Kjøp av fast eiendom

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Kjøp av fast eiendom

Beitragvon soto » Do, 09. Okt 2003, 13:06

Hei igjen!

Er det noen som har peiling på å kjøpe hus eller hytte i Norge? Hvordan foregår det med banken, eiendomsmegleren osv.? Hva er viktig? Kanskje det finnes noen som har allerede kjøpt - eller det finnes kanskje en som er bankfunksjonær eller kunderådgiver i banken og kan hjelpe meg videre?

Tusen takk på forhånd!

Soto
soto

Re: Kjøp av fast eiendom

Beitragvon Julia » Mi, 10. Dez 2003, 11:34

Hei,

jeg ville først bestemt meg for hvor jeg ville kjøpe og så sendt en forespørsel til kommunen. Hvis det er en kommunal tomt så bør de nok vite hva de trenger av papirer og informasjon og hvis det er privat eiendom så må de godkjenne overdragelsen uansett. Så de er nok et lurt sted å begynne med.

Hilsen Julia
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Re: Kjøp av fast eiendom

Beitragvon Arne.R. » Mi, 10. Dez 2003, 19:58

Hei,
dette spørsmålet er blitt stilt flere ganger før. Benytt deg av søkfunksjonen!
Når det gjelder dokumenter, så trengs det stortsett det samme som i Tyskland, og gjennomføring er nesten lik.

Hvis du må låne penger i banken, så kan det bli vanskelig når du er utlending. Tyske banker gir ikke lån uten at du stiller sikkerhet i Tyskland. Du kan altså ikke bruke tomten/huset i Norge som sikkerhet for en lån hos en tysk bank. Og norske banker er veldig tilbakeholdende med å gi lån til en som bor i utlandet.

Hilsen,
Arne
Der Haushaltstipp (Nr. 1378):
Fleckenentfernungmittelflecken gehen mit Teer weg!
Arne.R.
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk