Suche Lerngruppe / emailkontakte

Til alle som vil prøve seg på norsk og de som kan hjelpe litt til

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Fr, 04. Jul 2008, 20:58

Lucky hat geschrieben:Puuuuh, jeg må lære så mange ting! Hvordan skal jeg får bukt med det?

Språk er krevende. Det er nok bare pugging og øving som gjelder. Stå på! :D

* Jeg ikke hadde denne grammatiken (konjunktiv) til nå.
-> Jeg lærte ikke om konjunktiv før nå.
Jeg kunne sikkert ha omformulert setningen din, det var nemlig ikke så mye feil.

* Nei, jeg vil spørre til hva delene i Norge nordmenn liker å reise hvis de har ferie.
-> Nei, jeg ville spørre om hvilke steder i Norge nordmenn liker å reise til hvis de har ferie.
Godt spørsmål, men dette er jo ganske individuelt. Noen liker å dra på hyttetur på fjellet, noen vil til Nord-Norge og andre vil helst bli hjemme.
Det er ikke greit å si.

Dag :)
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » So, 06. Jul 2008, 18:36

Hei Dag,

vet du, eller andre leserer, hvilke profesjonene er ekstra ønsket på invanndrerer til Norge?

Dag, kjenner du kanskje ei dame med familien som har lyst til å skrive med meg utenfor dette forumet? Så jeg hadde norsk læreren Dag og norsk vennine XXX :)

Mange hilsen
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Di, 08. Jul 2008, 9:51

Hei,

* vet du, eller andre leserer, hvilke profesjonene er ekstra ønsket på invanndrerer til Norge?
-> vet du, eller andre lesere hvilke yrker (Beruf-e) det ønskes at innvandrere i Norge har?

Tenker du på hva som er typiske innvandrerjobber?
Jeg tror ikke det er så mange som sitter og har noe sterkt ønske om hvilke yrkesveier innvandrere skal ta.
De fleste innvandrere (det kommer selvsagt an på kultur og hvor de er i fra) har "normale jobber".

* Dag, kjenner du kanskje ei dame med familien som har lyst til å skrive med meg utenfor dette forumet?
-> Dag, du kjenner kanskje ei dame med familie som har lyst til å skrive med meg utenfor dette forumet?

Dessverre, nei, det gjør jeg faktisk ikke. :(

* Så jeg hadde norsk læreren Dag og norsk vennine XXX.
Så hadde jeg hatt norsklæreren Dag i tillegg til ei norsk venninne.

Dag :)
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Di, 08. Jul 2008, 12:56

Hei Dag :)

dageng1 hat geschrieben:Tenker du på hva som er typiske innvandrerjobber?
Jeg tror ikke det er så mange som sitter og har noe sterkt ønske om hvilke yrkesveier innvandrere skal ta.
De fleste innvandrere (det kommer selvsagt an på kultur og hvor de er i fra) har "normale jobber".


Jeg mente om det finnes kanskje yrker som er ekstra interessant for innvandrerer, for eksempel noen i kultur og språket......?


dageng1 hat geschrieben:Dessverre, nei, det gjør jeg faktisk ikke. :(

Det er en kort setning, men jeg er ikke sikker at jeg forstår den riktig. Kan du gjenta med andre ord takk?

Mange hilsen
Silke
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Fr, 11. Jul 2008, 12:49

Hei,

* Jeg mente om det finnes kanskje yrker som er ekstra interessant for innvandrerer, for eksempel noen i kultur og språket......?
-> Jeg mente om det kanskje finnes yrker som er ekstra interessante for innvandrere, f. eks. noen yrker der man jobber med norsk kultur eller det norske språket?

Det har jeg aldri tenkt noe særlig på, men det finnes sikkert museum der man kan jobbe med kulturgjenstander o.l. (o.l. = og lignende)
Man kan jo selvfølgelig også studere nordiske språk og språkhistorie.
Og for å være helt ærlig, så har jeg aldri møtt en innvandrer som har vist veldig stor interesse for det norske språket (ikke særlig mange nordmenn heller :( ).


Jeg vet dessverre ikke om noen damer som har lyst til å skrive med deg. :(

Dag :)
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Fr, 11. Jul 2008, 14:22

Hei Dag,

jeg er veldig glad for jeg forstår inlegget ditt uten ordboken min. :) :bounce:

Synes du at det finnes yrker i Norge av som nythe godt nordmenn og tysk innvandrerer likeså?

dageng1 hat geschrieben:Jeg vet dessverre ikke om noen damer som har lyst til å skrive med deg.


Det er synd. Men hvis du treffer noen som har lyst til å skrive med en tysk dame om gud og verden (i tysk det er en talemåte "Gott und die Welt", kjenner du det?), tenk på meg takk. :wink:
Du kan kanskje spør moren din..... :hahaha:

Hilsen
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Mi, 16. Jul 2008, 23:06

* Synes du at det finnes yrker i Norge av som nythe godt nordmenn og tysk innvandrerer likeså?
-> Vet du om noen yrker i Norge som kan gagne både nordmenn og tyske innvandrere?

En innvandrer - innvandreren - innvandrere - innvandrerne.

Du tenker altså på et yrke som kan passe like godt for en tysker som en nordmann?
Jeg skal være helt ærlig å si at jeg ikke vet om så veldig mange yrker som er spesielt egnet for verken tyskere eller nordmenn.
Folk har veldig forskjellige interesser, så det er ikke så greit å si. Nå har jeg forstått det som at du er interessert i norsk kultur og norsk språk?
Jeg vet dessverre ikke så mye om yrker og valg av yrke. Jeg sliter med å finne ut hva jeg selv skal bli. :(

* Du kan kanskje spør moren din.....
-> Du kan kanskje spørre moren din.

å spørre - spør - spurte - har spurt.

Moren min har det ganske travelt. Hun sliter med å få tid til alt hun ellers må gjøre. Hvis jeg møter noen som er interessert i en brevvenn skal jeg nevne deg. 8)

For øvrig vil jeg også legge til at jeg synes norsken din har forbedret seg betraketelig den siste tida. :)
Du gjør mange færre feil nå enn det du gjorde for noen uker siden.

Dag :)
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: So, 08. Jun 2008, 23:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Do, 17. Jul 2008, 10:59

Hei Dag :)

dageng1 hat geschrieben:For øvrig vil jeg også legge til at jeg synes norsken din har forbedret seg betraketelig den siste tida. :)
Du gjør mange færre feil nå enn det du gjorde for noen uker siden.


Oooooh, mange takk. :bounce: Denne komplimenten gleder meg veldig.
Men jeg er skeptisk om jeg kan omsette kunnskap min i Norge. Jeg hoper at jeg forstå folkene :-? I alle falle det er en god start og etter reisen min jeg vil fortsette å lære norsk.
Igjen og igjen mange takk for korrekturene dine. :popcorn:

dageng1 hat geschrieben: Nå har jeg forstått det som at du er interessert i norsk kultur og norsk språk?


Jeg er interessert i bedre. Jeg studerer kultur-vitenskaper ( i tysk "Kulturwissenschaften") med tyngdepunktene litteratur og filosofi. Jeg har mange glede av dette studium og hoper at jeg kan suksessrik slutte det tross forpliktelse for familien min og handikappede sønnen min. Men det er ikke viktig at jeg slutter studium rask. Egentlig det er hobbyen min og datteren min spør meg ofte: "Mama, jeg forstår ikke at du lærer frivillig." :wink

Hva planer du etter skoletiden din?

dageng1 hat geschrieben: Hvis jeg møter noen som er interessert i en brevvenn skal jeg nevne deg. 8)


Takk, det er virkelig hyggelig.

Hilsen
Silke
:winkewinke:
Zuletzt geändert von Lucky am Fr, 18. Jul 2008, 7:18, insgesamt 1-mal geändert.
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon chiara18 » Do, 17. Jul 2008, 19:32

Hei,

mit navn er Nicole. Jeg kommer fra Bremen. Jeg er 29 år. Jeg snakker bare litt norsk.

