Jeg vet ikke om den nye vanen ble overtatt i Norge. I Tyskland har vi overtatt en ny vane: Vi feirer Halloween!
Halloween går tilbake til en gammel hednisk fest i Irland. Den ble populær i Amerika, da mange irske folk var utvandret. Imidlertid kom det tilbake til Europa, først og fremst til Tyskland. Hos oss ble man kjent med denne vanen fra amerikanske filmserier, og folk tenkte at vi kunne more oss med denne vanen også i Tyskland. En stor industri som produserer artikler og selger dem, har etablert seg hos oss.
Halloween feires i natten fra den 31. oktober til 1. november. Man lager en party hvor mange folk møtes i maskerade. De går som døden, som skjelett, som spøkelse. Det er både voksne og barn som deltar. I hagene settes store gresskarer som ble uthulet og belyst med stearinlys. Det ser meget skummelt ut, når det er blitt mørkt ute. Barn går fra dør til dør i naboskapet og skriker: "Søt eller sur!" Det betyr at de ønsker å ta imot slikkerier. Men skal de ikke få noenting, så skal de spille et dårlig puss til naboen.
Jeg synes det er bare tull å overta slike vaner i Europa, vaner som ikke har sine røtter hos oss. Vi har andre vaner i Tyskland og i Europa som blir mer og mer glemt. For eksempel vet ingen hos oss, hvorfor man synger Martins sanger til 10. november, hvorfor barn trekker gjennom gatene med laterner om kvelden, hvorfor det selges gåser til denne dagen. Jeg synes vi skulle huske våre egne vaner og feire dem, men ikke overta fremmede vaner fra Amerika, som ikke har en betydning for oss. Man feirer bare Halloween hos oss, fordi det er morsomt! Finnes det noe lignende i Norge?
En hjertelig hilsen til alle! Bare tenk over dette!
Lavskriken