Blitser som aldri før

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Blitser som aldri før

Beitragvon Linda » Do, 07. Dez 2006, 20:46

http://www.ba.no/nyheter/article2455773.ece

Har nordmenn for god råd siden de bevisst kjører for fort?

Virker litt slik innimellom.. jeg synes det er artig når råkjørerne mellom Drammen og Kongsberg faktisk ofte blir tatt, av sivilpolitiet.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Blitser som aldri før

Beitragvon Frøken Ur » Do, 07. Dez 2006, 21:10

Hei Linda,
her i strøket er det faktisk sånn at de kjører altfor fort, det har jeg allerede lagt merke til innenfor kort tid etter jeg havnet her. 60 km/h står det på skiltet, selv er jeg underveis med fartsmåleren mellom 60 og 70, og får sjokk da jeg ser i bakspeilet og oppdager en bil bak meg, med maks. 5-10 m avstand. Bak rattet sitter familiefaren, konen ved siden av, og to små barn på baksetet. Noen sekunder etterpå kjører han forbi meg med sikkert 100!

Jeg har rett og slett ingen lyst til å betale noen tusendlapper til staten pga at jeg kjørte noen få km for fort, det er bortkastet penger. Når du regner det ut hvor mange minutter (eller bedre sagt sekunder) du sparer inn ved å kjøre 10-30 km for fort vil du uansett raskt oppdage at det lønner seg ikke i det hele tatt. Det er farlig for alle, det er det. I Tyskland forresten er det en vane at nesten alle kjører altfor fort og forholder seg nesten ikke til maks. hastigheten, fordi straffene er ikke dyre nok :!:

So what? :o
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Blitser som aldri før

Beitragvon Linda » Do, 07. Dez 2006, 21:28

Etter de to siste måneders opphold i Norge har vi funnet ut at det finnes tre typer billister.
Sneglene: Kjører stort sett 10 km/t UNDER fartsgrensen
De normale: Kjører fartsgrensen nøyaktig, kanskje 5-10 km/t over
Råkjørerne: Minst 20 km/t fortere enn hva fartsgrensen tillater.

Synes det er mer ekstremt i Norge enn i Tyskland, spessielt fordi det er (i allefall for oss) å kun kjøre 80 km/t på helt fine og brede veier. Og 100 på motoroveien er det ikke særlig sus av nei.

Selvfølgelig finnes det idioter i Tysklad også, men sjansene er litt større at de får rast av seg det verste på autobanen.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk