Nynorsk er vel og bra, men jeg er nok for å lære seg et språk ordentlig hvis man først gjør det.
Når du skal lære deg tysk som utlending lærer du Hochdeutsch og ikke Schwäbisch eller Bayrisch. Det kan hende du blir tvunget til å forstå det, og da kan du ha et problem. Men det har du uansett hvor som helst i verden med alle dialekter (Jeg skjønner deg godt, Gitta
. Jeg måtte oversette en gang i Hardanger da jeg var reiseleder for en sveitsisk landbruks faggruppe, og han fruktbonden snakket noe helt forferdelig.. jeg måtte be ham å gjenta hver setning tre ganger
).
Hvis du vil lære deg norsk skikkelig så ville jeg holdt meg til bokmål. Ellers blir det en vill og tullete blanding av begge. Nynorsk er fint, det holder jeg med deg, Karo, men problemet er at det finnes så mange dialekter som ligner og som til og med skrives og ikke bare snakkes at det å ville lære seg nynorsk skikkelig (rent) i utlandet av en som ikke en gang kan bokmål bra er nok en utfordring som i hvert fall ikke jeg ville begitt meg ut på. Det er vanskelig nok for nordmennene å lære seg nynorsk... Og hvem er det som egentlig snakker ren nynorsk her i landet? Egentlig bare nynorsk lærerne! Det meste er uansett dialekter som ligner men som ikke er det... Og det ville nok føre litt for langt å begynne å lære seg alle dialekter
Det er selvfølgelig vanskelig å snakke rent (bokmål) etter å ha bodd en del år i Valdres, og det samme gjelder vel for Trøndelag, Møre og Nordnorge også. Man blir selvfølgelig preget av dialekten som alle rundt deg snakker. "Vallers" er heller ikke den enkleste dialekten å bli utsatt for, og i begynnelsen skjønte jeg ingenting. Men det begynner å hjelpe seg etterhvert, da
. Likevel prøver jeg å snakke bokmål, noe som er litt lettere siden Morten er fra Porsgrunn hvor de snakker veldig rent.
Konklusjonen fra min side må da være å lære seg bokmål og heller øve seg i å forstå nynorsk (eller alle de mange dialekter som ligner og som ofte antas å være nynorsk uten at de egentlig er det) når man er på ferietur i landet.
Vinterhilsen fra Valdres
Julia