Æ e i a Æ Å

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Æ e i a Æ Å

Beitragvon Linda » Do, 09. Jun 2005, 9:57

Heisann
Det er nok en grunn til at man i Norge sjeldent hører bergensk og trøndersk på tv.. bortsett fra ofte i komi shows da (var i allefall slik da vi hadde norsk tv/jeg bodde i Norge)
Bergensk er høyt elsket og dypt hatet i Norge. Er nok ikke uten grunn vi sier: "Eg ikkje fra Norge, eg e fra Bærgen" ;)
Smaken er som baken.. delt.
Jeg synes f.eks at bayrisk er pent å høre på og tysk generellt. Mens en haug andre ville synes jeg er gal. Folk er forskjellige.
Men det er en uvane i mine øyne å skrive dialekt.. og da spessielt på et fremmedspråk. Målet må da heller å være å lære språket riktig og da er hochdeutsch/bokmål/nynorsk veien å gå. For å lære språket skikkelig trenger man trening og det er en mindre kunst å slurve i vei på dialekt hvor folk flest ikke vet om du nå skriver riktig fordi det er jo meget mulig at det faktisk heter slikt på den dialekten.
Men med en gang man bevegser seg over til et felles skriftspråk, blir feilene tydelige (jeg snakker av erfaring) og bare da kan man lære et språk riktig. Og for å lære et språk riktig må man kunne tegnsetning, små/stor bokstav osv. På dialekt er dette hipp som happ.

@børnie
ja veldig flink du :) Men vet du hva kjuagutter og rævedilere er? :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Do, 09. Jun 2005, 14:26

hei!

Linda hat geschrieben:Det er nok en grunn til at man i Norge sjeldent hører bergensk og trøndersk på tv..

hm, da har du vel adri sett tv trøndelag på tv norge...

Linda hat geschrieben:Men det er en uvane i mine øyne å skrive dialekt.. og da spessielt på et fremmedspråk. Målet må da heller å være å lære språket riktig og da er hochdeutsch/bokmål/nynorsk veien å gå. For å lære språket skikkelig trenger man trening og det er en mindre kunst å slurve i vei på dialekt hvor folk flest ikke vet om du nå skriver riktig fordi det er jo meget mulig at det faktisk heter slikt på den dialekten.

enig... som jeg sa, lær bokmål (eller nynorsk) først og så kommer dialekten etterpå.

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Do, 09. Jun 2005, 14:27

Tv trøndelag er vel en lokal sender...
Jeg mente riksdekende fjernsyn :)
Jeg savner tv2 og tv norge jeg sukk
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » Do, 09. Jun 2005, 23:28

Heisann,

hobbitmädchen hat geschrieben:hm, da har du vel adri sett tv trøndelag på tv norge...

Har du noen gang fulgt med i diskusjonssendinger som her og nå på NRK P1 eller dagsnytt atten på P2? Der hender det ganske ofte at en snakker trøndersk.

Linda hat geschrieben:Men det er en uvane i mine øyne å skrive dialekt.. og da spessielt på et fremmedspråk. Målet må da heller å være å lære språket riktig og da er hochdeutsch/bokmål/nynorsk veien å gå. For å lære språket skikkelig trenger man trening og det er en mindre kunst å slurve i vei på dialekt hvor folk flest ikke vet om du nå skriver riktig fordi det er jo meget mulig at det faktisk heter slikt på den dialekten.

Helt riktig. Du kan aldri henvise til en slags dialekt, uansett om det passer eller ikke, det blir aldri noensinne korrekt. Bare ta bilen og prøv samme dialekten omtr. 100km borte, gjett hva forventer deg der :-) Det er stor forskjell om man er oppvokst med en type dialekt eller som utlending har assimilert den fra folk på gata.

Henvise til dialekt er bare for den som ikke klarer å uttale seg på en skikkelig måte :-)
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Fr, 10. Jun 2005, 8:28

hobbitmädchen hat geschrieben:det finnes så mange stygge dialekter og hvorfor skal folk i sachsen ikke får lov til å snakke sin dialekt bare fordi andre synes at språket ikke er pent nok?!

Jeg snakket da vel utelukkende om å skrive dialekten.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 10. Jun 2005, 9:42

hei julia!

Julia hat geschrieben:Det holder nå virkelig at folk uttaler det, det behøver overhodet ikke å skrives i tillegg.

vel, denne setningen tolker jeg som at det er verst nok at folk snakker dialekt... og det var det jeg mente med kommentaren min.
samme for meg, beklager at jeg ikke skjønnte det helt riktig da.

Digital Punk hat geschrieben:Henvise til dialekt er bare for den som ikke klarer å uttale seg på en skikkelig måte.

vel, så lenge du klarer å skrive en ordentlig avhandlig er det greit nok å snakke dialekter :P

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Julia » Fr, 10. Jun 2005, 12:10

hobbitmädchen hat geschrieben:hei julia!

Julia hat geschrieben:Det holder nå virkelig at folk uttaler det, det behøver overhodet ikke å skrives i tillegg.

vel, denne setningen tolker jeg som at det er verst nok at folk snakker dialekt... og det var det jeg mente med kommentaren min.
samme for meg, beklager at jeg ikke skjønnte det helt riktig da.

OK da, jeg medgår at denne kunne misforstås. Men det var altså ikke ment slik du tolket det :).

Sorry at jeg rakket litt ned på Sächsisch, men det hører med i historien at jeg selv kommer derifra (Dräsdn) og trodde du visste det. Det var altså heller ment litt selvironisk. Men jeg må innrømme likevel at jeg har hørt penere dialekter :wink:.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Digital Punk » Fr, 10. Jun 2005, 13:08

Hei,

Digital Punk hat geschrieben:Henvise til dialekt er bare for den som ikke klarer å uttale seg på en skikkelig måte.

hobbitmädchen hat geschrieben:vel, så lenge du klarer å skrive en ordentlig avhandlig er det greit nok å snakke dialekter :P

Hva jeg mente med setningen du siterte var at å henvise til dialekt skulle ikke være noe måte å skjule dårlige språkkunnskaper (som Linda skrev det allerede).
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 10. Jun 2005, 13:33

hei igjen!

Julia hat geschrieben:Sorry at jeg rakket litt ned på Sächsisch, men det hører med i historien at jeg selv kommer derifra (Dräsdn) og trodde du visste det. Det var altså heller ment litt selvironisk. Men jeg må innrømme likevel at jeg har hørt penere dialekter :wink:.

hehe, egentlig så vet jeg at du er fra dræsdn :wink: men det finnes jo folk som ikke liker "hjemme-dialekten" sin og prøver å skjule den :lol:
sæchsisch er da kanskje ikke verdens fineste dialekt, men bayrisch og hessisch er mye verre synes jeg. og det er avhengig om noen kommer fra dresden hvor dialekten er o.k. eller f.eks. fra vogtland hvor dialekten bare er grusom :wink:

hilsen fra elbflorenz :D

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Doris » Fr, 10. Jun 2005, 15:35

hobbitmädchen hat geschrieben:... fra vogtland hvor dialekten bare er grusom :wink:

:x :x : Nå må jeg protestere.... det er jo absolutt en smakssak. Jeg synes slett ikke at dialekten i Vogtland er så grusom :D
Men jeg kan kanskje ikke vurdere det fordi jeg er ikke neutral :D ? Oberfranken hvor jeg kommer fra ligger jo bare noen få kilometer fra Vogtland og forskjellen mellom dialektene er ikke særlig stor :D

Hilsen fra Narvik
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon hobbitmädchen » Fr, 10. Jun 2005, 16:26

hei doris!

Doris hat geschrieben:det er jo absolutt en smakssak.

ja, det er det :wink:
men det er jo helt greit :) vi må da være forskjellige 8)

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Florian Gamo » So, 25. Sep 2005, 12:06

ah, ja den kjenner jeg.
hadde store problemer aa forstaar den for förste gangen.
haha... saa morsomt..
"brainwash yourself!"
Florian Gamo

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk