeg forstår. :)

dageng1 hat geschrieben:Jeg er faktisk litt usikker på ordet "korrektur", men det høres feil ut "å telle" korrektur. Jeg har dessverre ikke noe bedre svar. :roll:

Det er fint at du vet ikke alt. :P

dageng1 hat geschrieben:Grunnen til at jeg synes studievalg er litt vanskelig, er at jeg interesserer meg for både naturfag og data og IT. I tillegg så er jeg jo ganske interessert i språk. Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal bli. :roll:

Er det vanlig i Norge å gjøre praksisperioder? Jeg gjørt en prasisperiode i en hospital etter skolen og deretter jeg visste at jeg vil ikke arbeider der. :shock:
Nå jeg har begynt studium min med 38 år fordi livssituasjonen min har forandred seg.
Jeg synes at det er tidsmessig at man forandrer liven seg kanskje.
Så det er ikke så tragisk hvis man har heller forskjellige interesser hva yrker angår.
Jeg håper at det er forståelig uttrykket. :-?

dageng1 hat geschrieben:Hvis man løper fort et godt stykke (trener), så blir man gjerne "anpusten".
Dvs. at man begynner å puste fortere. I den sammenhenge jeg brukte ordet "anpusten" mente jeg at setningen din ble såpass lang (punktum = pustepause). Den manglet rett og slett "pustepause". Det var altså ikke bokstavlig ment, men heller en uttrykksmåte der jeg prøvde å få fram at setningen ble litt i lengste laget.

Ok, takk! God forklaringen! :wink:

Hilsen
Silke
:)
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » So, 20. Jul 2008, 23:33

Barney Bär hat geschrieben:
Lucky hat geschrieben:Er "mange" feil or er "masse" bare bedre?


feil kan du telle, men ikke arbeid. :wink:

vh.


Mange takk, Barney :super:

Hilsen
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Langeland » Mi, 10. Sep 2008, 13:50

Hei, mein Name ist Hartmut.
Habe auch mit "Assimil" gelernt und war jetzt 3 Monate in Norwegen zum Arbeiten.
Mein Norwegisch ist noch nicht so gut, da ich in der Gegend, wo ich gearbeitet habe (Haugesund) auch noch mit dem dortigen Dialekt zu kämpfen hatte.
Ich würde mich freuen, in diesem Anfängerkurs mitmachen zu können.
Ha det
Langeland
 
Beiträge: 1
Registriert: Mi, 10. Sep 2008, 12:54

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Do, 11. Sep 2008, 7:01

Hei Hartmut,

leider ist dieser kleine Privatkurs etwas eingeschlafen.
Ich war inzwischen für drei Wochen in Norwegen und habe mich gefreut, dass ich schon viel mehr verstehen und lesen konnte als die Jahre vorher.

Hm, har du lyst til å skrive her videre på norsk?
Men jeg synes at du er mye bedre i norsk og jeg bruker noen som forbedre meg.

Hilsen
Lucky
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Sa, 13. Sep 2008, 22:53

@Langeland: Hei
Jeg heter Dag og kommer fra Oslo. Jeg skal si meg enig i at Haugesunddialekta kan være vanskelig å forstå til tider. :lol:
Jeg kan for øvrig nevne at "ha det" ikke brukes så mye i skriftlig form (ikke med mindre du chatter). "Ha det" brukes hovedsaklig muntlig.

@Lucky: Hei igjen.
Håper du hadde det fint på ferie. Jeg har ikke hatt tid til å drive på så mye i dette forumet i det siste, men jeg skal prøve å stikke innom en gang i blant. :)

Lucky hat geschrieben:Men jeg synes at du er mye bedre i norsk og jeg bruker noen som forbedre meg.

Hvis jeg har forstått deg riktig mente du at Langeland sikkert har blitt bedre i norsk i løpet av sitt opphold i Norge?
Med mindre du faktisk har sett han skrive eller snakke så virker det litt merkelig å skrive "synes". I dette tilfellet tror jeg du helst burde bytte ut "synes" med "tror".
Man kan f. eks. si "Jeg synes du er flink.", men det passer ikke i denne sammenhengen, med mindre du faktisk har sett Langeland skrive norsk?

"jeg bruker noen som forbedre meg." -> "jeg trenger hjelp av noen som kan forbedre norsken min. / jeg trenger noen å forbedre norsken min med."

Dag :)
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » So, 14. Sep 2008, 21:27

Hei Dag,

det gleder meg at du er her igjen. :)

dageng1 hat geschrieben:Håper du hadde det fint på ferie. :)

Jeg hadde fantastiske dager i Norge. Jeg har ansettet noen bilder i forumet "Lofoten". Du kan betrakte dette der. Vi hadde so lykke til med vaeret :D . So vi hadde regn bare to dager i tre uker.
Vi ble ni dager i Lofoten og Vesterålen, deretter vi besøkte Kristiansund, Ålesund, Geiranger, Briksdalsbreen og Nigardsbreen. Du har virkelig et deilig hjem. :)

dageng1 hat geschrieben:Men jeg synes at du er mye bedre i norsk og jeg bruker noen som forbedre meg.
Hvis jeg har forstått deg riktig mente du at Langeland sikkert har blitt bedre i norsk i løpet av sitt opphold i Norge?

Ja, jeg synes at det er bedre å lære Norsk i Norge.

Jeg hadde stor problemer å forstår Norsk folkene i Norge, men å lese Norsk var supert. Noen ganger jeg hadde nok mot å forsøke Smalltalk i supermarket kassen og folkene smilte :wink: .
Men jeg har problemer nå å skrive Norsk i forumet, jeg har ikke lenger trening med det. So du har mye arbeid med forbedre feil min. :oops:

Hilsen
Lucky
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Sa, 20. Sep 2008, 16:36

@Lucky:
* Jeg har ansettet noen bilder i forumet "Lofoten".
-> Jeg har "lagt ut" noen bilder i forumet "Lofoten".

Verbet "ansette" passer ikke her. En arbeidsgiver kan f. eks. ansette en arbeidstaker. For øvrig er "ansette" et sterkt verb. Det bøyes slik:
Å ansette - ansetter - ansatte - har ansatt.

* Du kan betrakte dette der.
-> Du kan betrakte dem der.

Jeg ville mest sannsynlig ha erstattet "betrakte" med "se på", men "betrakte" er også korrekt norsk.

* Vi hadde so lykke til med vaeret
-> Vi var heldige med været.

Det heter "så", ikke "so". På skolen lærer de fleste norske elever at man skal unngå å bruke "så" for mye. Det gjelder selvfølgelig mest for skriftlige innleveringer og formelle framlegg, men det er ingen grunn til å bruke "så" for mye. "Lykke til" passer heller ikke her. Det er vanlig "å ønske noen lykke til", før de skal noe, men ingen kan være eller ha "lykke til", det høres galt ut.

* So vi hadde regn bare to dager i tre uker.
-> I løpet av tre uker hadde/opplevde vi bare tre regnsværsdager.
-> Det regnet bare to dager i løpet av de tre ukene vi var der.

Dette kan skrives om på flere måter, kun fantasien setter grenser. :)

* Vi ble ni dager i Lofoten og Vesterålen, deretter vi besøkte Kristiansund, Ålesund, Geiranger, Briksdalsbreen og Nigardsbreen.
-> Vi var ni dager i Lofoten og Vesterålen, deretter reiste vi til/innom Kristiansund, Ålesund, Geiranger, Briksdalsbreen og Nigardsbreen.

I dette tilfellet har vi med en adverbial leddsetning å gjøre, derfor skal verbalet før subjektet i leddsetningen. På norsk brukes "besøke" mest om å besøke personer, ikke steder.

* Du har virkelig et deilig hjem.
-> Du har virkelig et deilig hjemland.

Når jeg hører ordet "hjem" tenker jeg først å fremst på huset der jeg bor, "hjemland" virker derfor mer riktig i denne sammenhengen.

* Jeg hadde stor problemer å forstår Norsk folkene i Norge, men å lese Norsk var supert.
-> Jeg hadde store problemer med å forstå folkene i Norge, men å lese norsk var/gikk supert.

Ettersom du hadde "problemer" (flertall) må adjektivet "stor" bøyes ved å legge til en e-endelese.

* Noen ganger jeg hadde nok mot å forsøke Smalltalk i supermarket kassen og folkene smilte.
-> Noen ganger hadde jeg nok mot til å forsøke på smalltalk (småsnakk) ved kassene i supermarkedene. Folk bare smilte av det.
-> Noen ganger tok jeg mot til meg og førsøkte meg på litt småsnakk ved kassene i supermarkedene.

Her har jeg lagt til noen preposisjoner for å binde setningene bedre. Det er forresten sånn at når du snakker om "noen ganger" er det snakk om mer enn "en gang", derfor må "kasse" og "supermarked" bøyes i flertall. Den siste setningen ovenfor skrev jeg bare for å vise deg at man på norsk kan snakke om å "ta mot til seg". Dette er et uttrykk som brukes når man anstrenger seg for å gjøre noe man gjerne er litt redd for å gjøre. Man samler sammen alt "motet" sitt og trosser sin redsel. :)

* Men jeg har problemer nå å skrive Norsk i forumet, jeg har ikke lenger trening med det. So du har mye arbeid med forbedre feil min.
-> Men nå har jeg problemer med å skrive norsk i forumet. Jeg er ikke lenger i trening, så du har mye arbeid/jobb med å forbedre feilene mine.

Adverb (nå) bør stå så langt fremme som mulig i en norsk setning. Hvis man er godt trent med noe kan man si at man "er i trening".

Dag :)
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Di, 23. Sep 2008, 19:03

Hei Dag :)

mange takk für forbedringer dine.

Men jeg ønsker meg noen kommentarer og tanker av deg på beretningen min og bilder min.
Så kan jeg øve å lese norsk.

Hildings
Luckz :)
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Barney Bär » So, 02. Nov 2008, 20:08

hei, alle sammen.

håper, jeg kan bringe tråden tilbake til livet. :wink:

i mellomtiden ble pc'en min ødelagt og jeg er flyttet, derfor var jeg bort i flere uker.
nå bor jeg i Bergen og jobber som tanntekniker. kollegane er hyggelige og vi har masse gøy.
ellers bor jeg i et bofellesskap med mange folk i huset, der har vi det også gøy. :D
jeg nyter å være på tur på byfjellene eller i byen. der er mange små gater med søte trehus tett i tett, mange hvite, men også fargete. jeg er også glad i de mange små plassene med benker om å nyte solskinnet (jaja), lekeplasser, brønner, osv.
in der zwischenzeit ging mein rechner kaputt und ich bin umgezogen. deshalb war ich merere wochen weg.
jetzt wohne ich in bergen und arbeite als zahntechniker. die kollegen sind sehr nett und wir haben viel spass.
ansonsten wohne ich in einer wg mit vielen leuten im haus, da haben wir auch spass.
ich genisse es, auf den bergen um die stadt unterwegs zu sein oder in der stadt selbst. es gibt viele kleine strassen mit suessen holzhæusern dicht an dicht, viele weiss, aber auch bunte.
ich mag auch die vielen kleine plætze mit bænken, um den sonnenschein zu geniessen (jaja), spielplætze, brunnen, usw.


vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Mi, 09. Aug 2006, 23:13

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Mi, 26. Nov 2008, 20:01

Hi Barney og alle sammen,
det er på tide å skrive igjen her i forumet.
Etter ferie mine i Norge jeg tok hånd om studiumet min. Så jeg forsømmte å lære Norsk videre. Jeg frykter at jeg skriver nå mange feil igjen. Kan du og andre korrigere meg takk. :)
Jeg håper at vi kan snakker her regelmessig igjen.

Mange hilsen
Lucky
:D
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » So, 07. Dez 2008, 16:27

Hei Lucky

Hei Barney og alle sammen,
* det er på tide å skrive igjen her i forumet. (Ordstillingsfeil: adverb bør ikke stå slik som i denne setningen.)

Etter ferien (min) i Norge tok jeg hånd om studi(um)et mitt, og da ble det lite tid til å jobbe videre med norsken. Jeg frykter at jeg skriver mange feil igjen nå. Kan du og andre korrigere meg takk. :)
Jeg håper at vi kan snakke her regelmessig igjen.

"Kunne" (kan) er det personbøyde verbet her, "snakke" skal derfor stå i infinitiv (snakke), ikke presens (snakker).

Mange hilsener
Lucky

"Mange" tilsier at det er mer enn én hilsen.

Jeg har hatt veldig mye å gjøre i det siste og det kommer jeg nok til å ha fremover også, men jeg skal prøve å bli flinkere til å titte innom fra tid til annen, og forhåpentligvis greier vi å få norsken din på stø kurs igjen. 8) :D
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

VorherigeNächste

Zurück zu Nybegynnere

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 2 Gäste