Hoffe das war soweit ganz richtig. habe grad erst vor einer Woche mit einem Wørterbuch angefangen. Der VHS Kurs beginnt bei uns erst im September.

Vielleicht kann ich ja hier soweit åben.
Gerne auch per e-post

ha det
Nicole
chiara18
 
Beiträge: 15
Registriert: Di, 15. Jul 2008, 20:23
Wohnort: Nähe Bremen

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Do, 17. Jul 2008, 20:40

Hei Chiara,

jeg heter Silke og jeg kommer fra Nürnberg. Jeg er 38 år gammel og lærer norsk i noen ukere.
Jeg lærte allerede mye enkeltheter av norsk språket i dette forumet ettersom Dag korrekturer meg. Han er en veldig god lærer. :super:

Hvorfor vil du lære norsk?

Hilsen
Silke

Hallo Chiara,
ich bin Silke und komme aus der Nähe von Nürnberg. Ich bin 38 Jahre alt und lerne seit einigen Wochen norwegisch. Hier im Forum habe ich schon viel gelernt, weil der User Dag mich korrigiert. Er macht das wirklich super.
Warum lernst Du norwegisch?
Hast Du Lust, hier weiter zu schreiben? Wenn wir uns gegenseitig Emailen und korrigieren kommen wir wahrscheinlich nicht sehr viel weiter, weil wir beide noch Anfänger sind. Vielleicht hat Dag oder auch noch andere Lust, uns weiterhin zu korrigieren. Dann lernen wir auch gegenseitig von unseren Fehlern.

Viele Grüße
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon chiara18 » Do, 17. Jul 2008, 20:58

hei Silke,

veldig gjerne.
unnskyld, dessverre, det gar ikke pa norsk:

Ich lerne Norsk weil ich vorhabe irgendwann einmal nach norwegen zu gehen. Wann das sein wird weiss ich noch nicht, aber deswegen lerne ich trotzdem schon einmal die Sprache.

Bei einigen Sachen habe ich hier noch einige Probleme beim lesen. Habe bei Norwegisch aktiv erst lektion 1 und ein Wørterbuch. Mein Kurs fængt erst im September an und Intensivkurs ist mir mom zu teuerund wird auch nicht in meiner gegend angeboten.
Also versuche ich hier schon einiges aufzuschnappen und zu ueben

vi sees
nicole

per e-post: chiara1802@aol.com
chiara18
 
Beiträge: 15
Registriert: Di, 15. Jul 2008, 20:23
Wohnort: Nähe Bremen

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Barney Bär » Do, 17. Jul 2008, 22:47

Lucky hat geschrieben:Men jeg er skeptisk om jeg kan omsette kunnskap min i Norge. Jeg hoper at jeg forstår folkene :-?


hei, lucky.

det er helt normalt at man har problemer å forstå folk i begynnelsen. men jo mer du prater jo rasker blir det bedre.

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Mi, 09. Aug 2006, 23:13

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Fr, 18. Jul 2008, 7:27

Barney Bär hat geschrieben:hei, lucky.

det er helt normalt at man har problemer å forstå folk i begynnelsen. men jo mer du prater jo rasker blir det bedre.

vh.


Hei Barney,

takk for oppløftende ord dine (er det grammatisk riktig?)
Dette forumet er en stør hjelp om lære norsk og jeg hoper at dere har lyst til å korrigere meg fortsatt. :wink:

Hilsen
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Fr, 18. Jul 2008, 7:37

Hei Chiara,

chiara18 hat geschrieben:unnskyld, dessverre, det gar ikke pa norsk:


Forsøk det enkelt! Jeg gjør også mange feil. :roll:

Jeg har også ikke funnet kursen riktige for meg i regionen min.
Men det er kanskje bedre å lære alene fordi man kan bestemme tempoen selv.

Vennlig hilsen
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Fr, 18. Jul 2008, 7:39

DAAAAAAG ! :D

Her er mange arbeid for deg! :wink:
Jeg synes at du bruker en ekstra læreren. 8)

:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 18:53
Wohnort: Bayern

VorherigeNächste

Zurück zu Nybegynnere

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast