Nynorsk

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Nynorsk

Beitragvon magne » Do, 20. Jan 2005, 18:37

Jaha!

Vel er vi ikkje så mange lenger,men vi har rett på lit meir respekt en det du Henrik viser
Folka i dei perifere stroka som du viser til er dei som held store deler av Norge fint og ryddig,det Norge som våre venner Turistane er så glad i.
Bokmål er det språket som adelsmenn ifrå Danmark kom til Norge nytta den tida Norge var Dansk.
Nynorsk er ei blanding sett saman av alle dialektane.Eg er stolt av dialekten min, den er del av min identitet.
Ved å nytta dialekt og ta vare på den er vi med på å halde vedlike det mangfald som landet vårt er samensett av.
Når det er sagt så er eg einig i at det er best at de som vil lære språket vårt lærer Bokmål.

Helsing Magne ifå Ulvik
magne

Beitragvon Linda » Do, 20. Jan 2005, 21:25

Magne
før du kritiser Henrik må du huske litt på fakta. Nynorsk er slettes ikke sammensatt av alle dialektene. Aasen kom seg aldri til nord Norge, han hatet bergensdialekten osv. Nynorsk er en blanding av noen dialekter men har glidd mer og mer over til å ligne bokmål. Bokmål er fornorsking av dansken og selv om jeg er fra Bergen (og alle vet vi snakker dialekt) er bokmål som skriftspråk mye nærmere enn nynorsk.
Zuletzt geändert von Linda am Do, 20. Jan 2005, 22:22, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon henrik » Do, 20. Jan 2005, 22:19

magne hat geschrieben:Jaha!

Vel er vi ikkje så mange lenger,men vi har rett på lit meir respekt en det du Henrik viser
Folka i dei perifere stroka som du viser til er dei som held store deler av Norge fint og ryddig,det Norge som våre venner Turistane er så glad i.
Bokmål er det språket som adelsmenn ifrå Danmark kom til Norge nytta den tida Norge var Dansk.
Nynorsk er ei blanding sett saman av alle dialektane.Eg er stolt av dialekten min, den er del av min identitet.
Ved å nytta dialekt og ta vare på den er vi med på å halde vedlike det mangfald som landet vårt er samensett av.
Når det er sagt så er eg einig i at det er best at de som vil lære språket vårt lærer Bokmål.

Helsing Magne ifå Ulvik

Som Linda påpeker, er ikke nynorsk satt sammen av alle dialektene, men av de dialektene Ivar Aasen likte, basert på et etnisk-nasjonalistisk "renhetsideal", der dansk ble oppfattet som "skittent". Dermed ble talemålet i de viktigste (mest bebodde) delene av Norge ignorert. Det samme gjaldt dialektene på Sørlandskysten, Nord-Norge osv.

Ikke engang i vestlandets hovedstad, Bergen, har nynorsk vunnet noe fotfeste. Jeg har hørt at skoleelever i Bergen har måttet ty til tysk grammatikk for å skjønne nynorskgrammatikk. :lol:

Norge har forresten aldri vært dansk, men i personalunion med Danmark. Alle land har blitt påvirket kulturelt av sine naboer og andre kulturer, og den danske og tyske innflytelsen i Norge har vært utelukkende positiv og til gavn for landets utvikling. Det er jo fantastisk å kunne snakke med sine naboer, slik vi kan i Skandinavia. Dersom vi hadde sittet på hver vår haug og laget "ny"-versjoner av språkene våre som var uforståelige for naboen ville det bety slutten på Skandinavia som idé, språklig og kulturelt område.
henrik

Beitragvon sanny » Do, 27. Jan 2005, 1:25

hei.
jeg har en samboer som er ekte volding og jeg kan si med 100% sikkerhet at du ikke trenger å lære deg nynorsk.
mange nynorske ord likner veldig tyske språket og hvis du har litt fantasie så er det ikke noe problem å forstå noe.
og det samme hva du lærer deg så vil du få problemer til å forstå noe de første ukene - uansett hva du gjør, fordi nesten hver enste kommune har sine lokalutrykk!
lær bokmål - resten kommer helt alene!!!
i norge er det faktisk diskusjoner om å slutte helt med å undervise i nynorsk.
men hvis du kjeder deg alt for mye så kan du jo ta en titt på http://www.aasentunet.no og kanskje du finner noe som høres interessant ut for deg.
sanny

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 27. Jan 2005, 12:02

sanny hat folgendes geschrieben:
jeg har en samboer som er ekte volding

Spørsmål : hva betyr "volding" fant ikke engang ordet i Tom Hustads Stor norsk-tysk ordbok. Jeg kan omtrent tenke meg hva det skal bety men har ingen idé for en direkt oversettelse.
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Do, 27. Jan 2005, 12:16

volding= person som kommer fra Volda (ville jeg mene :) )
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Do, 27. Jan 2005, 12:18

Hei,

Pilze-Börnie hat geschrieben:Spørsmål : hva betyr "volding"

Slik kaller man innbyggere av Volda (Møre og Romsdal) hvis jeg ikke tar feil.

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 27. Jan 2005, 12:34

Oh, takk :oops:

da tok jeg feil. Men vi sier ja også Frankfurter og uten Würstchen vet man at det var ment en som bor i Frankfurt :wink:

Takk for opplysningen.
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon norgejenta » Do, 27. Jan 2005, 14:32

E de itj like greit å bare snakk trøndersk da? Te å me onga lære deinj dialæktn vældi fort.. :lol:
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon tsobol » Do, 27. Jan 2005, 19:45

hei karin,

når jeg leste bidraget ditt husket jeg opphold i trondheim i 2000. det tok mange gjentakelser før jeg forsto hva folk snakket om :D
men jeg forsto bidraget ditt nesten med en gang :D :D :D

... jeg får virkelig lyst til å dra dit igjen i år.....

en fortsatt god kveld ønsker

thurid
hvis du har lyst til å vite hva man kan gjøre i M/V, så tar gjerne en titt på: http://www.tri-color-ranch.de
tsobol

Beitragvon sanny » Fr, 28. Jan 2005, 12:11

ja, en ekte volding er en som kommer fra volda :D
sanny

Beitragvon geir » Fr, 28. Jan 2005, 23:14

Ser Magne påstår at bokmål er språket adelen brukte, og importerte. Tøv og tull. Bokmål er et synkretistisk språk som har utviklet seg gjennom århundrene og som ble veldig raskt modernisert på attenhundretallet. Endringene begynte i allefall i hansetiden, da norsk språk ble totalt forandret. La nynorskfanatikerne få beholde målet sitt, men la resten av verden slippe. Snakk dialekt, men bruk et skriftspråk. Det er latterlig at et land med ca 4,5 millioner innbyggere skal ha to offisielle skriftspråk( pluss samisk).
geir
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon magne » Sa, 29. Jan 2005, 12:37

Hei Geir.

Kvifor er det slik at mange som nyttar Bokmål vert så provosert når vi Nynorsk brukarar seir noko om språket vart?
Fanatikarar , latterleg er sterke uttrykk,for oss er språket vår identitet.
Mange av dei mest populære musikarane og diktarane våre nyttar Nynorsk,ja til og med nynorsk på topp på VG lista.
Eg trur at vi alle er tent med at Norge er sett saman av eit mangfald.
Fint at du forsvarar dialektane.

Magne ifrå Ulvik.
magne

Beitragvon geir » Sa, 29. Jan 2005, 12:45

Hei. Det skal jeg kort fortelle deg. Fordi jeg mener at vi skal ha et skriftspråk som er felles for alle. Jeg er "dialektfanatiker" som synes at knoting er det verste man kan høre, men det kunne da ikke falle meg inn å mene eller forlange at lofotdialekten eller nordnorsk skal være skriftspråk for andre eller ha lovbestemt mengde av sendetid i radio/tv, eller at offentlige instanser skal svare på dialekt, uansett hvor mange gode artister eller forfattere som bruker den.
geir
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Sa, 29. Jan 2005, 13:14

Magne fordi nynorsk er et forferdelig skriftsspråk som ikke en gang er bygget på de fleste dialektene men allikvel blir tvunget nedover halsen på oss.
Jeg snakker dialekt.. bergensdialekt men jeg nekter å skrive nynorsk.
Dette er forskjellen. Folk bør snakke dialekter og så velge hvilket skriftspråk som passer dem best.
I Bergen har ikke nynorsk en sjanse til å lykkes. Bl.a fordi vi ikke bruker hunnkjønn og dette er akseptert når vi skriver bokmål men ikke når vi skriver nynorsk.
Jeg synes folk skal få velge, enten nynorsk eller bokmål men det må bli slutt på å tvinge nynorsk (og bokmål) nedover halsen på dem som ikke vil ha det. Dessuten er det unødvendig bruk av tid og penger på å lære elever et til norsk skriftspråk. Burde heller bruke tid og penger på å forbedre undervsningen, skoler osv.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk