Reise til Norge

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Reise til Norge

Beitragvon Pilze-Börnie » Di, 01. Feb 2005, 19:51

Nå ser hodet mitt sånn ut: :oops:

:wink:
Pilze-Börnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Menneskejerven » Di, 01. Feb 2005, 19:53

Hei!

Et interessant tema som jeg først nå fikk øye på.
Ja, det meste er sagt helt riktig allerede, så jeg ikke har å tilføye så veldig mye.

Det er i hvert fall sikkert at dere ikke har noe å frykte for. Norge er fremdeles et meget godt reiseland for unge, med forholdsvis lite kriminalitet og en veldig forståelsesfull, hjelsom og gjestefri befolkningen. Språket er ikke noe problem. De fleste snakker en bedre engelsk enn oss, og det finnes mange som forstår litt tysk også. Og hvis de utover det ser at du forsøker å snakke norsk, ja, så har du bare vunnet!!!

De norske vandrehjemmene er en god overnattingsplass også, ja. De er forholdsvis billige og holder en ganske høy standard. Prisnivået er kanskje høyere enn du tror, dette kan være litt skremmende av og til.

Når det gjelder fly- og togrutene, så har du fått de beste nettsidene allerede. Jeg tror http://www.germanwings.de mangler ennå, jeg mener å huske at de flyr ganske billig mellom Köln og Oslo.

Mai er den beste av månedene du foreslo, absolutt! Forsøk å være i Oslo den 17. mai som Sanny har foreslått allerede. Nasjonaldagen er virkelig noe helt spesielt! Utrolig fargerik og en ekte gledesdag. Oslo og Bergen er nesten det beste du kan gjøre når dere bare har én uke. Toglinjen som går mellom de to største byene i Norge er en av de vakreste som bare finnes. Men forsøk å gjøre en avstikker ned til Flåm og Aurlandsfjorden når du passerer Myrdal, og tilbring gjerne en hel dag der nede, for her får du oppleve litt fjord-Norge – det fineste Norge altså – også. Dessuten er Flåmbanen takket være høydeforskjellen og alle de landskapelige høydepunktene en av de mest spennende i hele verden.

Det er mye du har å glede deg til. Bare nyt å planlegge ditt livs reiseeventyr. Personlig husker jeg min første Norgestur alene som bl.a. lot meg komme til Oslo og Bergen også som min største reiseopplevelse noensinne.

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon tvangeste » Mo, 07. Feb 2005, 9:32

Hei

Tusen takk igjen for alle svarene deres.
Så, nå jeg har mindre „angst“ og jeg glede meg vannvittig til å gå til Norge.
Jeg håper at kollega mi kommer virkelig med, men ja, ellers må jeg gå alene.Er det ikke litt kjedelig, når man gå alene i et annet land?

Ah, det er kjempefint, når språket er ikke noe problem, men jeg tror, hvis jeg lære videre, snakker og skriver jeg noenlunde forstæelig norsk.Jeg forsøke også å lese mye, som de forslod meg.Tekster over den første verdenskrig, den franske revolusjon og karl den store forstår jeg i alle fall allerede.Mitt størst problem er „bare“ å skriver selv, tror jeg.(og naturlig å snakker;) jeg vil ikke vite hvor dårlig uttalen min er *g*)

Hm.. Sannsynnligvis er det ikke mulig å være i Oslo (eller i Norge) etter den 9.April (Jeg gå til Konserten til Apocalyptica den 10. april og etter det må jeg igjen gå på skolen).Ferien min er bare kort :(.

Når ville være det bedre reisetiden? Ville det være bedre å g å om sommeren eller i mars og April?

Altså, virkelig tusen takk for deres svarer og jeg ønsker dere en pen uke.

Vennligst hilsen,

Dave

Ps: jeg har et sist spørsmal…hva betyr „bl.a“? Jeg er virkelig for dum for å finne det ut ;)
(er det riktig å bruke „virkelig“ i denne settning?)
Zuletzt geändert von tvangeste am Mo, 07. Feb 2005, 10:49, insgesamt 1-mal geändert.
tvangeste

Beitragvon hobbitmädchen » Mo, 07. Feb 2005, 9:49

hei!

tvangeste hat geschrieben:Er det ikke litt kjedelig, når man gå alene i et annet land?

hm, det er litt avhengig av deg selv, om det er greit for deg å være alene i et fremmed land på ferie. men egentlig så er det okay for du møter jo masse folk der og siden du snakker norsk... :)

tvangeste hat geschrieben:Når ville være det bedre reisetiden? Ville det være bedre å g å om sommeren eller i mars og April?

det er sikkert varmere om sommeren og i mars/april er det kanskje fremdeles litt "trist" men i sør har våren da kanskje begynt i denne tida. ihvertfall er det mindre turister i mars og april.

tvangeste hat geschrieben:Ps: jeg har et sist spørsmal…hva betyr „bl.a“? Jeg er virkelig for dum for å finne de tut ;)

bl.a. = blant annet , på tysk u.a.

den hobbitjenta :)

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Julia » Mo, 07. Feb 2005, 15:30

Hei Dave,

jeg ville jo egentlig ubetinget anbefalt sommeren for en førstegangstur til Norge. I mars/april er det jo full vinter enda de fleste steder! Kanskje f.o.m. midten av mai, når fruktblomstringen begynner i Sogn og Hardanger?

PS: "f.o.m." betyr "fra og med", dvs. på tysk "ab", also ab Mai.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Mo, 07. Feb 2005, 16:11

Heisann,

Jeg håper at kollega mi kommer virkelig med,
men ja, ellers må jeg gå alene.

Slikt ser det ut. Hvis jeg var deg ville jeg gjort det likeså.

Er det ikke litt kjedelig, når man gå alene i et annet land?

Kommer an på hva slags instilling du besitter overfor land og mennesker,
med andre ord hvor "åpen" du er på hvilken grad.

Tekster over den første verdenskrig, den franske revolusjon
og karl den store forstår jeg i alle fall allerede.

I tillegg ville jeg anbefale å lese nettutgavene av forskjellige aviser (Dagbladet, Aftenposten og lignende) dersom du ville skaffe deg oversikt over de hyppig brukte ordene og uttrykk ved mangfoldige emner.

Mitt størst problem er "bare" å skriver selv,
tror jeg.(og naturlig å snakker;)

Sånn er det når man lærer seg et nytt språk. Først leser du, deretter begynner du å lage setninger selv, så blir det stadig bedre og plutselig føler du et uimotståelig begjær til å sette deg i gang med å snakke. Før du ikke kan lage setninger nesten flytende er det svært vanskelig med å snakke, synes jeg. Jo fortere det går med skrive, dess bedre blir det muntlig også. Dette er erfaringene jeg har gjort.

jeg vil ikke vite hvor dårlig uttalen min er *g*)

Ikke vær redd for å snakke når du er i Norge! Du får beste norskundervisningen på denne måten, og alt dette helt gratis! Uansett om du gjør mange feil eller ikke blir du forstått, og en som har norsk som morsmål legger raskt merke til at du er nybegynner og tar sikkert hensyn til det, dette er jeg helt sikker på.

Sannsynnligvis er det ikke mulig å være i Oslo (eller i Norge)
etter den 9.April (Jeg gå til Konserten til Apocalyptica

Bare glem denne gammeldagslige musikken og dra til Norge! Tar med deg en cd av gruppen og hør på dem mens du sitter i flyet til Norge. :P

Når ville være det bedre reisetiden?
Ville det være bedre å g å om sommeren eller i mars og April?

Hvis du drar til Oslo er hvilken som helst tid godt nok. For å nyte storbylivet trengs det ikke å ha særlig fint vær. :twisted:
Kanskje har du mulighet til å dra dit på 17. Mai? Men husk at du isåfall blir nødt til å bestille rom viss tid på forhånd, tror det skal bli litt "full" omkring denne tiden.

Ps: jeg har et sist spørsmal hva betyr bl.a?

Hobbitmaedchen svarte på dette allerede.

Jeg er virkelig for dum for å finne det ut
(er det riktig å bruke "virkelig" i denne settning?)

Bortsett fra at jeg ikke synes at du er faktisk for dum hadde jeg brukt "faktisk" i dette tilfellet. :wink:

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 07. Feb 2005, 19:36

Hei igjen!

Jeg synes heller ikke det er kjedelig å reise alene, tvert imot. Det finnes ikke noen bedre måte å bli riktig kjent med et land og dets befolkning. Når du har en kamerat med deg og dere snakker tysk, så er sjansene til å få snakke norsk og bli bedre i språket kraftig redusert. Selv startet jeg også med å reise til Norge alene, for mine venner foretrakk å reise til Syden. Først var jeg litt skeptisk, men etter hvert har jeg aldri angret på å ha vært i Norge alene så ofte. Dette var den store sjansen til å treffe venner og bli virkelig kjent med forholdene i Norge.

Selv ville jeg også foretrekke sommermånedene, for det er egentlig ikke så verst til å bli kjent med favorittlandet når værforholdene antagelig er best. Kanskje du har litt bedre tid til sommeren og kommer deg ganske langt nord og får oppleve midnattssolen. Da blir du nok en Norgesvenn for godt (for godt = für immer)... :lol:

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon tvangeste » Di, 08. Feb 2005, 19:50

Hei igjen

Tusen takk igjen for svarene deres.

Dere så, at det er avhengig av meg selv, om det er greit for meg å være alene i Norge.Da skulle det eigentlig ikke være så et stort problem, tror jeg, fordi jeg har ikke problemer, når jeg må snakker med fremmede personer, men jeg spørrer meg, om personer snakker med meg og er der i vandrehjemen personer, som vil snakke med en ungdom som er bare 16år gammel (og jeg kann nok snakker englisk, men ikke også virkelig godt og norsk mitt er ikke „hammeren“(ok, det er litt fornorskt *g*) likevel…

Men, jeg gjør meg ikke mer bekymringer og gå til Norge om sommeren, som de forslod meg, når jeg er ikke syk.Jeg tror også, at jeg gå alene, fordi kollega mi meine det ikke så alvorlig og fordi jeg vil lære språket.

Altså, virkelig tusen takk for alle deres svarer! Jeg gledet meg svært og har ekstrem stor lyst til å gå til Norge nå, men det er ikke sikker om jeg kann gå så langt i norden for å se midnattsola.. Bergen er jo sannsynligvis ikke tilstrekkelig ( ouuuh, jeg tror dette ord var falsk *g*) nordlig…
Kanskje kann jeg det jo rette på en annen gang. Norgesvenn blir jeg uansett, tror jeg ;)

Altså, jeg ønsker alle fortsatt en pen kveld og en pen uke.

Vennligst Hilsen,

Dave
tvangeste

Beitragvon gullfisken » Di, 08. Feb 2005, 20:14

Hei igjen,

men det er ikke sikker om jeg kann gå så langt i norden for å se midnattsola..
Bergen er jo sannsynligvis ikke tilstrekkelig nordlig

Nei, frykter det blir ingenting med Bergen og midnattsolen, det ligger faktisk ikke nok nordlig.

Kanskje kann jeg det jo rette på en annen gang. Norgesvenn blir jeg uansett, tror jeg

Du behøver ikke bekymre deg altfor mye om det. Det trengs ikke å rette dine feil, bare prøv å gjøre det bedre neste gangen. :wink:

Altså, jeg ønsker alle fortsatt en pen kveld og en pen uke.

I like måte!

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Di, 08. Feb 2005, 20:35

Hei!

Kontakt på norske vandrehjem? Ikke noe problem!!! Jeg synes norske og utenlandske turister på norske vandrehjem er veldig åpne og lett å komme i kontakt med. Kanskje ikke fullt så livsglade som Syden-turistene, men til gjengjeld interesserte, hjelpsomme og ærlige. Jeg er sikker på at du vil lykkes og turen blir en kjempeopplevlese! :)

Når det gjelder midnattssola, så er det ikke nødvendig å oppleve den første gang du er i Norge. Da har du i hvert fall noe stort å glede til på din andre Norgestur også. :wink:

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Di, 08. Feb 2005, 20:50

ikke tilstrekkelig ( ouuuh, jeg tror dette ord var falsk *g*) nordlig…

det ligger faktisk ikke nok nordlig

bare en liten rettelse for de som vil lære: det ligger ikke langt nok mot nord.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk