Jul i Norge

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Jul i Norge

Beitragvon Lucky » Mo, 01. Dez 2008, 9:11

Hei alle sammen Bild ,

jeg vil gjerne høre hva dere fester jul og advent tiden i Norge. Bild
Er det hva for eksempel i Tyskland at jul konsumet skal flere og flere?
(Unskyld for feil min, jeg forsøke å lære Norsk ikke så lenge :-? Takk for korrektur.)

Mange hilsen
Lucky
Bild
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

Re: Jul i Norge

Beitragvon dageng1 » So, 07. Dez 2008, 17:50

* jeg vil gjerne høre hva dere fester jul og advent tiden i Norge.
-> Jeg vil gjerne høre hvordan dere feirer jul og advent i Norge. (Er det det du mente?)

* Er det hva for eksempel i Tyskland at jul konsumet skal flere og flere?
-> Er det sånn som i Tyskland hvor alle bruker mer og mer penger hvert år?

* Unskyld for feil min, jeg forsøke å lære Norsk ikke så lenge
-> Beklager feilene mine, jeg har ikke lært norsk så lenge.

Dag :D
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: Mo, 09. Jun 2008, 0:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Jul i Norge

Beitragvon Lucky » So, 07. Dez 2008, 21:24

dageng1 hat geschrieben:* jeg vil gjerne høre hva dere fester jul og advent tiden i Norge.
-> Jeg vil gjerne høre hvordan dere feirer jul og advent i Norge. (Er det det du mente?)

Ja, jeg mente det. :wink:

Mange takk for korrekturen din, Dag. Kanskje noen vil svare nå Bild

Hilsen
Lucky
Bild
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

Re: Jul i Norge

Beitragvon camillchen » Mo, 08. Dez 2008, 12:11

Jeg feirer jul sammen med foreldrene mine og broren min. I år skal også samboeren min feire jul sammen med oss. Det betyr at vi må lage pinnekjøtt i tillegg til ribbe. ;-)

Lille julaften pynter vi juletreet. Om kvelden ser vi på Grevinnen og hovmesteren. (Tror den blir sendt nyttårsaften i Tyskland, men husker ikke hva den heter på tysk?)
Vi har også begynt å spise risengrynsgrøten med mandelen på lille julaften. De fleste spiser den på formiddagen den 24., men da rekker vi aldri bli sulten igjen til middag, så vi spiser den dagen før.

Vi går ikke i kirken på julaften. I stedet pleier vi å gå en lang tur på formiddagen. Så spiser vi en lett lunsj, ser litt på tv (Disneys julekavalkade må vi alltid ha med oss) før vi pynter oss. Rundt klokken seks setter vi oss til bords. Når middagen er ferdig, er det tid for å åpne pakker. Hvis vi orker, blir det kaffe og kaker.

1. juledag er stille og rolig. De fleste holder seg hjemme eller besøker den nærmeste familien. 2. juledag spiser vi gjerne lang julelunsj sammen med gode venner.

I romjula er det mange barn som kler seg ut og går julebukk, så da må man huske å ha litt frukt og godterier liggende.
camillchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 236
Registriert: Mi, 09. Feb 2005, 18:48
Wohnort: Stavanger, Norwegen

Re: Jul i Norge

Beitragvon Savannah77 » Mo, 08. Dez 2008, 12:49

camillchen hat geschrieben: Om kvelden ser vi på Grevinnen og hovmesteren. (Tror den blir sendt nyttårsaften i Tyskland, men husker ikke hva den heter på tysk?)

Den heter "Dinner For One" .... :wink:


Hos oss er det stort sett det samme. Men vi pleier å gå rundt juletreet og singe julesanger etter middagen.
Håper at jeg slipper dette i år siden jeg er høygravid... :lol:
Savannah77
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 252
Registriert: Di, 14. Aug 2007, 14:12
Wohnort: Bergen

Re: Jul i Norge

Beitragvon Lucky » Mo, 08. Dez 2008, 20:45

Hei alle sammen og mange takk for bedringene dere.
Jeg kan forstå alt meg ordboken min. :D

Det er gøy at du ser "dinner for one" på jul. Det er riktig at vi ser dette på nyttårsaften. Men jeg ler av dette hver år igjen. :lol:

Om ettermiddagen familien min går i kirken og jeg nyter tiden alene hjemme, legger pakker ned juletreet og hører musikk.

Om kvelden vi spiser Raclette, det er veldig hjemlig. Kjenner dere Raclette?
Vi feirer jul sammen med foreldrene mine, søstren min og samboeren henne og ektemannen min, datteren min og sønnen min.

Beklager feilene mine, jeg gleder meg for korrekturene, takk.
"adventligvis" hilsen
Lucky
Bild
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast