Reiser til Norge

Til alle som vil prøve seg på norsk og de som kan hjelpe litt til

Reiser til Norge

Beitragvon 85melek » Mi, 21. Jun 2006, 13:46

Hei alle sammen.

Nå vil jeg prøve å skriver på norsk. Jeg hoper dere forstår meg... :lol:

I august reiser jeg for et år til Norge. Jeg besøke der i Voss en følkehøgskole. Jeg er veldig spent, hva der så skje. Man jeg er også litt redd. :cry: Kanskje det er, da jeg ikke vet hva skje.

Hva må jeg gjøre dermet jeg bekommer rask kontakt?
Hva har dere gjort? Og hvordan var det for deres?

Tusen takk for svarer deres

vennlig hilsen
Sue
85melek
 
Beiträge: 53
Registriert: Mi, 17. Aug 2005, 19:07
Wohnort: sveits

Re: Reiser til Norge

Beitragvon erik-turambar » Mi, 21. Jun 2006, 21:40

Hei du,

jeg bor med familien min i Norge siden nesten 1 år. Mannen min fikk fast kontakt på grunn av jobben sin. Men med meg tok det en tid. Først at jeg gikk i åpen barnehagen med sønnen min fikk jeg kontakten med andre mennesker. Det er vanskelig å finne kontakten på et sted, hvor vi bor ennå. Men jeg tenker at du finner veldig fast kontakt på en høgskule. Der er så mange mennesker!

Lykke til!

Hilsen
erik-turambar
 

Re: Reiser til Norge

Beitragvon Imsewims » Mi, 21. Jun 2006, 22:30

Hei!
Hvis du skal gå på en folkehøyskole kommer du jo fort i kontakt med de andre elevene. På mange folkehøyskoler er det også mange internasjonale elever.
Så fint at du snakker litt norsk allerede! Det er jo en god start. Ellers er det jo stor fare for at du bare "henger" med de andre internasjonale elevene og snakker mer engelsk enn norsk!
Vær klar over at man snakker nynorsk på Voss. Men de andre elevene på skolen kommer jo fra hele landet.

Hvis du har lyst til å møte folk utenfor skolen, er det lurt å bli medlem i en eller annen forening. F eks begynne å synge i kor, danse (veldig sosialt!), spille fotball/håndball osv.

Lykke til!

Hva slags linje skal du gå på?
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 310
Registriert: Di, 07. Mär 2006, 12:30
Wohnort: Oslo

Re: Reiser til Norge

Beitragvon 85melek » Do, 22. Jun 2006, 10:25

Takk for svarer deres.

Jeg hoper at det går bra med å forstår nynorsk.

@Imsewims:

Jeg besoker linje kunst og handverk. Jeg tror det blir veldig spennende. Og hoper det, at det blir så.

Hilsen Sue
85melek
 
Beiträge: 53
Registriert: Mi, 17. Aug 2005, 19:07
Wohnort: sveits

Re: Reiser til Norge

Beitragvon Frøken Ur » Do, 22. Jun 2006, 16:18

Hei, det er nokså enkelt å få kontakt: ikke vær redd for å plapre i vei, uansett om alt er korrekt eller ikke. Hvis de andre skjønner ikke hva du sier så vil du nok snart få vite det. 8)
Du kan jo allerede en god del norsk, og du kommer sikkert fort i gang når du først tør å bruke dette språket og ordforrådet du har. Snart vil du oppdage at du tilegner deg tonefallet av dette strøket du havner i. Og nynorsk er ikke noe stort problem, bare hør oppmerksom på dette som blir sagt og prøv å få se nøye på munnbevegelsene av dem som er i ferd med å snakke, det hjelper masse.

Forresten: dialekten som snakkes i Voss og område ligner sterkt akkurat denne uttalelsen her i strøket jeg bor i, så du må nok regne med å ha det lite grann vanskelig på begynnelsen, men det gir seg fort. Øvelsen gjør mester, og det er ofte vanskeligere å høre og forstå enn å snakke sjølv.
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 621
Registriert: Sa, 03. Dez 2005, 22:49

Re: Reiser til Norge

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 23. Jun 2006, 9:26

hei!

siden du går på en folkehøyskole skulle det ikke være noe problem å få kontakt til de andre elevene.
som frøken ur sier, bare snakk i vei, selv om det er feil, du lærer språket best med trial and error :wink:

hvor lenge har du lært norsk nå?

hilsen
den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Reiser til Norge

Beitragvon 85melek » Fr, 23. Jun 2006, 11:11

@hobbitmädchen

Jeg har begynnt for tre år siden. Men for et halv år tror jeg meg å snakke og skrive på norsk, da jeg var på ferie i Norge.

Bare med preposisjonen har jeg møye...

Hilsen Sue
85melek
 
Beiträge: 53
Registriert: Mi, 17. Aug 2005, 19:07
Wohnort: sveits

Re: Reiser til Norge

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 23. Jun 2006, 11:22

hei!

gikk du på VHS-kurs?

når du først er i norge så gådet med språket av seg selv 8)
og du kan ihvertfall mye mer enn meg da jeg kom til norge den første gangen.

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Reiser til Norge

Beitragvon 85melek » Fr, 23. Jun 2006, 11:27

Nei,

Jeg går her i Sveits til Migrosklubschule. Og lærere mi kommer fra Ørsta. Og fra henne kommer iden fra folkehøgskule.

Jeg hoper der klapp med språk. Takk for oppmundring din. :lol:

Hilsen
85melek
 
Beiträge: 53
Registriert: Mi, 17. Aug 2005, 19:07
Wohnort: sveits

Re: Reiser til Norge

Beitragvon erik-turambar » Fr, 23. Jun 2006, 12:51

@85melek:

I leste at språket i Voss er nynorsk og læreren din kjem fra Ørsta. Men da må ho jo snakke også nynorsk, bedre en dialekt. Eller?
Og kanskje ho kan hjelpe deg med dette språk.

Hilsen
erik-turambar
 

Re: Reiser til Norge

Beitragvon Frøken Ur » Fr, 23. Jun 2006, 15:45

85melek hat geschrieben:Jeg har begynnt for tre år siden. Men for et halv år tror jeg meg å snakke og skrive på norsk, da jeg var på ferie i Norge.

Når du snakker eller skriver om et tidspunkt i fortiden som tilsvarer tyske konstruksjonen "vor x tagen, monaten, jahren...", så brukes det alltid for...siden (som du allerede har gjort det helt riktig i setningens første del). Med andre ord: det skal være "for et halvt år siden" her. :wink:
Det er temmelig viktig at du tør å snakke, du kan bare lære å snakke skikkelig norsk når du trener mye.

Bare med preposisjonen har jeg møye...

Så du har vanskeligheter med preposisjonene du, da har vi felles problem :lol:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 621
Registriert: Sa, 03. Dez 2005, 22:49

Re: Reiser til Norge

Beitragvon Frøken Ur » Fr, 23. Jun 2006, 15:53

erik-turambar hat geschrieben:I leste at språket i Voss er nynorsk og læreren din kjem fra Ørsta. Men da må ho jo snakke også nynorsk, bedre en dialekt.

Dei fleiste der snakker mindre nynorsk og meir den lokale dialekten, som er ein samanblanding av bergensk, vestlandsdialekt og nynorsk sjølvsagt. Og det er heilt morsomt når ein sånn ein kjem ned til Oslo, då skjønner kjepphøye oslofolket ikkje ka ein seier :shock: :lol:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 621
Registriert: Sa, 03. Dez 2005, 22:49

Re: Reiser til Norge

Beitragvon erik-turambar » Fr, 23. Jun 2006, 16:41

Yes, det stemmer det.
erik-turambar
 

Re: Reiser til Norge

Beitragvon Imsewims » Fr, 23. Jun 2006, 22:56

Og som jeg sa: på skolen er det jo elever fra hele landet. Så det blir en god blanding av mange forskjellige dialekter.

Jeg kunne forresten ikke ett ord norsk da jeg flytta til Norge. De første 3 månedene var ganske harde men så gikk det bare bedre og bedre.
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 310
Registriert: Di, 07. Mär 2006, 12:30
Wohnort: Oslo

Re: Reiser til Norge

Beitragvon keks » Mi, 28. Jun 2006, 22:30

Hei Imsewims,

hva mener du med hard? Hvor kan man seg forestille de første tre månader? Dro du til Norge uten å forestå et ord? Jeg tenker (eller synes??) at det er alltid bedre å snakke litt av et språk før man dra til et fremmed land.
Med en god grunnlag er det kanskje ikke så vakskelig å integrere seg. Var det vanskelig å finne venner uten en språkvitenskapelige basis??

Hilsen,

Kjeks
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 321
Registriert: Mi, 07. Mai 2003, 12:25
Wohnort: Bodø

Nächste

Zurück zu Nybegynnere

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 5 Gäste