Pandora hat geschrieben: De er dessuten ikke så rart at folk generelt ikke vil jobbe lengre nordover. Infrastrukturen er svak, og været er bare trivelig en kort periode om sommeren. Greit for å ha ferie, men å bo der?!
Jo da, det er også veldig greit å bo der
Jeg har nå bodd i Nordnorge i over 10 år og trives veldig godt. Er man glad i friluftsliv er Nordnorge selveste paradis på jorden. Fantastisk natur og ikke for mange mennesker.
Jeg liker det veldig godt at årstidene er så forskjellig: sommeren med midnattsol og lyse netter kjenner jo mange fra ferieturer. Men så kommer høsten med klar luft, fantastiske farger, sopp, bær, høststormer og den første snøen som farger fjellene hvit. Og så vinteren med nordlys, kalde fullmånenetter med magisk lys, snøstorm og herrlige skiturer som bare blir bedre og bedre når våren kommer og dagene blir fort lengre. Man kan jo filosofere lenge hva som er trivelig vær
Jeg havnet mer eller mindre tilfeldig i Nordnorge fordi det var enklere å få jobb der. Jeg måtte forplikte meg å bli værende i to år ( ellers hadde jeg måtte betale tilbake kostnadene for flytting, språkkurs etc) og tenkte at jeg godt kunne flytte sørover etter to år når det var så ille som mange sa: kort sommer men ellers kun dårlig vær, ingen infrastruktur, ingen kultur....men ble veldig positiv overrasket og er blitt en skikkelig Nordnorge patriot.
Doris