En uvanlig vinteropplevelse

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

En uvanlig vinteropplevelse

Beitragvon Lavskriken » Mi, 26. Dez 2007, 14:17

Det var en 21. desember i 60-årene. Jeg husker den ennå slik som den var i går! Vi hadde spist kveldsmat. Jeg skulle ta oppvasken. Jeg hadde fyllt en balje med varmt vann. Plutselig hørte jeg uvanlig bråk i bakgrunnen. Hva hadde skjedd?

Nå må jeg først fortelle litt om vårt hus. Som jeg allerede har nevnt tidligere, bodde vi i et hus fra 1600-tallet. Huset var altså mer enn 300 år gammel. Det var ikke bygd med vanlige teglsteiner, men man hadde funnet store runde steiner ved bredden av en elv i nærheten. Disse steinene var reist opp til en mur og mellomrommene var blitt fyllt med murkalk. Veggene i det gamle huset var meget tykke. Det var meget vanskelig å slå en nål inn i veggen for å henge opp et bilde eller en kalender: Enten slo og slo man, men nålen ble bare kroket, den trengte bare noen millimeter inn i veggen, for man hadde truffet på en hard stein. Ville man slå nålen inn i veggen en halv meter ved siden av, så forsvant nålen hurtig i veggen og plutselig - ratsj! - falt et stort stykke av veggen ned: Man hadde truffet mellomrommet, og den gamle murkalken hadde løst seg og falt ned.

Huset hadde intet kjellerrom. Vi kjente ikke sentralvarme for hele huset, slik som det er vanlig i dag. Det var bare 2 rom som kunne varmes: I stuen sto en stor kakkelovn som fyrtes med ved. I kjøkkenet sto en komfyr som fyrtes med kull og kullbriketter. Alle andre rom i huset forble kalde, eller de ble bare varmet forbigående med en liten elektrisk radiator, f.eks. jule-rommet mellom jul og tre-konge-dagen. Kjøkkenet hadde et hvelvet tak, slik som en tunnel. Over komfyren var et stort røykfang. I gamle dager hadde man kokt med åpen ild på komfyren, og røyken ble trukket av gjennom røykfangen. Men senere hadde man installert en litt modernere komfyr, som ble fyrt innvendig. Så hadde man lukket røykfanget nedenfra og ført et rør fra komfyren til pipen. Et annet rør kom gjennom veggen fra kakkelovnen i stua og munnet ut i pipen. Pipen var derfor meget stor, mer enn en meter i diameter. På den ene siden fantes en liten dør. Kom skorsteinfeieren, så åpnet han denne døren og klatret inn i pipen for å rense den. Pipen ble forminsket i høyden. Denne delen som sto over taket, så ut som en vanlig pipe. Men veggen av denne pipen ble tynnere og tynnere. På toppen besto den bare av murkalk.

Den 21. desember hadde vært en meget fin dag. Vi hadde fått en kald vinter med mye snø. Men den 21. desember kom fønvinden: Meget varm luft ble blåst fra Afrika over Middelhavet mot nord, steg opp ved sørsiden av Alpene, passerte fjelltraktene og falt ned på nordsiden. Det førte til en knallblå himmel med strålende solskinn og meget klar luft hos oss. Ømfintlige personer klaget over hodepiner eller hjerteattakker. Mine søsken og jeg følte ingenting. Det ble meget varmt og snøen begynte å smelte. Men etterat solen var gått ned, ble det hurtig kaldt igjen. Dette store temperaturskiftet var for mye for pipen. Den styrtet sammen.

Da jeg hadde hørt bråket bak meg, åpnet jeg døren som skorsteinfeieren brukte. Der lå store bruddstykker av stein i pipen. Jeg viste dette til foreldrene. De ringte skorsteinfeieren. Han kom og kontrollerte alt. Pipen var styrtet sammen. Det besto brannfare. Så ble det forbudt å varme både kakkelovnen og komfyren.

Den følgende dag ringte far til en bygge-entreprenør. Han kom og kontrollerte alt. Ja, pipen var styrtet sammen. Man måtte bygge en ny og modernere pipe. Men nå kom jul og nyttår. Da ville han ikke arbeide. Dessuten lå mer enn en halv meter snø på taket. Da var det livsfarlig for hans ansatte å klatre på taket. Vi måtte da bare være tålmodige og vente. Dessuten hadde foreldrene heller ikke så mange penger i pungen at de kunne betale denne reparasjonen med engang. Så måtte vi bare vente!

Så feiret vi altså jul i kåpe, med vanter på hendene og luen på hodet. Stua ble varmet litt med den elektriske radiatoren, men ikke altfor mye, for ellers ble strøm-regningen altfor dyr! Mor hadde en liten propangas-komfyr med 2 flammer som hun brukte i kjøkkenet for å koke. Men det ble vanskelig av og til, dersom vi skulle ha mat med forskjellige varme måltider.

Denne kulden varte til april! Vinteren var meget sur dengang. I april var snøen endelig smeltet bort, entreprenøren kom og bygde en ny pipe for oss. Den ble lagt av ferdige stein med et rør i midten. Den tok ikke så mye plass som den gamle. Jeg hadde mitt eget rom i første etasje over kjøkkenet. Tidligere hadde dette rommet hatt en L-form. Nå fantes det en slank pipe ved veggen. Jeg fikk dessuten min egen ovn i rommet med ekstra adgang til pipen. Nå følte jeg meg slik som en ung prins med bare luksus!

Jeg skal skrive litt mer senere!

Gledelig Jul til alle lesere!

Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: En uvanlig vinteropplevelse

Beitragvon Barney Bär » Do, 27. Dez 2007, 19:13

hei, lavskriken.

takk for historien.

hvis folk bare kunne være tilfreds med denne måten luksus....

god jul og godt nyttår.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk