Typisk norsk uttrykk?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Typisk norsk uttrykk?

Beitragvon norgejenta » Fr, 01. Apr 2005, 9:35

@ Doris; det er bare hyggelig at du kommer med i diskusjonen - den er jo offentlig.
@ Julia; jeg setter pris på en frisk debatt - og du er en av dem som har mye å by på i denne sammenhengen. Jeg tror at i det store og hele er vi ganske så enig i det meste - vi har bare vår egen måte å si det på. :D

Det er sikkert sant at dere som ikke er oppdratt i Norge vil se flere særegenheter ved nordmenn enn det vi selv gjør. Å være norsk er nemlig noe helt spesielt - vi er en rase som pr. idag bare finnes i ca 4 millioner eksemplarer (innvandrere i 1. og 2.ledd er unntatt). :wink:

Å være norsk er likevel ikke å være baaare norsk... f.eks. er jeg selv født som en av disse træææge men staute trønderan. Men, med en nordlending til far har jeg også arvet ganske mye av dette berømte som mange av de hærskens nordlænningan har - de greier ikke å holde kjeft. Som bosatt nord for Sinsenkrysset (i Oslo) - kjenner jeg også ganske mange fisfine Oschlo-folk fra beste vestkant - reale folk alle sammen. Bergenserne er våre beste venner - spesielt når stakkars Brann kommer til RBK og blir slått med 9-0 :lol: (hei Linda..) - det samme gjelder de små frekke spillerne fra Bodø-Glimt - mens Moldenserne.. nei - de er for høye på pæra og er ikke favoritter på Lerkendal nei. Og det er merkelig- for jeg har også bodd der i noen år og har ikke merket noe spesielt til det.

Hele Norgeshistorien er full av småkrig og krangel om land og folk :viking: , og med så mange avsidesliggende bygder P-) har vi vel gjennom tiden utviklet våre helt spesielle særegenheter som vi enda i vår motorisert tid drasser rundt med. Med sååå mange forskjellige oppfatninger om oss selv (som helt sikkert avviker fra person til person) innenfor ett og samme land - er det sannelig ikke rart at det kan komme til litt kulturkræsj når det gjelder to forskjellige nasjonaliteters måte å si ting på.

Å være norsk er også å være litt som den berømte "kjerringa mot strømmen". Derfor mååå jeg bare avslutte med å si at i Norge er det bedre å si at jeg har problemer med å forholde meg til XY enn å si XY irriterer meg. Det ligger kanskje i selve ordet - å forholde meg til noe kan jeg gjøre på så mange måter, å irritere meg antyder mer at jeg er opphisset og blir lite medgjørlig. Truuur æ... ? :roll:

Ha uansett en super dag - sola skinner og det blir å dra med seg staffeliet ut i døråpningen idag! :austrian:

Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lissom » Di, 05. Apr 2005, 23:04

Doris hat geschrieben:rdmenn er myer mer varsom ovenfor kritikk, og når en ønsker å komme med kritikk, så er en nødt til å trå VELDIG varsomt her i Norge - noe som er en tydelig forskjell til Tyskland.

Doris hat geschrieben:Julia og Karin Får jeg blande meg inn i deres private diskusjon?

Jeg er helt enig med Julia og opplever akkurat det som største forskjell mellom Norge og Tyskland. Ønkser en å komme med kritikk kan man ikke være varsom nok :oops:
Jeg trodde egentlig at jeg har en ganske varsom måte å ytre kritikk og ble i Tyskland også oppfattet sånn. Men etter at jeg var flyttet til Norge måtte jeg betale " lærepenger" : Kom jeg med noe som var i min forståelse veldig forsiktig kritikk ble det ofte oppfattet som ganske hardt. Og det i Nord Norge hvor Nordlendingene sier om seg selv at de er åpne og sier ting rett ut :D
Men men.... det går jo an å lære.... :D
Med vennlig Hilsen fra Narvik
Doris

Jeg vet ikke om Narvik er noe godt kildegrunnlag. Jeg har hørt folk si at Narvik er Nord-Norges Bærum. (Bærum, kommunen vest for Oslo, hvor man går for å være vel fisefine)
Lissom

Beitragvon Lissom » Di, 05. Apr 2005, 23:05

Julia hat geschrieben:
henrik hat geschrieben:Jeg har forresten hørt norske utenlandsstudenter i Tyskland beklage seg over at tyskere generelt er uhøflige :lol:

Hm. Du har kanskje et poeng der, men jeg er ikke sikker, for dette er et tolkningsspørsmål og forutsetter veldig god kjentskap til landet og måten å bruke språket på (noe som vanligvis tar flere år å oppnå)!.

Angående vanlige utenlandsstudenter så kan man jo spørre seg om hvor godt tysk de kan.
Hva vet de for eksempel om partikkelbruk på tysk?
Har de ikke peiling på det, så vil de iallfall ha problemer med å tolke budskap korrekt mhp. høflighet etc.

Julia hat geschrieben:Jeg som tysk er vant til å si ting rett ut - noe som ofte oppfattes som uhøflig i Norge. Her er man mer forsiktig, snakker rundt poenget uten å si det egentlig, pakker det man vil si inn i et silkelag med velvalgte ord, men man mener i grunnen akkurat det samme. Noen ganger synes jeg den norske måten å "finsnakke" et problem på, er fryktelig irriterende. Dersom noe ikke er greit, kan man vel si det, istedet for å vri seg rundt i setninger som "jeg synes kanskje at dette her ikke akkurat var så veldig vellykket"? Og hvis det er noe man ikke vil, istedtet for å si "nei takk, det ønsker jeg ikke" (fortsatt en veldig høflig måte å si ting på - språkmessig, vel å merke!) å da begynne med unnvikninger som "jeg tror egentlig ikke at jeg ønsker det", det blir bare tull, spør du meg...

Nei, det er ikke bare tull å si "jeg synes kanskje at dette her ikke akkurat var så veldig vellykket"? eller "jeg tror egentlig ikke at jeg ønsker det" kontra "nei takk, det ønsker jeg ikke". Forskjellen er nemlig at i begge de første eksemplene, så åpner man for motargumentasjon, motinnspill eller den andres mening.
Og ønsker man det, så sier uttrykker man seg mer på den måten.

Julia hat geschrieben:Men sånn er det bare - språk er forskjellige og blir brukt forskjellig. Målestokken hvilke uttrykk som anses som uhøflige vil da også være forskjellig. Og du kan bare måle tysk høflighet med tysk uhøflighet og norsk høflighet med norsk uhøflighet. Alt annet blir bare feil.

Tysk er forøvrig uten tvil det mer høflige språket, dvs det språket med muligheten for å uttrykket seg mer høflig på. Mange av de høflighets-vendingene på tysk finnes ikke på norsk. Eksempel: "Würdest Du mir bitte die Butter reichen"? Ingen ville si på norsk "Ville du være så snill å sende meg smøret"!. Man sier "Kan du sende smøret" eller rett og slett "Sender du smøret", men "bitte" dvs "vær så snill å" i den sammenhengen blir aldri brukt, kanskje fordi det rett og slett er alt for tungvindt. "Bitte" er da mye kortere og greiere enn "Vær så snill å". "Möchte gerne" er et annet eksempel. Da bruker man "vil" på norsk, som jo også finnes på tysk, men som i grunnen er et mye mer uhøflig ord.

Joda, "Kan du være så snill å rekke meg smøret?" er helt normalt på norsk.
Om du hører det, kommer an på person og/eller situasjon, og det er jo mer høflig enn bare å si "Kan du rekke meg smøret?" Her er foresten forskjellige graderinger:
Kunne du være så snill å rekke meg smøret?
Kunne du rekke meg smøret?
Kan du være så snill å rekke meg smøret?
Kan du rekke meg smøret?
Sender du meg smøret?
Send meg smøret.

Forresten så finnes det på norsk et ord for 'bitte', og det er ordet 'vennligst', men 'vennligst' kan ikke settes inn istedet for 'være så snill' automatisk eller overalt.
Sier man for eksempel "Kunne du vennligst sende meg smøret", så blir det enda mer en oppfordring enn en ren forespørsel, dessuten kan det oppfattes litt spydig, dog vel og merke avhengig av sammenhengen det sies i.

I forbindelse med 'möchte gern' og liknende, her er noen eksempler:
Ich möchte (gern) mit dem mit dem Direktor sprechen = Jeg vil gjerne snakke med direktøren.
Ich würde gern mit dem Direktor sprechen = Jeg ville gjerne snakke med direktøren.
Ich hätte gern mit dem Direktor gesprochen = Jeg skulle [ville] gjerne ha snakket med direktøren.
Lissom

Beitragvon Doris » Di, 05. Apr 2005, 23:30

Lissom hat geschrieben:Jeg vet ikke om Narvik er noe godt kildegrunnlag. Jeg har hørt folk si at Narvik er Nord-Norges Bærum. (Bærum, kommunen vest for Oslo, hvor man går for å være vel fisefine)

Hei Lissom,
jeg tror ikke, at jeg har kun Narvik som kildegrunnlag. Jeg jobber på sykehus og der er det mange som ikke er innfødte Narvikværinger.
Jeg tror det er virkelig en forskjell i språkfølelsen mellom tysk og norsk. Du skriver jo lenger ned i ditt neste innlegg at den norske måten å si noe åpner for motargumentasjon osv. Sånn føler du med norsk som morsmål. For meg åpner også den tyske varianten for det.
Jeg synes det er veldig interessant å sammenligne språk sånn :D
Hilsen fra Nord Norges Bærum ( forresten første gang at jeg hørte at man sier det om Narvik)
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon snowstorm » Mi, 06. Apr 2005, 11:55

karin.mogaard hat geschrieben:Å være norsk er nemlig noe helt spesielt - vi er en rase som pr. idag bare finnes i ca 4 millioner eksemplarer (innvandrere i 1. og 2.ledd er unntatt).

Jøss. Det skal vel bety at f.eks. tyskere er massevare? Lurer på hva folk fra Liechtenstein eller Monaco sier da om å være spesiell? De er jo enda færre enn nordmenn. Så kanskje nordmenn er ikke så spesielle allikavel? Bortsett fra deres egen oppfatning selvfølgelig.

Må smile når jeg tenker på nordmenn og deres evne til å tåle kritikk. De tar alt så personlig, selv om det ikke var ment slik. Så jeg forsøker ofte å si det akkurat omvendt enn jeg egentlig ville si. "Det var ikke dumt, men hva syns du om å gjøre det slik? Da kunne du..." Tungvindt. Som nevnt før, hvis det er "åpent" for motargumentasjon - hva er poenget med kritikk da?

Hilsen Patricia
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon norgejenta » Mi, 06. Apr 2005, 16:21

Patricia hat folgendes geschrieben::
Jøss. Det skal vel bety at f.eks. tyskere er massevare?

@: Tja.. jeg ville vel ikke ha uttrykt meg akkurat slik?!? ... det blir litt feil ordbruk, synes jeg. Det er vel like mange individualister blant tyske som blant norske folk til tross for at det er nesten 20 ganger så mange tyskere i Tyskland som nordmenn i Norge ?

I det hele tatt - å si at vi er nordmenn er spesielle var kanskje en tabbe fra meg - sånt kan jo så lett bli misoppfattet.. for den som ikke forstår spøken bak det :roll: ?

Ha en fin kveld!
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Anja D » Mi, 04. Mai 2005, 20:06

Hei!
Det er ikke bare i Norge man sier " takk for maten".på Island er det akkurat det samme."Takk fyri matin"

Hilsen Anja
Anja D

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk