Nynorsk

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Nynorsk

Beitragvon soto » Do, 09. Okt 2003, 11:56

Hei!

Akkurat nå prøver jeg å lære bokmål - men jeg trenger nynorsk også. Her i Tyskland finnes det ingen mulighet - men kanskje det er noen i forum som snakker nynorsk eller kan hjelpe meg videre på en eller annen måte å lære det. Kanskje det er undervisningsmateriele som jeg kan kjøpe eller låne her i Tyskland, kanskje det er noen Internett-sider jeg kunne nytte.

Eg håpa på svar - og tusen takk på forhand!

Soto
soto

Re: Nynorsk

Beitragvon Martin Schmidt » Mo, 13. Okt 2003, 21:51

Hei,

det er virkelig ikke enkelt å lære seg nynorsk og å finne undervisningsbøker - egentlig er det nesten umulig for en utlendinger.
Det jeg ville gjøre er å kjøpe ei nynorsk-ordbok (helst nynorsk - bokmål, men en slik bok finnes det nesten bare på antikvariater) og i tillegg lese og analysere så mange nynorskteskter som mylig.
Anbefaler også å abonnere på "Dag og Tid".

Hilsen
Martin

Norwegen - Linksammlung/Sprache/Insider
Martin Schmidt
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Doris » Di, 14. Okt 2003, 15:47

Hei Soto,
nynorske meldinger og tekster finns på http://nrk.no/distrikt/ i fylker hvor det brukes mye nynorsk, f.e. Telemark, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal osv.
Håper det hjelper litt!
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Doris » Di, 14. Okt 2003, 15:54

Hei Soto,
nå har jeg funnet en god side til med nyttige lenker: http://skolenettet.ls.no/nynorskpluss/
Lykke til
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Jesco » Di, 14. Okt 2003, 21:22

Hei soto!

Hvorfor må du lære deg nynorsk? Vi har bare peiling på bokmål, men vi forstår nynorsk uten problem. Språkene er jo i utgangspunktet ganske like, og etter en stund forstår du også nynorsk. En må lese det bare to ganger. :wink:

hilsen
Jesco (Sibylle & Markus)
Jesco
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Vesttelemark » So, 26. Okt 2003, 16:10

Heisann !!
Du kan prøve å finne deg buka "NORSK TYSK ORDBOK"
J.Fredrik Voss det Norske Samlaget Oslo 1969

ta kontakt med "de norske Språkråd" i Oslo
ISBN er ikke kjent.

mvh Vesttelemark
det skal være fint med dere !!
Vesttelemark

Beitragvon Arne.R. » Mi, 05. Nov 2003, 15:32

Jeg er helt enig med Jesco.

Hvis du kan bokmål, så trenger du ikke å lære deg nynorsk. Etter å ha hørt eller lest det et par ganger vil du klare å forstå nynorsk uten store problemer, både skriftlig og muntlig.
Dessuten er nynorsk utdøende uansett. Det kan du lese i avisene...

Det er mye vanskeligere å forstå f.eks. trøndersk, som i utgangspunktet egentlig skulle være bokmål, men faktisk skrives som en mellomting mellom bokmål og nynorsk, med mange merkelige særegne ord, og som uttales og anhøres ganske fryktelig...
Stakkars meg. :(

Hilsen
Arne

habe 2 Rechtschreibfehler korrigiert.
Zuletzt geändert von Arne.R. am Mi, 05. Nov 2003, 18:12, insgesamt 2-mal geändert.
Der Haushaltstipp (Nr. 1378):
Fleckenentfernungmittelflecken gehen mit Teer weg!
Arne.R.
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Doris » Mi, 05. Nov 2003, 17:32

Hei Arne,
helt enig i det! Jeg er så heldig å bo i Nordland og dialekten her er veldig lett å forstå. Men jeg er bekjent med en som snakker trøndersk- det er maks 50 % jeg forstår . :oops:
Stakkars deg :cry:
Men man vet jo at øvelsen gjør mester. Altså lykke til!
Hilsen fra Narvik
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Karoline » Mi, 05. Nov 2003, 20:30

hei

dokker har aldri pratet med nokker folk som er fød i geiranger eller ørsta -
da veit man korfor man trenger å lære nynorsk - eller du kan begynne med ein tolk :wink:
å lese går greit men å forstå ....... :roll:
lykke til - tar både
bokmål og nynorsk ( synes nynorsk er utrolig fint)

hilsen
karoline
Karoline

Beitragvon Arne.R. » Mi, 05. Nov 2003, 21:41

Karoline hat geschrieben:dokker har aldri pratet med nokker folk som er fød i geiranger eller ørsta - da veit man korfor man trenger å lære nynorsk - eller du kan begynne med ein tolk

Forstår du trøndersk, så forstår du nynorsk enda bedre.
Ingen behov for å lære dette. Jeg forstår jo til og med svensk og dansk (har snakket med noen folk). Ikke alt, men tilstrekkelig mye. Kunne jeg velge å høre dagens nytt på radio eller TV enten på nynorsk eller på trøndersk, ville jeg valgt nynorsk.

Hilsen,
Arne
Der Haushaltstipp (Nr. 1378):
Fleckenentfernungmittelflecken gehen mit Teer weg!
Arne.R.
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Karoline » Do, 06. Nov 2003, 9:11

ei har ikkje skrevet om de som er på tv eller radio - prøv deg med vanlig folk fra søre indre sunnmøre........

spør ho gitta ho òg . ho har vært med meg i geiranger ein gong......

hilsen karoline

ps. har bodd i søre indre sunnmøre :wink:
Karoline

Beitragvon gitta » Di, 11. Nov 2003, 22:33

Karoline hat geschrieben:spør ho gitta ho òg . ho har vært med meg i geiranger ein gong......

Jepp,

og vi hadde en veldig fint tid på V....... vi begge!!!! Koselig og lykkelig for meg! Tusen, tusen takk en gang til!

Mitt bidrag til temaet: Det er ikke vanskelig å lese nynorsk men det er veldig, veldig vanskelig å forstår! Ved oppholden i Geiranger jeg kunne forstå nesten ingen ting.

Hilsen og klem (Karo)
Gitta
gitta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Mi, 10. Dez 2003, 10:16

Nynorsk er vel og bra, men jeg er nok for å lære seg et språk ordentlig hvis man først gjør det.

Når du skal lære deg tysk som utlending lærer du Hochdeutsch og ikke Schwäbisch eller Bayrisch. Det kan hende du blir tvunget til å forstå det, og da kan du ha et problem. Men det har du uansett hvor som helst i verden med alle dialekter (Jeg skjønner deg godt, Gitta :wink: . Jeg måtte oversette en gang i Hardanger da jeg var reiseleder for en sveitsisk landbruks faggruppe, og han fruktbonden snakket noe helt forferdelig.. jeg måtte be ham å gjenta hver setning tre ganger :lol: ).

Hvis du vil lære deg norsk skikkelig så ville jeg holdt meg til bokmål. Ellers blir det en vill og tullete blanding av begge. Nynorsk er fint, det holder jeg med deg, Karo, men problemet er at det finnes så mange dialekter som ligner og som til og med skrives og ikke bare snakkes at det å ville lære seg nynorsk skikkelig (rent) i utlandet av en som ikke en gang kan bokmål bra er nok en utfordring som i hvert fall ikke jeg ville begitt meg ut på. Det er vanskelig nok for nordmennene å lære seg nynorsk... Og hvem er det som egentlig snakker ren nynorsk her i landet? Egentlig bare nynorsk lærerne! Det meste er uansett dialekter som ligner men som ikke er det... Og det ville nok føre litt for langt å begynne å lære seg alle dialekter :shock:

Det er selvfølgelig vanskelig å snakke rent (bokmål) etter å ha bodd en del år i Valdres, og det samme gjelder vel for Trøndelag, Møre og Nordnorge også. Man blir selvfølgelig preget av dialekten som alle rundt deg snakker. "Vallers" er heller ikke den enkleste dialekten å bli utsatt for, og i begynnelsen skjønte jeg ingenting. Men det begynner å hjelpe seg etterhvert, da :P . Likevel prøver jeg å snakke bokmål, noe som er litt lettere siden Morten er fra Porsgrunn hvor de snakker veldig rent.

Konklusjonen fra min side må da være å lære seg bokmål og heller øve seg i å forstå nynorsk (eller alle de mange dialekter som ligner og som ofte antas å være nynorsk uten at de egentlig er det) når man er på ferietur i landet.

Vinterhilsen fra Valdres
Julia
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Julia » Mi, 10. Dez 2003, 10:21

Karo: må det ikke hete på nynorsk "har vøre med i Geiranger" eller noe sånt :?:
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon henrik » Do, 20. Jan 2005, 18:12

Enig med Jesco, Arne og Julia. Nynorsk er et utdøende minoritetsspråk. Brukes av ca. 10 %, mest eldre folk i perifere deler av landet, og andelen er synkende. Det finnes faktisk ikke én eneste større riksdekkende avis som blir utgitt på nynorsk, og i 92 % av alle norskspråklige publikasjoner brukes standard-norsk (bokmål/riksmål). Alle nordmenn, også nynorsktalende, forstår standard-norsk, så det holder rikelig å lære seg det.
henrik

Nächste

Zurück zu Forum på norsk