Melodi Grand Prix 2005

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Melodi Grand Prix 2005

Beitragvon Menneskejerven » So, 22. Mai 2005, 13:26

Hei alle sammen!

Det forundrer meg litt at det skrives så lite om årets Melodi Grand Prix her i dette forumet. Er arrangementet rett og slett for uinteressant? Jeg tror ikke det. Og takket være de fargerike og spennende glamrockerne fra Wig Wam er det jo klare norske elementer i dette tema slik at det hele absolutt fortjener en plass her i denne spalten.

Hva syntes dere om “In My Dreams”??? Personlig likte jeg sangen fantastisk godt og har gjerne gitt mine egne 12 poeng til Wig Wam. Selv om gruppa kanskje gjør en annen musikk enn Melodi-Grand-Prix-entusiastene pleier å elske, så var de musikalsk sett klart best! Så synd at tyskerne så det helt annerledes og ikke en gang ga Norge et eneste poeng.

Sølvet mitt gikk til Moldova, bronsen til Sveits. Men musikksmakene varierer selvfølgelig stort, og dette gjør arrangementet ekstra spennende.

Og Tyskland? Jeg synes det hjelper lite å gi skylda til andre, nemlig Europa (som etter produsentene „ikke liker Tyskland eller tysk musikk“, bare tull dette!) eller til melodiens egne historie, nei! Faktum er at Gracia bare var representert i Kiev fordi hennes sang var den minst dårlige av 10 dårlige melodier i den nasjonale Grand-Prix-finalen. Og slik har du ikke noen sjanse ute i Europa der konkurransen tas mye mer alvorlig og man allerede i bredden satser på kvalitet.

Det ville glede meg om flest mulig av dere tar stilling til årets Melodi-Grand-Prix-utgave også.

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Melodi Grand Prix 2005

Beitragvon Digital Punk » So, 22. Mai 2005, 15:16

Hvorfor JEG skriver ikke noe om GP? Det er enkelt: selv om jeg ville hatt TV-apparat (jeg har faktisk ingen)hadde jeg brukt fritiden min til noe annet enn å se på denslags billig underholdning (helt bortsett fra at det er slett ikke "min musikk" som spilles der). Ikke ment fornærmende, det er bare mitt synspunkt til saken.

Kanskje spilte det en avgjørende rolle at Gracias plateselskap kjøpte hennes cd'er i tusenvis for å få tallene på mediacontrolcharts gå opp rett til værs? Men det gjorde Vanilla Ninja jo også, og flere tyske musikkstjerner som Jeanette Biedermann og lignende står nettopp i samme køen når det gjelder å lure folket og MCC på denne måten. Gracia hadde vel rett i det da hun påpekte dette faktum, men ærlighet er ikke alltid positiv som man kan se her...

Jeg skal nå først høre på Guildo Horn, jeg, og på Breach etterpå :-) :-)

Ha en fortsatt fin søndag!
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon the-sun » So, 22. Mai 2005, 18:21

@digital punk:

når navnet ditt er programm: Moldawia hadde en veldig flott punk rock song med litt tradisjonelt. :-)

Jeg liker Melodi Grand Prix veldig godt fordi jeg kan høre litt om hva de liker i resteuropa.
Gracia: Låten var litt merkelig. Men jeg er helt sikker at de ikke hadde hørt i resteuropa om problemen med platekompaniet. Hvorfor skulle de?

Vinneren Hellas: Forstått ikke hvorfor Hella vant. Jeg stemmte for Moldavia. :-)

I hver fall: Jorunn Stiansen fra Vennesla er Idolen 2005 og hun er veldig flott und sangen er bra :-)

hilsen,

britta
Nicht mehr im Forum aktiv.
the-sun
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » So, 22. Mai 2005, 19:00

Heisann Britta, jeg valgte brukernavnet mitt etter en tittel av Ferry Corsten, og den har absolutt ikke med Punkrock å gjøre. Hvis du ikke kjenner til ham burde du ta en titt på http://www.ferrycorsten.com . Bare klikk på Audio/Video og du kan prøvehøre "Punk"! Men jeg er mangfoldig og hører på punk også (iallfall lite grann), f.eks. The Exploited og Hüsker Dü. :-)
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mo, 23. Mai 2005, 8:03

Da jeg var barn elsket jeg melodi grand prix. Det ble sett og tatt opp på video og sett ørten ganger til.
Nå gidder jeg ikke å sitte i flere timer og høre på deltakerne, har irritert meg lenge over at man nå kan synge på engelsk og at det er blitt televoting (dvs masse deilige penger til tv kanalene som viser dette)
Jeg har ikke hørt noen av sangene så vidt jeg vet så jeg kan ikke uttale meg om hvem som burde ha vunnet :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Mo, 23. Mai 2005, 21:57

Jeg vil gjerne gå med dette Linda har sagt. Jeg er fremdeles irritert og kanskje til og med skuffet over at alle som vil kan synge engelsk i steden for sitt eget språk. MGP har vært flott og spennende da alle som deltok sang sine egne kulturelle sanger. Det var variasjon, det var forskjelligste melodier, det var Europa i alle sine fascinerende nyanser. Da det med ABBA i 1974 begynte at deltakere av forskjellige land fikk synge på engelsk, bare fordi det var å fortjene mye mer penger på denne måten enn det kanskje var mulig med sanger i det egne nasjonalspråket, da ble MGP kjedeligere og kjedeligere og alle sanger fulgte med sine melodier enhetssmaken av det vestlig orienterte ungfolket. I dag det eneste som har blitt til øvers er en stor ja til og med kjempestor økonomisk spetakkel uten hjerte eller sjele og jeg tror det er derfor så mange skriver her at de ikke er interessert i MGP lenger, jeg heller ikke.
Hilsen
Pilze-Børnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 23. Mai 2005, 22:38

Masse forskjellige vurderinger – det er jo normalt og bare bra!
Jeg er helt enig med dere som sier Melodi Grand Prix har mistet litt av sjarmen siden alle nasjoner kan bestemme selv hvilket språk de synger på. Siden har vi ikke lenger hørt noe på norsk, de franskspråkige landene som er stolte nok til å velge morsmålet allikevel havner regelmessig i bunnen, og det er definivt slutt med sangenes nasjonale særpreg. Virkelig synd!
Allikevel så synes jeg at de som nekter å følge konkurransens utvikling ikke har lov til å dømme arrangementet jord og ned. Profesjonaliteten, musikkstilens bredde og kvaliteten har tross alt vokst i løpet av de siste årene, selv om jeg personlig ikke direkte har sans for at det sørøst-europeiske innslaget dominerer mer og mer og i realiteten står for suksess i nåtidens GP.
Og gratulerer med en Idol-vinner fra Vennesla, Britta. Norge leder 3-2 over Tyskland når det gjelder antall Idol-konkurranser hittil.
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » So, 29. Mai 2005, 10:39

Jeg klarer ikke å ta Grand Prix seriøst, men synes det er ok underholdning og det morsomste er å høre på de sarkastiske kommentarene til NRK's Grand Prix ekspert (?) Jostein Pedersen.
Som når han introduserer en sang han ikke liker: "Og nå kommer kveldens desiderte tissepause". :D

Ellers plager det meg ikke at de fleste synger på engelsk. Da vet man iallfall sånn noenlunde hva de synger om. Jeg synes at mange av melodiene er så dårlige at hvis de i tillegg skulle synge på et språk jeg ikke forstår.... Nei, da tror jeg hele kvelden hadde blitt en eneste stor tissepause.

Dette hørtes vel veldig negativt ut, men vi har alle våre ulike oppfatninger om Grand Prix; programmet så mange elsker å hate.
Time you enjoy wasting is not a waste of time.
Dagros

Zurück zu Forum på norsk