starshine69 hat geschrieben:Javisst, men i Norge er det jo ikke annerledes. Har du penger så får du behandlingen straks, har du ikke så må du vente. Den som har penger foretrekkes akkurat som det er her i Tyskland. Betaler du selv kan du lete etter spesialisten og venter ikke.
delvis stemmer det dessverre, men i min egen tilfelle ha jeg aldri betalt noe ekstra og hele tiden fått bestmulig å rask behandling nå jeg var syk
starshine69 hat geschrieben: En liten vakker historie som treffer midt i blinken! Sånn er det faktisk og jeg skjønner slike situasjoner i massevis. Det er trist å se hva som skjer med seniorene. Mange er alene og skjønner ikke hva de skal gjøre for å slippe ensomheten. Det er ikke viktig for dem å få behandling hos legen men å sitte i venteværelset mellom andre mennesker. Mange av dem kjenner hverandre og venteværelset er møtestedet som betyr "her er jeg ikke lenger alene". Det er slett ikke et problem som gjelder helsevesenet men er snarere samfunnsproblemer.

denne gamle damen fra historien min bo i nabolaget fra foreldrene minne. Hun sitter når i over 20 år så mange ganger hos legen, selv om er frisk som en fisk og ha overlevt alle sine søsken. Og da hun begynte med å gå så ofte til legen hadde hun fortsatt en kjærlig ektemann (som døde for 4 år siden), barnebarna i nærheten, fire av sine søsken i nabolaget og venner rund omkring...
Dette som du si er dessverre sant nok, men likevel finnes det utrolig mange misbruk i tysk helsevesen og jeg tror dette problemet er større i tyskland en her
starshine69 hat geschrieben: Jeg er helt enig med det du skriver om tyske sykehus men ville påpeke at tyske personalet er fremdeles faglig høyt utdannet og har en kjempestor andel av sykepleiere/leger med mange års yrkeserfaring!
ikke feil, men hva hjelper alle de årene med yrkeserfaring hvis du ha rund deg bare utbrente, slitne og frustrerte folk? Og se på systemet... I tyskland er det ikke lenger slik at sykepleier og leger få faste eller ubefristete kontrakter slik det var for 10 år siden. Nå få de bare 6 måneds kontrakter eller maks ett års kontrakter og hvis de ikke jobber overtid som faen eller prøve å gjør motstand etter den uforsvarlige arbeids maten må de være redd for å miste jobben sin! Helt vanlig praksis i tysk helsevesen!
Jeg ha selv jobbet inni der lenge nok og kjenner fortsatt nok folk som jobber der.
Trolljenta