Er Norge dyrt?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Er Norge dyrt?

Beitragvon Linda » Di, 23. Nov 2004, 18:45

Nåååå
kommer an på hvem man snakker med.. mediene her nede vil jo at folk skal mene de har det dårlig, dårlig råd, hele landet går rett til dunders osv.
Men jeg kjenner begge land og jeg orker ikke Norge, greit for ferie men å bo der? De fleste nordmenn jeg kjenner har dårlig råd og klager forferdelig over priser og politikken og alt er bare håpløst. Mens veldig mange vi kjenner her har som de klarer seg og ikke setter foten innenfor aldi og co.
Norge er dyrt, fryktelig dyrt men nordmenn flest har tydeligvis penger... eller lever fra hånd til munn.
NOe jeg har blitt obs på... jeg har aldri hørt noen i Norge snakke om å sørge for at man har penger når man går av med pensjon. De fleste tyskere jeg kjenner er veldig opptatt av dette, finens også flere (bl.a) min mann som går utifra, at når vi blir gamle får vi hvis vi i det hele tatt får noe, bare en slikk og ingenting i pensjon. Mens i Norge er det liksom ikke noe tema.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » Mi, 24. Nov 2004, 21:49

Carsten hat geschrieben:Jeg har følelse at nå for tiden 80% av tyskerne har fallt i en kollektiv depresjon. Alt er dårlig, dyrt eller håpløst og det er nesten umulig til å finne en job.

Det dreide seg om pasienter og sykehuspersonale som ikke representerer 80% av hele tyskerne, ikke sant? :lol:
Antar svaret ditt er snarere ment generellt (selv om du siterer fra meg)...
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Carsten » Do, 25. Nov 2004, 13:10

starshine69 hat geschrieben:
Carsten hat geschrieben:Jeg har følelse at nå for tiden 80% av tyskerne har fallt i en kollektiv depresjon. Alt er dårlig, dyrt eller håpløst og det er nesten umulig til å finne en job.

Det dreide seg om pasienter og sykehuspersonale som ikke representerer 80% av hele tyskerne, ikke sant? :lol:
Antar svaret ditt er snarere ment generellt (selv om du siterer fra meg)...

Selføgelig var det ment generellt. Men når 80% av tyskene ser alt på et negativt måte så gjør de det også når de er på sykehus. Hva du skrivet tok jeg bare som en "bevis" hvordan jeg tror at det ser ut i det tyske samfunnet! ;-)
Carsten
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Gunnar » Mi, 08. Dez 2004, 10:41

Visst f... er det dyrt her i Norge og dyrere blir det. Når man legger på prisene så kan du tro, du merker det nok.
Nå har de skiftet kjede fra Rimi til ICA og det betydde at prisene steg, ikke med noen ører, nei med 5 og 10 kroner. Det syntes jeg var veldig drøyt.
Det som er litt urettferdig her i landet er at distriktene må betale hele kaka at det det blir billigere i de store byene og folk der har peng til overs for å besøke konserter, kinoer, teatre osv. - det har vi ikke så mye av her i utkantnorge, men skit la gå, vi trives for det og der er nok en del andre ting som teller og som ikke kan betales i kroner og ører. Så som Doris skrev, man kan fiske sin egen mat, man har frisk luft og natur nesten rett utenfor stuedøren, man her trivelige foklk rund seg, særlig vi som bor i det høye nord. Her kan man saktens leve og så skal vi ti stille med denne evindelige klaginga, det nytter bare ikke.
Siden jeg opprinnelig er fra Bayern og oppvokst i Muenchen og der omkring så reagerte jeg først på ølprisene, men det gode var, man har sluttet å drikke så mye- og noen sier sikkert at også det er bra, hahaha.
Det jeg kanskje savner er "Brezeln", men man kan ikke få både i pose og sekk.
Ha det riktig bra alle sammen.
Ehemaliger Bayer und wohne seit 1966 im hohen Norden von Norwegen, genau auf dem 70. Breitengrad auf der Insel Skjervøy, ca. 250 km noerdlich von Tromsø.
Gunnar

Beitragvon Gunnar » Mi, 08. Dez 2004, 10:44

Visst f... er det dyrt her i Norge og dyrere blir det. Når man legger på prisene så kan du tro, du merker det nok.
Nå har de skiftet kjede fra Rimi til ICA her hos oss og det betydde at prisene steg, ikke med noen ører, nei med 5 og 10 kroner. Det syntes jeg var veldig drøyt.
Det som er litt urettferdig her i landet er at distriktene må betale hele kaka at det blir billigere i de store byene og folk der har peng til overs for å besøke konserter, kinoer, teatre osv. - det har vi ikke så mye av her i utkantnorge, men skit la gå, vi trives for det og der er nok en del andre ting som teller og som ikke kan betales i kroner og ører. Så som Doris skrev, man kan fiske sin egen mat, man har frisk luft og natur nesten rett utenfor stuedøren, man her trivelige foklk rund seg, særlig vi som bor i det høye nord. Her kan man saktens leve og så skal vi ti stille med denne evindelige klaginga, det nytter bare ikke.
Siden jeg opprinnelig er fra Bayern og oppvokst i Muenchen og der omkring så reagerte jeg først på ølprisene, men det gode var, man har sluttet å drikke så mye- og noen sier sikkert at også det er bra, hahaha.
Det jeg kanskje savner er "Brezeln", men man kan ikke få både i pose og sekk.
Ha det riktig bra alle sammen.
Ehemaliger Bayer und wohne seit 1966 im hohen Norden von Norwegen, genau auf dem 70. Breitengrad auf der Insel Skjervøy, ca. 250 km noerdlich von Tromsø.
Gunnar

Beitragvon Thilo » Mi, 08. Dez 2004, 10:55

Gunnar hat geschrieben:Det som er litt urettferdig her i landet er at distriktene må betale hele kaka at det blir billigere i de store byene og folk der har peng til overs for å besøke konserter, kinoer, teatre osv. - det har vi ikke så mye av her i utkantnorge,

Men ikke glem at du får vel et hus til omtrent half pris i Skjervøy (sammenlignet med f.eks. Tromsø) - ikke sant ;-)

hilsen fra Tromsø
Thilo
Thilo
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Er Norge dyrt? Til Linda!

Beitragvon Gunnar » Mi, 08. Dez 2004, 11:03

Hei, du tar Hamburg som eksempel, men det jeg har funnet ut er at du bor i Oberbayern og kanskje på en liten plass. Vel der kan det nok være litt billigere der, men byer som Muenchen er nok ikke akkurat billig.
Men det som kanskje er foskjellen, så som jeg ser det, og Muenchen kjenner jeg, så kan du både handle billig oh dyrt, spørs bare hvor du handler. Går du å kjøpe skjorta din i Maximilliansstrasse eller Residenzstrasse så kan det nok hende at det blir en dyr skjorte, går du til et varehus så kan du nok få det billigere. Vel det opp til en selv, eller pengpungen, også når man går ut og spiser, det er billigere ute på landet enn i byen og i byen er det også meget stor forskjell på prisene.
Sist jeg var hjemme i Muenchen ble jeg faktisk overrasket over hvor rimelig det var selv om jeg hele tiden regnet om, men man fikk jo en god måltid for 10- 15 Mark, og det var denne gang ca. 40-60 kroner, hav i all verden får du her?, en hamburger kanskje.
Nå har jeg gjort det akkurat omvendt i forhold til deg, jeg flytta nordover og har nå bodd her i litt over 38 år, vel man venner seg til alt og det er nå fint i Norge, særlig i Nordnorge og så er det på en måte ganske likt Bayern, både i væremåten og b...... og mer, så man er jo fornøyd og glad, men selvfølgelig er det alltis noe man kan sette fingern på, også i Tyskland.
Gunnar

Beitragvon Gunnar » Mi, 08. Dez 2004, 11:13

Hei Thilo,
takk for svaret, men overdriv nå ikke, det blir nok litt mer enn halv pris av Tromsø, men jeg vet at det er svindyrt i Tromsø når det gjelder hus etc. Har to av mine barn i byen og de studerer og det er nok saftige priser de betaler for å bo. Men det er et tema man kan diskutere i det kjedesommelige. Hushaier finnes vel i alle universitetsbyer tør man tro.
Hadde vært artig å bli kjent med deg, det står veldig lite i profilen som kunne hjelpe videre.
sen en mail til meg: gunnar.wolf@trollnet.no
Gunnar

Re: Er Norge dyrt? Til Linda!

Beitragvon starshine69 » Mi, 08. Dez 2004, 12:42

Gunnar hat geschrieben:Hei, du tar Hamburg som eksempel

Lurer på om jeg har gått glipp av noe men kan ikke se hvor det er snakk om Hamburg her... :?:
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 08. Dez 2004, 18:41

jeg bor ikke så langt fra Muenchen og det er billigere i Muenchen ennd et er her.. her betaler vi mer for mat enn i f.eks Muenchen, diesel er dyrere også bl.a fordet det er masse turister her. Men uansett er prisene lavere enn i Norge.
Gå ut å spise.. hm tror ikke det er mye billigere her, kvaliteten her i byn på restaurantene er merkelig nok dårlig, så da er det bedre i Muenchen.
Akkurat som i Norge kan man spare penger på hvor man handler, går man i luksus butikker betaler man mer enn i normale klesforretninger. Men generellt er ting adskillig billigere her enn i Norge, til tross for euroen
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk