Heisann
Det er nok en grunn til at man i Norge sjeldent hører bergensk og trøndersk på tv.. bortsett fra ofte i komi shows da (var i allefall slik da vi hadde norsk tv/jeg bodde i Norge)
Bergensk er høyt elsket og dypt hatet i Norge. Er nok ikke uten grunn vi sier: "Eg ikkje fra Norge, eg e fra Bærgen"
Smaken er som baken.. delt.
Jeg synes f.eks at bayrisk er pent å høre på og tysk generellt. Mens en haug andre ville synes jeg er gal. Folk er forskjellige.
Men det er en uvane i mine øyne å skrive dialekt.. og da spessielt på et fremmedspråk. Målet må da heller å være å lære språket riktig og da er hochdeutsch/bokmål/nynorsk veien å gå. For å lære språket skikkelig trenger man trening og det er en mindre kunst å slurve i vei på dialekt hvor folk flest ikke vet om du nå skriver riktig fordi det er jo meget mulig at det faktisk heter slikt på den dialekten.
Men med en gang man bevegser seg over til et felles skriftspråk, blir feilene tydelige (jeg snakker av erfaring) og bare da kan man lære et språk riktig. Og for å lære et språk riktig må man kunne tegnsetning, små/stor bokstav osv. På dialekt er dette hipp som happ.
@børnie
ja veldig flink du Men vet du hva kjuagutter og rævedilere er?