Norsk fotball

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Norsk fotball

Beitragvon Jürgen Wehe » Sa, 12. Feb 2005, 22:42

Hi

Flat firer betyr rom dekning

Hilsen
Jürgen Wehe
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Carsten » Sa, 12. Feb 2005, 23:12

Jürgen Wehe hat geschrieben:Flat firer betyr rom dekning

Så betyr det, at en "flat firer" er det samme som "Viererkette" på tysk?

I hvert fall: tusen takk! :-)
Carsten
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Jürgen Wehe » So, 13. Feb 2005, 22:13

Hi Carsten

Det kunne man sammenligne.

jürgen
Jürgen Wehe
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Menneskejerven » So, 13. Feb 2005, 22:47

Vålerenga vant i Stochholm, gratulerer Ingo! De er virkelig vanskelige å slå. Håper dere hadde en hyggelig tur.

Her er helgens Royal-League-resultater med norsk deltaglese:

Djurgården – Vålerenga 0-1
Rosenborg – Esbjerg 1-0
FC København – Tromsø 2-2
Malmö – Brann 2-0

Hva tror dere hvem som kommer til å vinne det hele??? :-?
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mo, 14. Feb 2005, 10:12

uffda Brann tapte :(
Sålenge Rosenkål eh borg ikke vinner er alt i orden :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon maren » Do, 17. Feb 2005, 19:02

hehe ingo, lykke til med andre muri! han var - stortsett - den som gjorde flest feil og sendte oss ned til serie a (jaja 1 div har faatt nytt navn, egentlig adecco ligaen men serie a höres jo bedre ut :-)
forresten, bra valg, enga og hamburger sportsverein, (eller som vi i hamburg sier: h$v ;-)...
jeg har ingen grunn til aa fortvile...elsker begge mine lag og er glad i spillerne vi har.
ps: sees paa kvalikampen i november 2005 - naar stabaek sender dere ned :P
maren

Beitragvon Ingo M » So, 27. Feb 2005, 15:26

Carsten hat geschrieben:Hei norske fotballtillhenger,

kan dere forklarer meg, hva en "flat firer" er? Jeg har kjøpt den siste Ponus boka og der finnes på innledningen: "... så lenge du kan offside-regelen (kan jeg!), kan forklare fordelene med en 4-5-1 formasjon mot teknisk overlegne lag på bortebane (selfølgelig!) og du vet hva en flat firer er ... ja, da er du et ok medmennedke i min bok."

Hjelp! Takk. ;-)

Hilsen fra Porsgrunn,

Carsten

"Flat firer" refererer til forsvarsrekka, som i moderne fotball med soneforsvar består av 4 mann: høyre- og venstreback og to midtstoppere.
Det som gjør den flat er at forsvaret til enhver tid prøver å holde seg på en linje parallelt med midtstreken og forskyver seg synkront for å gjøre det lettere å sette motstanderens angrep i offside.
Verre er det ikke :-)
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » So, 27. Feb 2005, 15:33

maren hat geschrieben:hehe ingo, lykke til med andre muri! han var - stortsett - den som gjorde flest feil og sendte oss ned til serie a (jaja 1 div har faatt nytt navn, egentlig adecco ligaen men serie a höres jo bedre ut :-)
forresten, bra valg, enga og hamburger sportsverein, (eller som vi i hamburg sier: h$v ;-)...
jeg har ingen grunn til aa fortvile...elsker begge mine lag og er glad i spillerne vi har.
ps: sees paa kvalikampen i november 2005 - naar stabaek sender dere ned :P

Muri har vist seg å være en bra tilvekst i Vålerenga... kanskje han tilsynelatende laget mange feil i Stabæk fordi resten av laget satte han i knipe gang på gang? Stabæk var jo ikke akkurat bra i forrige sesong. Det at Vålerenga banket Stabæk ned en divisjon i siste serierunde kan du ta som en "takk for sist" for 1996 da det gikk omvendt.

Jeg har forresten holdt med HSV siden 1979... det klarer jeg faktisk å tidsfeste så nøyaktig da mine foreldre og jeg flyttet tilbake til Tyskland da etter 3 år i USA.

Vedr. kvalikkampen 2005.... fat chance.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » So, 27. Feb 2005, 15:47

Menneskejerven hat geschrieben:Hei Ingo M,

Hyggelig å se at det finnes en riktig fotball-supporter på dette forumet også. Er du tysker som bor i Oslo og heier på Vålerenga?

Det blir nok en spennende tur til Stockholm nå over helgen. Det er mange som snakker om et hat-oppgjør, så jeg håper alt går bare bra. Jeg synes det er et godt tiltak at det endelig spilles organisert fotball i Norden om vinteren også. Kanskje dette må modne litt rent publikumsmessig ennå, men spillepraksis året rundt er kanskje ikke noe hinder til å gjøre det - etter hvert - enda bedre internasjonalt!?

Hvordan har du oppfattet tidenes norske seriefinale i november i fjor? Det må ha vært utrolig bittert for dere Vålerenga-supportere? Det er jo mye som minner om seriefinalen mellom Bay. München og Schalke 04 her nede for 4 år siden. Men kanskje går det enda bedre i år? Rosenborg har i hvert fall ikke gjort direkte mye mot det altfor høye aldersgjennomsnittet. Og det å hente tilbake en pensjonist inn i trenerteamet er nok ikke noen mirakel-løsning heller? Men Brann kan bli farlige kanskje.

Fortell litt om Stockholm-turen hvis du har lyst. Alle innslag på norsk er jo veldig velkomne!!!

Hilsen Menneskejerven

Beklager sent svar... er ikke her inne så veldig ofte.

Jepp, jeg er tysk og har bodd her i Norge i 13 år. Jeg har gått og sett på Vålerenga i noen år nå, og når du spør om jeg er bitter for sesongavslutningen, så må jeg si at jeg er litt det.... det var utrolig surt å bli slått ikke på målforskjell en gang, men rett og slett på færre scorede. Sinnssykt. På den andre siden er jeg veldig stolt av laget som gjorde det så bra. Bare ett år tidligere havnet de jo på 3. siste plass, så forbedringen er over all forventning.

For årets sesong forventer jeg at det kommer til å stå mellom Rosenborg, Brann og Vålerenga. Rosenborg har i mine øyne fortsatt favorittstempelet, men dette kan slå alle veier. Jeg må jo tro at Vålerenga er gode nok til å fikse biffen i år, men kan ikke få meg selv til å forvente at de klarer det.
La meg si det på den måten: Om Vålerenga noen gang de siste 20 årene har hatt forutsetning for å bli seriemestre, må det være i år. Resten må tiden vise, da det samme også gjelder Brann. De har ikke hatt et bedre lag siden 1963.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Mali » Sa, 30. Apr 2005, 10:42

Hei!
Fint at det finnes så mange supporter av norsk fotball her! ;-) :P
Selv har jeg bodd i Norge i 9 måneder og har sett 2 fotballkamper der (Kristiansand og Mandal).
Er også veldig interessert i kvinnefotball - skal snart lage en hjemmeside om en norsk landslagsspiller! ;-) :lol:
Hadde vært veldig fint å ha litt kontakt med andre som også liker norsk fotball/kvinnefotball!
Bare skriv, jeg venter... ;-) :roll:
Klem...
Mali

Beitragvon Menneskejerven » Di, 03. Mai 2005, 22:29

Hei Mali!

Hyggelig å få et nytt innslag her i denne spalten. Ja, det er noen her som følger norsk fotball, men alt i alt håpet jeg på flere da jeg startet dette tema.

Du som bor ikke langt fra Kristiansand er heldig i øyeblikket. Bare gå og se Start igjen! Det ser ut til å bli festfotball og yrende liv på Kristiansand stadion for tiden. Også Mandalskameratene har startet bra.

Norsk kvinnefotball er jeg dessverre ikke fullt så godt orientert om. Siden jeg har gode venner på Jæren har jeg riktignok vært på en toppkamp på Klepp for noen år siden. I dag leder de faktisk serien, mener jeg å ha lest et sted. Følger litt mer kvinnelandslagene i håndball og fotball. Førstnevnte utvikler seg glimrende, mens jeg er litt bekymret over hvor mye fotballjentene er gått tilbake etter OL-suksessen i 2000. Hvorfor egentlig?

Ønsker deg et fortsatt hyggelig opphold i Norge. Du er heldig du som er der...

Klem tilbake!

Fotballhilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Mali » Di, 14. Jun 2005, 13:46

Hei!
He he, jeg skrev det ikke helt korrekt, tror jeg... :-? Jeg mener at jeg BODDE i Norge, jeg kom tilbake til Tyskland allerede i mai 2004 - dessverre... :(
Men skal til Norge snart, bare fra fredag-mandag. Dessverre har Start en bortekamp, så det blir ikke noe live-fotball... Men men...
Kanskje klarer Norges kvinnelandslag å rekke EM-finalen, det hadde vært fint! Helst mot Tyskland... :D
Hilsen!
Mali

Beitragvon Menneskejerven » Di, 14. Jun 2005, 21:56

Åh, så reiser du nordover igjen. Du er heldig du, selv om det bare er noen få dager... :D
Start er fenomenale, ja! De kan bli seriemester direkte etter opprykkssesongen, som Kaiserslautern under ikke ukjente Otto Rehagel (som alltid vil stå som en rekord for evigheten her i Tyskland...) :)
Jeg holder også med de norske fotballdamene under EM, men jeg frykter de får det veldig vanskelig mot Sverige i semifinalen. De avanserte faktisk bare med et nødskrik i en veldig gjennomsnittslig åpningspulje. De er dessverre ikke lenger like gode som før :cry: , men måtte de møte Tyskland i finalen, ja!!!
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon elmo-sge » Mi, 15. Jun 2005, 10:24

maren hat geschrieben:ps: sees paa kvalikampen i november 2005 - naar stabaek sender dere ned :P

Kvalikkampen?????? Den trenger vi vel ikke :lol:

Er ferdig med skolen naa, og planlager en ny tur. Tror det blir Alta 8)
Kanskje ogsaa en liten tur til Bergen med en eller to Stabaek kamper. Men det vet jeg ikke ennaa.
elmo-sge

Beitragvon Johannes74 » Mi, 15. Jun 2005, 11:33

brann må brenne og uansett eg hater fotball og skjønner ikke at kvinnfolk har interesse på slik MACHO-idrett-uff da stakkars folk som er avhengig fra slik bullshit!
en dag uten trening er en dag uten mening og bare kjedelige mennesker kjeder seg! Ha det på badet!
Johannes74
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk