Fortell noe om deg!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Fortell noe om deg!

Beitragvon tvangeste » Di, 25. Jan 2005, 17:15

Hei

@Thurid

Ok, takk, jeg fortsette det og skriver videre for å trene :wink:
Men hvis det forstyrre noen, han må si meg det! :!:

Jeg forsøker å gjøre fåtallig feiler…

Hvordan jeg lærer? Jeg tar ikke en kurs, men jeg lærer av en lærebok og med en Cd.
Jeg lese også ofte tekster på aftenposten.no eller andre tekste i internett.

Ennå en god kveld,

Vennlig Hilsen,

Dave
tvangeste

Beitragvon norgejenta » Di, 25. Jan 2005, 18:22

tvangeste hat geschrieben:
Viter noen om man kann brettseiling i Norge??

Dave (Tvangeste)

Hei Dave!
Skal si du er flink! Det er nok mange som gjerne ville ha lært norsk like kjapt som du har klart det!

Brettseilere finnes det mange av i Norge. Her er en link til en brettseilerklubb i Trondheim: http://www.mormor.no/tbf.html
Norge er som kjent et land med en gaaaanske lang kystlinje, og på kysten blåser det som oftest.. altså er det svært mange områder hvor de har ideelle forhold for brettseiling.

Ha en fortsatt fin kveld! :)

hilsen fra Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Di, 25. Jan 2005, 18:26

Hei,

tvangeste hat geschrieben:Ok, takk, jeg fortsette det og skriver videre for å trene :wink:
Men hvis det forstyrre noen, han må si meg det! :!:

Det er helt ok, bare fortsett. Hvis noen skulle faktisk bli forstyrret av det du skriver, isåfall må en jo ikke lese videre :wink:

Jeg tar ikke en kurs, men jeg lærer av en lærebok og med en Cd.
Jeg lese også ofte tekster på aftenposten.no eller andre tekste i internett.

Flott! Det er en god måte å lære seg et nytt språk.

Ennå en god kveld,

Det passer ikke. "ennå" betyr ikke bare "noch", men er nesten ensbetydende med "immer noch" (fremdeles). Det er også forskjellen på "enda" og "ennå".

Ha fortsatt en god kveld! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon tvangeste » Di, 25. Jan 2005, 19:33

gullfisken hat geschrieben:Det er helt ok, bare fortsett. Hvis noen skulle faktisk bli forstyrret av det du skriver, isåfall må en jo ikke lese videre :wink:

hm...ok, det er sann, men jeg har ikke lyt til å forargre folket, fordi jeg skriver ikke svært vanskelig tekster og jeg gjør mange feiler...

Jeg er litt usikker, fordi jeg lærer (ennå, eller enda?) ikke så lenge og jeg er ikke så god.Logisk, jeg er ikke så god etter bare en uke, men jeg er usikker likevel...

gullfisken hat geschrieben:Det passer ikke. "ennå" betyr ikke bare "noch", men er nesten ensbetydende med "immer noch" (fremdeles). Det er også forskjellen på "enda" og "ennå".

aah, tusen takk. jeg visste ikke det... men, hva er forskjellen?

altså, jeg sier bare hilsen, det er sikker ikke gal :wink: ,

Dave
tvangeste

Beitragvon gullfisken » Di, 25. Jan 2005, 20:03

Hei igjen,

hm...ok, det er sann, men jeg har ikke lyst til å forargre folket,
fordi jeg skriver ikke svært vanskelig tekster og jeg gjør mange feiler...

Uansett på hvilket nivå artiklene du skriver faktisk er, bare føl deg velkommen! Vi alle tar feil, mer eller mindre ofte. Selv om det finnes ennå mange feil i innleggenne dine blir du forstått. Ikke vær redd for å gjøre feil! Selv er jeg langt fra perfekt og har ennå mye å lære.

Logisk, jeg er ikke så god etter bare en uke, men jeg er usikker likevel...

For det du har lært norsk i bare en uke skriver du helt utmerket!

jeg visste ikke det... men, hva er forskjellen?

"enda" bruker man som adverb ("noch", f.eks. "råkjørerne skal enda betale mer", "det varer enda lengre som forventet"). Her beskriver det verbet nærmere og er derfor adverb.

Det finnes annen mulighet man bruker enda for: som konjunksjon. "Enda jeg har lært mye, var det ikke tilstrekkelig". Her er det synonymt med "selv om, obwohl").

Hvis du bruker "ennå" betyr det nesten "fremdeles" - (immer) noch. "Han er ennå ikke hjemme".

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon moonie » Di, 25. Jan 2005, 22:32

Hei på dere,
nå skal jeg fortelle litt om meg selv og veien til forumet kanskje... jeg er 28 år, og var i Norge for første gang for 7 år siden.
Jeg klarte å komme hit gjennom et særdeles dødt forum fra DNF hvor jeg fant en hint hit! Ellers er grunnen til å ha lært språket forelskelsen med en nordmann og Norge. :wink: Jeg har egentlig aldri hatt planer om å reise dit eller bo der, men siden jeg syntes det var kjekt å kunne forstå morsmålet til ham besøkte jeg et norskkurs på aftenskolen. Deretter måtte kjæresten, som hadde vært utvekslingsstudent i Tyskland, tilbake til Norge etter endt studiet pga. verneplikten. Jeg ble med til Norge, fikk meg en jobb som au pair praktikant, og fortsatte i vanlig jobb i sosialsektoren i Oslo kommune som praksis for studiet mitt. Jeg falt egentlig med det samme for landet og menneskene omkring meg :)

Etter et år måtte jeg tilbake til Tyskland for å fortsette studiet mitt, men jeg har et stort ønske om å kunne flytte tilbake til Norge, fordi jeg føler meg mer "hjemme" der på en måte, selv om jeg ikke har sett altfor mye av landet. (men vent, så skal jeg...)

For tiden jobber jeg som sosionom i en stor barneverninstitusjon i Tyskland, og venter på at arbeidsmarkedet har 2 stillinger å tilby på samme sted, og så er jeg ikke helt klar over hva jeg kan få for utdanningen min i Norge, hva de godkjenner osv... og dessuten hele haugen av spørsmål som følger med planen om å skifte "landet". Når jeg har fri driver jeg med mye forskjellig, stortsett er jeg glad i turer med motorsykkel, seilflyving, jogging, spille gitar, lage mat for eller med venner, leser, mailer, språk... alltid på utkikk etter folk med lignende interesser, og etter at det norske stambordet i byen min døde ut pga. "nordmennmangel" skiftet jeg til internett isteden...ikke like bra som livet, og altfor aofte avhengig av en ustabil og gammel PC....men....

Jeg prøver å dra til Norge i feriene, besøke familie og venner, og siden jeg klarte å kjøpe en motorsykkel skal jeg veldig gjerne reise dit med den neste gang...det blir vel til sommeren. Skal så gjerne dra på langtur til Lofoten en gang med "sykkelen", og tilbake ved kystlinja, noe sånt....

Nok drømmer og nok for i dag....

Mange hilsen fra
moonie
moonie

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk