Vinterværet

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Vinterværet

Beitragvon hobbitmädchen » Do, 03. Feb 2005, 10:40

gullfisken hat geschrieben:Jeg nevnte det allerede noen innlegg før, jeg bor i nærheten av Heidelberg (omtr. 90 moh).

hm, men heidelberg er da vel ikke så langt fra schwarzwald da, ikke sant?! og der e det jo masse muligheter å gå på ski, ja t.o.m. skihopp er mulig 8)

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Do, 03. Feb 2005, 11:17

Hei,

men heidelberg er da vel ikke så langt fra schwarzwald da,
kke sant?!

Schwarzwald ligger omtrent 100-120 km sørover. Det var snakk om snøforholdet der jeg bor. Schwarzwald er greit for skiferie, likevel.

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Do, 03. Feb 2005, 12:59

OK, jeg forsto på deg at du ikke ønsket deg masse snø fordi du uansett ikke har muligheter til å gå på ski. Men nå forstår jeg at dersom dere hadde masse snø, ville det gått likevel. Hvorfor da ikke ønske seg masse snø??? Jeg bare lurer... fordi jeg ønsker meg masse snø, slik at jeg kan gå på ski igen (om jeg da får den er en annen sak).
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Rhenaya » Do, 03. Feb 2005, 15:14

finner ikke norske bokstavene paa tastaturen her... *sukk*
ae oenske mae skikkeli masse snoe her, men ska te norge om to maaneder, faar vel ikke nok snoe for aa staa paa brettet her... (bor i sh, og der e det ikke noe snoe i det heile tatt!)
das leben ist schön. punkt.
Rhenaya

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 03. Feb 2005, 15:51

Hei

jeg kan godt forstå gullfisken. Også jeg bor bare 160 moh i nærheten fra Limburg/Lahn og snø betyr for oss at den ligger i 1 til 2 dager med 1 - 2 cm høyde. 5 cm er allerede masse snø og den tiltrekker seg rett i følge et fint trafikk-kaos med kø i lengde av flere km. Bland annet fordi all for mye bilsjofører ikke har vinterdekk og fordi all for mye lastebilsjofører ikke styrer til den neste rasteplassen med sine 40 tonn biler hvis snøen kommer i tykke fnokk. Økonomiske intresser er alltid viktigere enn fornunft og resultatet så vi de siste dagene på fjernsynet igjen: flere avdøde tusenvis bilister overnattet i bilen midt på autobahn og det var kø i begge retninger opp til nesten 30 km.Og det var bare en autobahn fra flere. Folk er dessverre ikke mer vant til snøforhold som vi hadde før med untakk av de få "snøsikre" områder Harz, Schwarzwald, Alpen, Bayrischer Wald, Thüringer Wald, Erzgebirge og hvis det ikke er noen snø trenger man heller ikke vinterdekk ikke sant. Hvis dere var med på tv-ens internasjonale skiidrettssendinger i det siste, så så dere at selv disse arrangementer i ellers så snøsikre omrader måtte fores med kunstsnø hvis ikke verdenscupen skulle oppsies. Dessuten er trafikken her i Tyskland mye større og ikke til å sammenligne med trafikken i Norge, unntatt Oslo-trafikk kanskje. Å vente på vinterbilen med fres og så kjøre i enveikø er ikke tenkbart. Det undrer meg ikke at det nesten ingen finnes her i Tyskland med unntagelse av barna som lengter etter snø. Jada alle vil gjerne ha snø hvis man reiser på vinterferie men ellers.....

Hilsen
Pilze-Börnie
Zuletzt geändert von Pilze-Börnie am Do, 03. Feb 2005, 17:56, insgesamt 1-mal geändert.
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 03. Feb 2005, 16:02

Rhenaya hat geschrieben:finner ikke norske bokstavene paa tastaturen her... *sukk*

Hei så finner du norske bokstaver fram:

Trykk knappen "ALT" med din venstre hånd og slå inn tallkombinasjonene du finner her nede med din høyre hånd så slipp knappen Alt og bokstaven du vil har kommer fram.
Alt + 134 = å
Alt + 143 = Å
Alt + 145 = æ
Alt + 146 = Æ
Alt + 155 = ø
Alt + 157 = Ø

Lykke til

Pilze-Börnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Rhenaya » Do, 03. Feb 2005, 17:43

tusen takk!

nei... vet ikke, men det fungerer ikke!
das leben ist schön. punkt.
Rhenaya

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 03. Feb 2005, 18:01

Pilze-Börnie hat geschrieben: tusenvis bilister overnattet i bilen midt på autobahn og det var kø i begge retninger opp til nesten 30 km.Og det var bare en autobahn fra flere.

Hei den siste natta var det over 80 km kø på autobahn i retning Bayern pga 1/2m nysnø, og det snør videre. Linda hvordan har dere det rett inn i det dypeste Bayern?
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Do, 03. Feb 2005, 20:24

Heisann,

Julia hat geschrieben:Hvorfor da ikke ønske seg masse snø???

som sagt er mulighetene her svært begrensete. Alle fjell i området har en maks. høyde på 300m og slike som overhodet besitter brukbare løyper er det få av. De fleste har ikke engang heis så du blir nødt til å stige opp selv etter utforkjøringen. Dette som kaller seg løype eller lignende her er bare noen få kulebakker, bare greit for en dårlig 30-sek. utforkjøring. Eneste ekte muligheten er å kjøre helt ned til Schwarzwald eller, enda bedre, til Alpene (omtr. 280km borte). Bortsett fra alt har jeg slett ikke lyst på å kjøre en såpass lang vei uten å ha skikkelig vinterutstyr ved bilen min.

Hadde jeg bodd i Norge, så ville jeg ønsket meg mye snø også. :D

Zuletzt geändert von gullfisken am Do, 03. Feb 2005, 20:41, insgesamt 1-mal geändert.
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Do, 03. Feb 2005, 20:37

Hei,

Rhenaya hat geschrieben:nei... vet ikke, men det fungerer ikke!

Hvis du har Wind*ws installert på pcen din, så ta en kikk på instillingene ved "systemstyring -> regions- og språkinstillinger". Det er plassen du kan skifte tegnsatsen temmelig enkelt. Har du et unix-basert system burde du lese veiledningen til "loadkeys". Så skulle det funke flott med datamaskinen din også.

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Fr, 04. Feb 2005, 11:11

Hei Gullfisken, nå tenkte ikke jeg på å kjøre på ski men å på ski! Det er en liten forskjell der :wink: (ikke minst når det gjelder mengden med snø som er nødvendig for å kunne gjøre det). Gå på ski kan du gjøre hvor som helst når det er snø. Kjøre på ski kan du bare i preparerte bakker. Det er skigåingen som er flottest (synes nå jeg da) :D.

I Norge skiller man så fint mellom bortover-ski og nedover-ski. Jeg er bortover-skifan, helst utenfor spor og i fjellet :wink: . Da er snø og ski alt jeg trenger, og det var det jeg prøvde å si: det trengt ikke mer enn det og det kan gjøres hvor som helst, bare det er nok snø.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Pilze-Börnie » Fr, 04. Feb 2005, 15:39

Julia hat geschrieben: bare det er nok snø.

Jada men også i Norge er det ikke alt gull som glimrer. Grete skrev meg akurat i dag at det finnes ikke en eneste snøflekk i byen Trondheim mens oppe i Stugudal forsinker en i snø (har vel vært på tv også). Dem som ikke vet hvor Stugudal er, det ligger mellom Trondheim og Røros rett ved grensen til Sverige, og for Røros heter det jo at denne byen ligger i den såkalte norske Sibir :wink:
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon DocFunfrock » Fr, 04. Feb 2005, 17:21

Pilze-Börnie hat geschrieben:
Julia hat geschrieben: bare det er nok snø.

og for Røros heter det jo at denne byen ligger i den såkalte norske Sibir :wink:

Det er bare historie. Det er nesten som på Mallorca her.

Doc Funfrock
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Fr, 04. Feb 2005, 19:01

Heisann Julia,

nå tenkte ikke jeg på å kjøre på ski men å gå på ski!
Det er en liten forskjell der

Så jeg har lært noen ting til denne gangen. Var overbevist om "gå på ski" betyr det samme som "kjøre på ski". Visste ikke at det er forskjell på uttrykkene. Likevel er jeg også overbevist om at du vet nå hvorfor det er et stort problem her med nesten alt som har med vinteridrett å gjøre. Som sagt er det nesten aldri så mye snø her at det er noe som kalles vanligvis et snødekke, og hvis vi har endelig litt snø, så smelter den vekk i en håndvending.

Det er skigåingen som er flottest (synes nå jeg da) .

Det synes jeg også. :!:

...bare det er nok snø.

Der har vi problemet... 8)

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » So, 06. Feb 2005, 14:51

Så jeg har lært noen ting til denne gangen. Var overbevist om "gå på ski" betyr det samme som "kjøre på ski".

Jeg trodde at de to begrep "Skifahren" og " Skilaufen" sier det samme på tysk :-? ...

Men jeg har fortsatt ikke forstått hvorfor man ikke kan ønske seg snø hvis man liker å gå på ski :wink: . Men - ingen angst - jeg skal ikke mase mer på dette, jeg.

Jeg kommer akkurat tilbake fra en tur på Beitostølen, der det fortsatt er gode forhold. Vi gikk en fin runde der og ble ordentlig slitne :-).
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk