Igår ettermiddag satt jeg i hagen og plukket rips. I år har vi massevis av den. Jeg fyllte et lite spann med disse bær. Etterpå sto jeg i kjøkkenet og renset bærene, dvs. jeg fjernet stilkene, små blad som tilfeldigvis var fallt inn i spannet, og noen få dårlige bær. Nå kan kona lage syltetøy eller fryse bærene inn i fryseskapet for senere bruk. Mens jeg sto og renset dem, hadde jeg litt tid til å tenke om bærene.
Rips heter på tysk "Johannisbeere", og vi adskiller hvite, røde og svarte bær. De er forholdsvis syre og inneholder mange gode vitaminer. Man kan lage syltetøy av dem, dessuten kompott, noen kaker, lage saft, osv. I Østerrike kaller man bærene "Ribisel", hos oss i Baden-Württemberg snakker man om "Träuble", det betyr så mye som "små druer". Det latinske navnet er "Ribes", og så følger fargebetegningen: Ribes rubrum, ribes nigrum, osv. Det norske navnet "rips" kommer altså sikkert fra det latinske navnet. Men jeg skjønner aldri, hvorfor man kaller svarte Johannisbær i Norge som solbær, siden den kommer dog fra densamme familien som hvit og rød rips.
I Baden-Württemberg kjenner vi noe helt deilig, lagt av rød rips: Dette kaller vi "Träubleskuchen", på norsk kanskje "druekake". Det har ingenting med sedvanlige druer å gjøre, nei det gjelder bare rips! Først lager man en flat deig av mjøl, sukker og smør. Den bakes i stekeovn for omtrent en halv time. Så blander man ferske, rensete rips med sukker og skum av eggehvit og setter et tykt lag av dette på deigen. Tilsist smører man et annet lag av eggehvitskum med sukker på kaken og baker den så lenge til eggehvitskummen begynner å gylne. Denne kaken serveres om sommeren enten varmt eller kaldt sammen med kaffe. Dette smaker meget deilig!
I Tyskland har man dyrket et annet slags bær: det heter "Jostabeere" og er en blandig av rips og stikkelsbær. Navnet er en sammensetning av de gamle bærtyper: "Jo" for Johannisbeere og "Sta" for Stachelbeere (stikkelsbær). Denne frukten smaker litt strengere enn stikkelsbær, litt syr, bæret er litt større enn sedvanlig rips, og buskene gror uten torn. Man kan bruke Jostabeere til syltetøy, som kompott, som del av fruktkaker, som saft, osv. Meget gjerne tar man den for å fylle rompotten, sammen med jordbær, kirsebær, fersken, plommer og andre frukttyper. Om høsten åpner man rompotten, og da smaker den veldig deilig, sammen med vanilje-is! Jeg vet ikke, om denne bærtypen finnes i Norge. Sikkert har den et annet navn. Kanskje "Ristibær"? Sammensatt av rips og stikkelsbær?
En hjertelig hilsen!
Lavskriken