Er Norge dyrt?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Er Norge dyrt?

Beitragvon Doris » Sa, 20. Nov 2004, 17:08

Hei,
det finnes jo " Fritt Sykehusvalg " http://www.sykehusvalg.net/sidemaler/Fi ... _2006.aspx for dem som setter pris på kort ventetid og har ingenting imot å reise.
Det gjelder både poliklinisk utredning og behandling som inneliggende pasient.
Du må lete selv etter korteste ventetid men selve internettside eller gratis telefontjeneste fungerer ganske bra.
Hilsen
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon trolljenta » Sa, 20. Nov 2004, 18:24

jeg ha jobbet i tysk helsevesen i mange år, og kan fortelle at det er alt annen en bra og langt fra å være perfekt! Også i tyskland er det helt vanlig at sykehus ha lange venteliste til elektive operasjoner. Siste avdeling jeg ha jobbet i, hadde ventelister mellom 10 og 16 måneder til vanlig hofteproteser og det er helt vanlig i andre tyske sykehus også.

I norge finnes det også en del lange ventelister, men man ha jo med fri sykehusvalg muligheten til å finne seg en sykehus som kan utføre operasjonen så fort som mulig. Jeg trengte sjøl en operasjon i år og selv om jeg hadde litt ventetid, så ventet jeg ikke lenger her som på en tilsvarende operasjonstime i tyksland.
For alle som ha ikke fått det med seg, tyskland ha allerede en "to klasse" medisin, og systemet er hverken bra eller rettferdig!

Tysk helsevesen er bade for dyrt og ikke effektiv! De finnes masse misbruk og alt for mange pasjenter som plager spesialister med sykdommer som fastlegen kan behandler. Men på andre siden er det slik at en vanlig huslege i tyskland kan jo desverre ofte ikke så mye, fordi folk gå med alle småtterie til spesialister. Tror dere virkelig at det er bedre???

Jeg kjenner en gammel dame i tyskland, som er egentlig frisk og feiler ikke store ting, men man hå jo sinne små plager nå man ble gammel... Hun gå til sin fastlege to ganger i uka og minst en gang i uken henvender hun seg til en spesialist. Ingen finner noen alvorlig sykdom, eneste som feiler henne er at hun er gammel, ensom og redd for sykdom og døden! Men hun koster tyske helsevesen store beløp hver år og jeg vet at de finnes mange som gjør det slik som henne. Folk som feiler ingenting men sitter i venterommet en gang i uken, det finnes så mange missbruk i tysk helsevesen som gjør at det ble alt for dyrt.

Og til slutt... Jeg ha jobbet i begge systemer og kunne ikke tenke meg å jobbe i tyske helsevesen igjen! Ikke en dag! Måten sykehus i tyskland ble drevet, personalpolitikken og alt gjør en sykehus opphold i tyskland rett og slett farlig! Stadig for lite folk på jobb, underbemanning, ikke kvalifisert personal, overtid, enda mer overtid.... Nei takk! Og dere må ikke tror at man få en bedre behandling nå man er "privatpasjent". Personal problematiken er de samme, privatpasjenter betale bare mer få ikke mer eller bedre omsorg.

Norske helsevesen ha sine problemer og delvis er det store problemer. Men jeg tror problemer i tyske helsevesen er mye størrer, men kanskje ikke så synlig. Jeg for min del er bare glad at jeg ikke jobbe i tysk helsevesen og at jeg ikke ble behandlet på en tysk sykehus! Og jeg tror, jeg vet hva jeg snakker om!

Trolljenta
Bild http://www.trolljenta.net - Tipps und Infos für Reisende, Auswanderer und alle anderen die Norwegen interessiert.
trolljenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon trolljenta » Sa, 20. Nov 2004, 20:36

Doris hat geschrieben:Hei,
ja- Norge er et dyrt land. Men allikevel bruker jeg ikke så mye penger til mat, hus, bil, fritid osv som jeg gjorde i Tyskland.
Men jeg har forandret meg: jeg spiser mindre kjøtt og mer fisk ( selv-fisket og derfor gratis ), spiser ikke så ofte ute og min fritid bruker jeg først og fremst til frilusftsliv og det koster jo ingenting å gå tur i fjellet :D
Hadde jeg fremdeles spist ute en til to ganger i uka, gått til konsert, kino, teater osv tror jeg at jeg ville kjenne at Norge er dyrere enn Tyskland.
Hilsen fra Narvik
Doris

Ingen tvil at norge er dyrt, men ikke så dyrt som mange sir! Jeg tjener mye mer her i norge og ha lavere skatt. Selv om mange ting er dyrt og Oslo er en av verdens dyreste byer klarer jeg meg bra og ha mer i lommeboka her i norge en jeg hadde i tyskland.
Tross alt at matpriser og bilkostnader er høyere en i tyskland er livsstandarden bedre for meg her i Norge! Og særlig nå jeg se på matprisene... tyskland er ikke lenger en "billigland"

Selvfølgelig hadde jeg ingenting imot hvis tannlege (!!), bilverksteder og bøker hadde blitt billigere, men så lenge jeg klarer meg med inntekten min så godt, kan og vil jeg ikke klage så mye.

Jeg spiser (selvfølgelig) også mindre ute, men teater, konserter og kino ble det egentlig mye mer her. Men dette henger delvis sikkert også sammen med at kulturtilbud her i hovedstaden er kjempebra og jeg få mange gode rabatter fra arbeidsgiveren min, så at jeg kan oppleve mye innen kultur til en ekstra hyggelig pris.

Trolljenta
Bild http://www.trolljenta.net - Tipps und Infos für Reisende, Auswanderer und alle anderen die Norwegen interessiert.
trolljenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » So, 21. Nov 2004, 15:41

Tror det er forskjellen.. hva man tjener.
Min mann tjener veldig bra for tyske forhold men skulle vi ha levd i Norge på lønnen hans... la meg si det slik, da hadde vi neppe kunnet legge til side penger for fremtiden og jeg måtte nok ha funnet meg en bedre betalt jobb.
Overtids problemet på sykehus tror jeg er vanlig i alle vesteuropeiske land og greit jeg har ikke hatt noen store operasjoner, men den ene jeg hadde i Tyskland som ikke var livstruende eller noe, gikk til lege tirsdagen og fredag samme uke ble jeg operert.
Selvfølgelig er det en del plager man kan løpe til huslegen med, HVIS huslegen er god. Den første huslegen min her i byn.. kjekk kar hvis du trengte sykemelding men hvis du virkelig var syk, hadde du et problem. Han klarte ikke å diagnostisere halsbetennelse på venninnen min, vi måtte skifte lege for å få det til.
Som privatpasient må jeg si jeg år ikke bedre behandling, men mye dyrere og en del unødvenidge blodprøver... det legene ikke tjener på vanlige forsikrete pasienter, tar de igjen på de av oss som er privat forsikret.
Jeg måå først til vanlig lege for å få henvisning til spesialist.. hvis jeg går direkte, betaler sykekassen bare 90% istedet for 100%
Det er greit å måtte gå til allmenpraktiserende lege først men helt alvorlig.. det er ikke greit å måtte gå dit først, undersøkes der og kun hvis du mer eller mindre lager masse bråk, før du henvisning til gynekolog. Der synes jeg at systemet er bedre her.
Jeg har generellt intrykk av at tyske leger er hmm mer up to date når det gjelder nyere behandlingsmetoder enn norske (gjelder seff ikke alle leger)
Og soms agt, hovedinnvendingen bortsett fra pris mot å flytte til Norge, ventetid hos leger og måtte betale tannlege behandlingen selv.
Jeg har aldri ventet lengre enn timer for å komme til hos huslegen min, beste venninnen min i Bergen må gjerne vente 4-6 uker for å få komme time hos fastlegen sin.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon trolljenta » So, 21. Nov 2004, 16:21

selvfølgelig finnes det forskjell og inntekten i de forskjellige yrkesgrupper variere veldig. En lærer for eksempel tjener mye mer i tyskland, men i andre yrkesgrupper er det omvendt. Jeg tjener bedre her i norge og pga lavere skatt ha jeg mye mer i lommeboka her.
Og jeg lever godt! Unner meg godt mat (handle ikke bare hos rema), en fin leilighet, bil og en del uteliv.

Overtids problemet på sykehus finnes overalt, det er sant! Men tror meg, dette er en kjempeproblem i tyskland og maten de jobber er ofte uforsvarlig! Jeg ha aldri opplevet maken her i norge!

Hvis du hadde fått en operasjonstime i samme uken som du ha hvert hos legen, så hadde du griseflaks. Men man kan ikke sir at dette er vanlig i tyskland. For de fleste operasjoner finnes lange ventelister.

Hva du si om fastleger og henvisninger... Pga flytting ha jeg nå min tredje fastlege i Oslo. Jeg hadde aldri en problem hvis jeg trengte en henvisning til en spesialist, for eksempel en gynekolog. Jeg ha bare sagt til fastlegen at jeg ønsker en henvisning og hvorfor og fikk den med en gang uten at fastlegen min hadde blandet seg mer eller undersøkte saken nærmere.

Med ventetid til fastlegetime så høres det med vennina di i Bergen helt sprøtt ut. Nå jeg er syk så ringer jeg fastlegen min. Så spør han om de er akutt og hvis svaret er ja så få jeg time på dagen, senest dagen etter. Hvis de ikke er akutt så få jeg time innen en uke og dette synes jeg er helt greit.

Angående faglig utvikling og nye behandlingsformer så oppleve jeg sjøl at på min avdeling alle legge stor vekt på faglig utvikling og jeg er minst fire ganger så mye på diverse videreutdanningskurs her i norge som jeg besøkte i tyskland. Også oppleve jeg stadig at nye metoder ble utforsket. Denne avdelingen jeg jobbe i var i fjor den første i hele Europa med en spesiell nytt elektronisk utryr og vi hadde hele året besøkt fra masse utenlandske leger.

Men dette med tannlegen, da støtter jeg deg 100%! Jeg synes det er helt forferdelig at man må betale hele behandlingen selv og at tannlegen i norge er voldsomt dyrt!

Trolljenta
trolljenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » So, 21. Nov 2004, 20:41

Trolljenta hat geschrieben:tyskland ha allerede en "to klasse" medisin,
og systemet er hverken bra eller rettferdig!

Javisst, men i Norge er det jo ikke annerledes. Har du penger så får du behandlingen straks, har du ikke så må du vente. Den som har penger foretrekkes akkurat som det er her i Tyskland. Betaler du selv kan du lete etter spesialisten og venter ikke.

Trolljenta hat geschrieben:Jeg kjenner en gammel dame i tyskland, som er egentlig frisk...

En liten vakker historie som treffer midt i blinken! Sånn er det faktisk og jeg skjønner slike situasjoner i massevis. Det er trist å se hva som skjer med seniorene. Mange er alene og skjønner ikke hva de skal gjøre for å slippe ensomheten. Det er ikke viktig for dem å få behandling hos legen men å sitte i venteværelset mellom andre mennesker. Mange av dem kjenner hverandre og venteværelset er møtestedet som betyr "her er jeg ikke lenger alene". Det er slett ikke et problem som gjelder helsevesenet men er snarere samfunnsproblemer. :cry:

Trolljenta hat geschrieben:...ikke kvalifisert personal...

Jeg er helt enig med det du skriver om tyske sykehus men ville påpeke at tyske personalet er fremdeles faglig høyt utdannet og har en kjempestor andel av sykepleiere/leger med mange års yrkeserfaring!
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » So, 21. Nov 2004, 21:03

Trolljenta hat geschrieben:Ingen tvil at norge er dyrt, men ikke så dyrt som mange sir! Selv om mange ting er dyrt og Oslo er en av verdens dyreste byer klarer
jeg meg bra og ha mer i lommeboka her i norge en jeg hadde i tyskland.

Det kommer an på hva man tjener. Du får rabatter, tjener godt og klarer deg derfor bra. Bare spør noen som tjener lite om hva han/hun synes. To forskjellige blikkvinkler, og dere har rett begge to 8)
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon trolljenta » So, 21. Nov 2004, 21:12

starshine69 hat geschrieben:Javisst, men i Norge er det jo ikke annerledes. Har du penger så får du behandlingen straks, har du ikke så må du vente. Den som har penger foretrekkes akkurat som det er her i Tyskland. Betaler du selv kan du lete etter spesialisten og venter ikke.

delvis stemmer det dessverre, men i min egen tilfelle ha jeg aldri betalt noe ekstra og hele tiden fått bestmulig å rask behandling nå jeg var syk

starshine69 hat geschrieben:
En liten vakker historie som treffer midt i blinken! Sånn er det faktisk og jeg skjønner slike situasjoner i massevis. Det er trist å se hva som skjer med seniorene. Mange er alene og skjønner ikke hva de skal gjøre for å slippe ensomheten. Det er ikke viktig for dem å få behandling hos legen men å sitte i venteværelset mellom andre mennesker. Mange av dem kjenner hverandre og venteværelset er møtestedet som betyr "her er jeg ikke lenger alene". Det er slett ikke et problem som gjelder helsevesenet men er snarere samfunnsproblemer. :cry:

denne gamle damen fra historien min bo i nabolaget fra foreldrene minne. Hun sitter når i over 20 år så mange ganger hos legen, selv om er frisk som en fisk og ha overlevt alle sine søsken. Og da hun begynte med å gå så ofte til legen hadde hun fortsatt en kjærlig ektemann (som døde for 4 år siden), barnebarna i nærheten, fire av sine søsken i nabolaget og venner rund omkring...
Dette som du si er dessverre sant nok, men likevel finnes det utrolig mange misbruk i tysk helsevesen og jeg tror dette problemet er større i tyskland en her

starshine69 hat geschrieben: Jeg er helt enig med det du skriver om tyske sykehus men ville påpeke at tyske personalet er fremdeles faglig høyt utdannet og har en kjempestor andel av sykepleiere/leger med mange års yrkeserfaring!

ikke feil, men hva hjelper alle de årene med yrkeserfaring hvis du ha rund deg bare utbrente, slitne og frustrerte folk? Og se på systemet... I tyskland er det ikke lenger slik at sykepleier og leger få faste eller ubefristete kontrakter slik det var for 10 år siden. Nå få de bare 6 måneds kontrakter eller maks ett års kontrakter og hvis de ikke jobber overtid som faen eller prøve å gjør motstand etter den uforsvarlige arbeids maten må de være redd for å miste jobben sin! Helt vanlig praksis i tysk helsevesen!
Jeg ha selv jobbet inni der lenge nok og kjenner fortsatt nok folk som jobber der.

Trolljenta
trolljenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » So, 21. Nov 2004, 21:14

Trolljenta hat geschrieben:Men dette med tannlegen, da støtter jeg deg 100%! Jeg synes det er helt forferdelig at man må betale hele behandlingen selv og at tannlegen i norge er voldsomt dyrt!

Har du anelse om hvorfor behandlingen hos tannlegen er så jævlig dyrt?
Er det kanskje fordi det finnes ikke nok tannleger i Norge :?:
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon trolljenta » So, 21. Nov 2004, 21:21

Trolljenta hat geschrieben:Ingen tvil at norge er dyrt, men ikke så dyrt som mange sir! Selv om mange ting er dyrt og Oslo er en av verdens dyreste byer klarer
jeg meg bra og ha mer i lommeboka her i norge en jeg hadde i tyskland.

Det kommer an på hva man tjener. Du får rabatter, tjener godt og klarer deg derfor bra. Bare spør noen som tjener lite om hva han/hun synes. To forskjellige blikkvinkler, og dere har rett begge to 8)

jeg tjener bedre en mine gamle kolleger i tyskland. Men likevel er jeg bare sykepleier og langt fra å være rik! I tillegg bo jeg i Oslo og unner meg en stor leilighet og en fin bil. Likevel ha jeg nok å gå på! Og Oslo er en vannvittig dyrt by å bo i! Hvorfor klarer jeg, som er glad i uteliv og a handle klær og godt mat meg da så godt??
I tillegg finnes det her helt legale muligheter å jobbe ekstra hvis man ha behov for det (nærmere sagt behov for mer penger). Flere av mine kolleger og venner gjør det innimellom og jeg også hvis jeg ha store utgifter. Det finnes muligheter her, mer muligheter en i tyskland.

Og slike rabatter som jeg få fra arbeidsgiveren ha flere bedrifter her i norge. Kjenner nesten ingen bedrift som ikke ha rabbattordninger til sine ansatte.

Og jeg kjenner også folk her som tjener en god stykke mindre en jeg, også folk i Oslo! Likevel klarer de seg ganske bra.

Tror den egentlige spørsmål er, hva forventer folk egentlig??

Trolljenta
Zuletzt geändert von trolljenta am Mo, 22. Nov 2004, 0:20, insgesamt 1-mal geändert.
trolljenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon trolljenta » So, 21. Nov 2004, 21:27

Trolljenta hat geschrieben:Men dette med tannlegen, da støtter jeg deg 100%! Jeg synes det er helt forferdelig at man må betale hele behandlingen selv og at tannlegen i norge er voldsomt dyrt!

Har du anelse om hvorfor behandlingen hos tannlegen er så jævlig dyrt?
Er det kanskje fordi det finnes ikke nok tannleger i Norge :?:

dessverre - ikke peiling! Men kan ikke tenke meg at problemet er få lite tannleger. Hadde sist en akutt problem som trengte tannlege hensyn med en gang og jeg var denne dagen på vei hjem fra Lillehammer til Oslo. Det skjedde fredag rund 12 tiden og jeg viste at jeg ikke kommer hjem før kvelden. Likevel klarte jeg å finner en tannlege i Brumunddal som behandlet meg omgående. Og bare i denne "småbyen" fand jeg over 25 tannleger.

Trolljenta
trolljenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » So, 21. Nov 2004, 22:03

Trolljenta hat geschrieben:ikke feil, men hva hjelper alle de årene med yrkeserfaring hvis du
ha rund deg bare utbrente, slitne og frustrerte folk?

Jeg kjenner tyske sykehus og personalets problemene der inne, hører jeg jo selv til. :D :-?

Trolljenta hat geschrieben:I tyskland er det ikke lenger slik at sykepleier og leger få faste
eller ubefristete kontrakter slik det var for 10 år siden. Nå få de bare 6 måneds
kontrakter eller maks ett års kontrakter og hvis de ikke jobber overtid som faen
eller prøve å gjør motstand etter den uforsvarlige arbeids maten må de være redd
for å miste jobben sin! Helt vanlig praksis i tysk helsevesen!

Jeg er heldig å ha fast stilling som kan ikke bli sagt opp derfor har jeg det ganske bra ennå. Hva du sier om arbeidsklimaet er vel sant og det er (ikke bare den eneste, men bl.a.) en grunn for jeg skal snart dra til Norge... 8)
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Doris » Mo, 22. Nov 2004, 0:46

starshine69 hat geschrieben:Jeg er heldig å ha fast stilling som kan ikke bli sagt opp derfor har jeg det ganske bra ennå. Hva du sier om arbeidsklimaet er vel sant og det er (ikke bare den eneste, men bl.a.) en grunn for jeg skal snart dra til Norge... 8)

Er helt enig med dere at pasientene har det fremdeles bedre i det tyske helsevesenet i og med at spesialisthelsetjenesten er vanligvis lettere og raskere tilgjengelig. ( allikevel synes jeg er det påfallende at de allerfleste norske pasientene er mye mer tilfreds enn sammenlignbare tyske pasienter :D )
Men som helsepersonale har en det mye bedre i Norge enn i Tyskland. Her er det full aksept for at også leger og sykepleiere har behov for fritid og hvile for å unngå at de blir utbrent etter noen få år. Etter at jeg flyttet hit opplevde jeg det som stor positiv forskjell at jeg kunne jobbe i lag med eldre kollegaer som etter mange år som lege fremdeles hadde "ilden" og idealismen i seg og som ikke bare talte årene til de kunne gå av med pensjon. Det som også bidrar til et bedre arbeidsklima er at man virkelig opplever seg som team bestående av leger, sykepleiere, fysioterapeuter osv og kampen mellom de forskjellige helseprofessjonene er mindre enn i Tyskland.
Jeg vet selvfølgelig ( og opplevde det også selv) at det norske helsevesenet er langt fra optimalt men har aldri angret på min avgjørelse å flytte hit.....selv om Norge er dyrere enn Tyskland ( det er jo egentlig tema her :D )
Hilsen
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon starshine69 » Mo, 22. Nov 2004, 15:16

Doris hat geschrieben:( allikevel synes jeg er det påfallende at de allerfleste norske pasientene er mye mer tilfreds enn sammenlignbare tyske pasienter )

Jeg vet ingenting om på hvilken grad norske pasienter er tilfrede men tar sikkert ikke feil når jeg hevder at det er umulig å være ennå mer utilfreds enn tyske pasienter. Selv om det hører ut som en klisjé er det ikke desto mindre triste sannheten. Jeg har mye å gjøre med pasienter i sykehus (nesten hver dag) og det finnes stadig mer av dem som er alvorlig utilfrede. Grunnene er forskjellige som dårlige oppklaringer når de må opereres eller ha inngrep, personalet har slett ingen tid, de ville ha mer komfortable rom, de liker ikke de andre pasientene de er til sammen med osv. . Det høres nesten ut det at er viktig for dem å kunne krangle med noen. Man kan også ofte høre setninger som "jeg må betale såååå mye penger til trygdekassen derfor forventer jeg tilsvarende behandling". Selv om jeg forteller ingen nytt her er det slett ikke morsomt å jobbe i tyske sykehus.Det er ikke jobben selv som er problemet men arbeidsområdet (patienter,vanskelige kollegaer som er derfor utilfrede også, dårlig samarbeid og mye mer). Jeg fremdeles liker jobben min men har slett ikke lyst til å arbeide lenger på denne måten. Det er ikke bra for meg, og det er ikke bra for pasientene også. :weinen:

Doris hat geschrieben:Her er det full aksept for at også leger og sykepleiere har behov for fritid og hvile for å unngå at de blir utbrent etter noen få år. (....) Det som også bidrar til et bedre arbeidsklima er at man virkelig opplever seg som team bestående av leger, sykepleiere, fysioterapeuter osv og kampen mellom de forskjellige helseprofessjonene er mindre enn i Tyskland.

Det høres godt ut og jeg gleder meg til den dagen jeg begynner å jobbe i Norge. :rocker:
Imidlertid er det mye medisinske tekster som må leses for å forbedre norskkunnskapene mine.

Doris hat geschrieben:..selv om Norge er dyrere enn Tyskland ( det er jo egentlig tema her )

Jeg må innrømme det har utviklet seg en viss egendynamikk 8)
Likevel er det kjempeinteressant å lese (iallfall for meg)!
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Carsten » Di, 23. Nov 2004, 13:54

starshine69 hat geschrieben:det er umulig å være ennå mer utilfreds enn tyske pasienter.

Jeg har følelse at nå for tiden 80% av tyskerne har fallt i en kollektiv depresjon. Alt er dårlig, dyrt eller håpløst og det er nesten umulig til å finne en job. Jeg gleder meg at jeg må ikke lenger høre det hver dag nå! :-?

Da betaler jeg heler lit mer for maten og får bo her i Norge ... om å finne svingen tilbake til temaet ... ;-)

Mine 2 øre,

Carsten
Carsten
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk