Førerkort

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Førerkort

Beitragvon soto » Di, 07. Okt 2003, 13:18

Hei!

Håper dere kan hjelpe meg videre. Jeg tenker fortsatt på å flytte til Norge men nå kom det et nytt spørsmål: Jeg har førerkort fra Tyskland - men kan jeg bruke det også i Norge? Eller må jeg skifte det og har et fra norske institusjoner? Jeg hørte en gang at noen skiftet det etter noen år i Norge (personen er nå bosatt i Norge). Hvem som kan hjelpe meg? Takk på forhånd!

Soto
soto

Re: Førerkort

Beitragvon Jesco » Di, 07. Okt 2003, 23:04

Hei Soto!

Førerkortet ditt er godkjent her i Norge og du behover ikke og bytte det. Hvis vi husker riktig fins det en EØS avtale fra 1996 som beskiver akkurat dette, men vi vet dessverre ikke hvor den informasjonen er hen. Vi har fremdeles våre tyske førerkort og har vært flere år her i Norge.

hilsen
Jesco (Sibylle & Markus)
Jesco
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Førerkort

Beitragvon Pedro » So, 29. Feb 2004, 19:23

Ja, bedre seint enn aldri.
Førerkort til personbil vert omregistrert til norsk sertifikat utan problem, men du får ikkje lov å køyre med mer enn 3,5 tonn totalvekt. Førarkort til Lastebil og tung motorsykkel vert ikkje akseptert utan vidare, då må du i det minste køyra opp, dvs. praktisk prøve.
Du får det norske sertifikatet ved å levere in det tyske, som du igjen får att når du flytter ut igjen.
Pedro
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk