Valg i Norge

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Valg i Norge

Beitragvon Linda » Di, 30. Aug 2005, 8:01

Tja så var det valg igjen da, jeg får ikke mye med meg om hva som skjer i valgkampen, men via online aviser har jeg da kunne holde meg litt oppdatert.
I går var jeg på konsulatet i Muenchen for å gi min stemme ved valget. På listen var en haug med partier jeg ikke en gang har hørt om :shock:

En bønn til andre nordmenn i utlandet. Hver stemme teller.. gå å velg dere også. Man har tid til 6 september sa man til meg, etter det kan de ikke garantere at stemmene kommer frem tidsnok.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Valg i Norge

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 30. Aug 2005, 10:01

hei linda!

jeg har et spørsmål.
skal du leve hele ditt liv i tyskland? og hvis ja, prøver du å få den tyske statsborgerskapen?

jeg kom på det nå for det føles litt rart å velge stortinget for et land en ikke bor i lengre. jeg skjønner at du vil velge og synes det er bra for det er viktig å velge.
men jeg lurer litt på om det ikke er bedre å velge i landet jeg bor i for her er livet mitt, her må jeg kunne bestemme hva som skjer i politikken.

så det hadde vært fint å få høre historien din :)

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Di, 30. Aug 2005, 11:12

Heisann
Joda vi har tenkt å forbli her i Tyskland til vi blir pensjonister.. da vil vi (for øyeblikket) flytte til Malta.
Nei jeg vil IKKE bli tysk statsborger, jeg er norsk.. ikke tysk så enkelt er det. Og de tyske politikerne.. nei jeg er glad jeg ikke kan velge her nede. Hadde vært uhyggelig vanskelig for ærlig talt.. ikke skjønner jeg helt forskjellen på partiene her synes de ligner veldig på hverandre og senest i går måtte noen forklare meg hva den "andre stemmen" betydde.

Jeg liker meg i Tyskland, jeg elsker språket men jeg er norsk og familien min er norsk. Visse ting som statsborgerskap, dirndl og Bratwurst er ikke noe for meg.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 30. Aug 2005, 13:43

Finnes ingen lover om at man enten må bli tysk statsborger eller forlate landet?
Det høres særdeles merkelig ut for meg at en kan bo her hele livet uten å bli tysk...
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 30. Aug 2005, 16:20

hei igjen!

Linda hat geschrieben:Jeg liker meg i Tyskland, jeg elsker språket men jeg er norsk og familien min er norsk. Visse ting som statsborgerskap, dirndl og Bratwurst er ikke noe for meg.

jeg skjønner jo at du føler deg norsk og er norsk. men jeg synes holdningen "nei, jeg vil ikke ha noe å gjøre med det" litt rart. for da er det jo andre som bestemmer over livet ditt på en måte. men det er din egen avgjørelse og jeg respekterer den selv om jeg ikke skjønner den helt. for det er ikke statsborgerskapen som sier om du skal føle deg som tysker eller som nordmann.
for meg hadde det vært viktigere å ha noe å si på en slags måte. selv om det er bare at jeg velger. men det er da min mening somsagt :wink:

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Di, 30. Aug 2005, 16:29

Synes jeg har nok å si jeg :)
Dessuten hadde jeg som tysk vært utlending i mitt eget hjemland. Skulle vi altså bestemme oss for å flytte til Norge (man vet jo aldri) eller skulle noe i fremtiden skje slik at jeg vil bosette meg i Norge.. har ikke lyst å søøke om oppholdstillatelse og strev og slit :)
Ar jeg ikke kan velge er ikke så farlig, ellers er jeg jo egentlig likestillt med andre tyskere. Eneste jeg savner er personalausweis, er en slik fraktisk ting her nede :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 30. Aug 2005, 16:36

Kan man ikke ha begge statsborgerskapene?

Jeg synes slett man bør vise sin tilhørelse til landet man bor i. Hvis man *etter mange år* fortsatt ikke føler seg som en vanlig borger av landet, synes jeg rett og slett man bør forlate landet, selv om dette kanskje høres litt sterkt ut.

De samme prinsippene gjelder selvfølgelig for meg i Norge, når jeg har flyttet dit.
Så vidt jeg vet er det flere partier (FrP og... H kanskje?) i Norge som krever noe lignende.

Marvin
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 30. Aug 2005, 16:53

Nei man kan ikke ha dobbelt statsborgerskap.
Jeg snakker tysk flytende, er gift med en tysk mann, følger meg integrert.

Hvis jeg jobber her betaler jeg skatt her, jeg er sykeforsikret i tysk sykekasse men jeg er norsk...
Bodde 22 år i Norge, er født og oppvokst der. Er statsborgerskap så viktig at hvis man ikke vil bli fullstendig integrert (altså skifte statsborgerskap) bør man forlate landet?
Dette må noen forklare meg.
Statsborgerskapet er en del av meg, en del av den jeg er.. en del av min kultur.
Selv om jeg hadde skiftet statsborgerskap hadde jeg i min sjel vært norsk. ¨å vet jeg ikke hva FRP forlanger av utlendingene, men tror ikke det er vest europere deres innvandringspolitikk er rettet mot for å være helt ærlig.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 30. Aug 2005, 17:10

Hmm, ok, nå forstår jeg deg litt bedre. Unnskyld hvis det hørtes litt hardt ut.

Jeg synes det er synd at innvandrere, uansett hvilket land de stemmer fra, har det så lett for å være for seg selv flere steder. F. eks. Berlin: Det finnes bydeler som er helt tyrkiske, dvs folk føler seg ikke som tyskere der, de bare bor der - akkurat som noen tyskere som flytter til Mallorca f. eks.. Dette ville jeg ikke kalt for integrasjon, og det var et slikt bilde jeg fikk av deg.

Obligatoriske språktester er i hvert fall ett bra middel, men jeg tror ikke det holder. For ekstremistene i England snakket flytende engelsk.
Og, ja, jeg kjenner til problemene muligheten å utvise dem bringer med seg.

Marvin
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 30. Aug 2005, 17:20

Jo Marvin vi er faktisk enige, men jeg kjenner faktisk ingen norske her nede skikkelig, har ingen norske venner og snakker 90% tysk samt litt engelsk med en amerikansk venn og litt norsk med min kjære slik at han kan få lære språket. Språktester burde være obligatorisk hvis man har tenkt å bli i et land. Kjenner en tyrisk jente her som ble da selvfølgelig giftet bort til kusinen slik at han kunne få kommer hittil. Tror hun er født her men til tross for tysk skolegang og utdannelse er tysken hennes ikke spessielt god.
Men tvangsintegrering og tysk statsborgerskap til alle som vil bli her er kanskje ikke den rette måten å nå målet på heller.

Personlig vet jeg at tysken min ikke er perfekt men jeg jobber så godt jeg kan med saken. Det er små gramatikalske feil som sniker seg inn, ordforådet mitt er stort og det skjer bare av og til at folk spør hvor jeg kommer i fra. De fleste tror jeg er tysk :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 30. Aug 2005, 17:25

Linda hat geschrieben:Jo Marvin vi er faktisk enige

Det er fint :).

Linda hat geschrieben:Men tvangsintegrering og tysk statsborgerskap til alle som vil bli her er kanskje ikke den rette måten å nå målet på heller.

Hva mener du med tvangsintegrering?
Om statsborgerskapen hjelper vet jeg heller ikke, for jeg kan godt tenke meg at mange innvandrere gjerne vil ha den, uten å føle seg en smule mer tysk.

Linda hat geschrieben:Personlig vet jeg at tysken min ikke er perfekt men jeg jobber så godt jeg kan med saken. Det er små gramatikalske feil som sniker seg inn, ordforådet mitt er stort og det skjer bare av og til at folk spør hvor jeg kommer i fra. De fleste tror jeg er tysk :)

Perfekt :).

Marvin
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Di, 30. Aug 2005, 19:49

Hei Linda!
Linda hat geschrieben:Er statsborgerskap så viktig at hvis man ikke vil bli fullstendig integrert (altså skifte statsborgerskap) bør man forlate landet?
Dette må noen forklare meg.

Det er ingenting å forklare, enkelt og greit. Forlate landet hvis man ikke integrerer seg fullt? Halve Tyskland ville være tomt med en gang. Det kan vel ikke gå an, og jeg anser dette t.o.m. som en spissfindig form av rasisme!

Statsborgerskapet er en del av meg, en del av den jeg er.. en del av min kultur. Selv om jeg hadde skiftet statsborgerskap hadde jeg i min sjel vært norsk.

Skjønner veldig godt hva du mener med det, og hadde jeg vært deg, så ville jeg følt akkurat det samme.

¨å vet jeg ikke hva FRP forlanger av utlendingene, men tror ikke det er vest europere deres innvandringspolitikk er rettet mot for å være helt ærlig.

Ikke engang Carl I. Hagen støtter en slik fremgangsmåte, og det sier vel alt :-) :-)
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Wick1e » Di, 30. Aug 2005, 20:53

Linda:

I utgangspunktet er det ikke lov med to (eller flere) statsborgerskap, hverken i Tyskland eller Norge.

Men det finns untak, barn i fra foreldre med forskellige statsborgerskap, kan i få begge! :D
Wick1e
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 30. Aug 2005, 22:41

Magnetic North:

Magnetic North hat geschrieben:Forlate landet hvis man ikke integrerer seg fullt? Halve Tyskland ville være tomt med en gang.

Jeg kan ikke følge deg her. Halve Tyskland er ikke fullt integrert?

Magnetic North hat geschrieben:Det kan vel ikke gå an, og jeg anser dette t.o.m. som en spissfindig form av rasisme!

*Sukk*. Du er tysk, ikke sant? Faren min er fra Iran og han gjør fortsatt grammatiske feil noen ganger. Jeg hadde håpet jeg ikke trengte å nevne det.

Linda:
Uansett, kanskje jeg overreagerte litt, det var i hvert fall ikke ordentlig gjennomtenkt. Men jeg lurer: Hvorfor bor du i Tyskland hvis du føler deg norsk da?

Marvin
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Di, 30. Aug 2005, 23:16

Grønn Demon hat geschrieben:Jeg kan ikke følge deg her. Halve Tyskland er ikke fullt integrert?

Jeg brukte noe talespråk her, "halve tyskland" er riktignok overdrevet, men du skjønner vel altfor godt hva jeg ville si: her lever mange utlendinger som er slett ikke integrert på noen måte. For det ene skyldes det omstendigheten at de ønsker ikke å bli integrert, for det andre er det helt tydeligvis ikke sååå viktig, Tyskland er jo svært utlendingsvennlig og tåler at en kan muligens ikke tilstrekkelig tysk eller kjenner ikke visse omgangsformer av det tyske samfunnet. So what? Er det grunn nok til at de skulle stikke av??

*Sukk*. Du er tysk, ikke sant? Faren min er fra Iran og han gjør fortsatt grammatiske feil noen ganger. Jeg hadde håpet jeg ikke trengte å nevne det.

Denne setningen trengs vel noe nærmere forklaring. Bortsett fra dette skjønner jeg ikke sammenhengen mellom omstendigheten jeg er tysk (som jeg er faktisk) og uttalelsen av min egen mening om saken. Hva har faren din med alt dette å gjøre?

Linda: Men jeg lurer: Hvorfor bor du i Tyskland hvis du føler deg norsk da?

Linda skrev om det allerede....
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk