Æ e i a Æ Å

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Æ e i a Æ Å

Beitragvon norgejenta » Di, 26. Apr 2005, 14:11

ja - eller prøv med " d va en gang en mainnj som hadd en hainnjhoinnj i bainnj, å deinnj hainnjhoinnj i bainnj villa bestainnjdi tramp oppi vainnj.
- nei, det er ikke enkelt å uttale trønderske ord og uttrykk.. det må man ha lært fra barnsbein av. Itj sainnjt?

Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 26. Apr 2005, 14:37

karin.mogaard hat geschrieben:det må man ha lært fra barnsbein av. Itj sainnjt?

det e da visst sant... snakker bare norsk med tröndersk innslag :wink:

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon naturjenta » Di, 07. Jun 2005, 16:46

Ja æ e trønder æ,å hærregud kor tøff æ e.

Nesten det samme som bayern i Norge.
naturjenta

Beitragvon Linda » Di, 07. Jun 2005, 17:23

som bergenser må jeg bare si.. trøndersk, nei takk ;) Det værste er jo at folk tror de skriver så tøfft dialekt men dialekten de har i hodet sitt høres annerledes ut i hodet mitt og dialektene ligner jo faktisk på hverandre når de blir skrevet.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » Di, 07. Jun 2005, 17:29

Er nettopp i ferd med å forestille meg hvordan det kunne se ut når en ville skrevet bayrisk eller "svæbisk" :-) :-)
"ku riwwer, heidd owwnd gebbts ebbiere" 8)
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 07. Jun 2005, 17:36

DP bayirsk ok det kunne jeg kanskje skjønne (sjansene er større jeg forstår det skriftlig enn muntlig) men schwaebisch? øhhh
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Doris » Di, 07. Jun 2005, 19:07

Linda hat geschrieben:DP bayirsk ok det kunne jeg kanskje skjønne (sjansene er større jeg forstår det skriftlig enn muntlig)

Hei Linda,
da er jeg ikke så sikker :roll: : jeg snakker frænkisch dialekt ( brukes i den nordlige delen av Bayern ) og det finnes bøker med frænkische dikter og noveller som jeg nesten ikke klarer å lese- så rart ser den egne dialekten ut når en får den skriftlig :oops:

Hilsen fra Narvik
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Digital Punk » Di, 07. Jun 2005, 19:42

Men hvorfor i alle verdens land og riker skulle en overhodet skrive på hvilken som helst dialekt? Snakke anser jeg ikke bare som helt okei og morsom, men til og med som et lite stykke av kulturen vår. Men skrive? Nei, det kan ikke gå an, det :-)
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Doris » Di, 07. Jun 2005, 22:52

Digital Punk hat geschrieben:Men hvorfor i alle verdens land og riker skulle en overhodet skrive på hvilken som helst dialekt? Snakke anser jeg ikke bare som helt okei og morsom, men til og med som et lite stykke av kulturen vår. Men skrive? Nei, det kan ikke gå an, det :-)

Helt enig med deg :!: :!: Dialekt i skriftlig form er bare tull :x
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Mi, 08. Jun 2005, 7:36

Joda men si det til nordmennene som på død og liv mener de må skrive dialekt online, eller forkorte ned alle slags mulige ord. Jeg blir f.eks jg
Man sparer jo SÅ mye tid på å utelate e i jeg ;)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Mi, 08. Jun 2005, 21:05

Hei dere alle,
jeg tenker at det er veldig viktig å skrive også på dialekt. Jeg vet for eksempel at flere tyske dialekter kom til å dø ut bare fordi ungene i dag lærer på skolen høytysk i skrift og språk, får heller ikke mer snakke dialekt da de kommer til videre gående utdannelse og hvis disse ungene en gang returnerer på hjembygda forstår de de gamle ikke lenger når de snakker dialekt på det beste måte. Der dialektene ble oppskrevet kanskje til og med høytysk oversettelse, blir språkminnene ivaretatt og det synes meg er veldig viktig. Dialektene er en stor del av kulturen vår og får aldri glemmes. I dag er det stor bry å ivareta de gamle dialektene og der spesielt på flere fjellbygder hvor det bor bare ennå noen få eldgamle mennesker som snakker disse dialektene kommer vitenskapsmedarbeidere med oppvendig lydteknik til å oppta de opprinnelige dialekter før de sammen med de siste gamle går bort.
At folk har moro å skrive i forer på dialekt forstyrrer meg derfor overhodet ikke langt ifra jeg lærer mer og mer om folkets språk på denne måten. Viktig ville bare være at hvis det er noen som ber om forklaring fordi han har ikke forstått enkelte ord eller hele setninger, at den får sine opplysninger. Da blir forumet til og med til et aktivt språkurs for alle.

Hilsen Børnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Mi, 08. Jun 2005, 21:14

Hei Børnie. Jeg synes personlig at man ikke burde skrive dialekt. Jeg er en god dell i norske forumer og mener langsomt og sikkert at enkelte ikke kan skrive rent bokmål (eller nynorsk) lengre. Og spessielt id ette forumet burde man la være å skrive bidrag på dialekt. Kan gjerne gi deg et bergensk eksempel 8eller skskremsel)
Gå mann, kor luddi du e
Ok hvem skjønnte dette? ;)
Hvis jeg virkelig hadde gått inn for å grave opp alle slags bergenske ord og uttrykk for så å bruke dem her, hadde det blitt fryktelig vanskelig tom for andre nordmenn å skjønne hva jeg mener.
Jeg får f.eks vondt i hodet av å lese norske bidrag som skal etterape trønderdialekt og norsk er morsomålet mitt...
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Mi, 08. Jun 2005, 21:26

Enig med deg, Linda. Enten bokmål eller (riktig!) nynorsk. Det blir for dumt å på døds vis skrive alle dialekter. Problemet er jo at folk som skriver dialekt ikke kan skrive korrekt norsk (bokmål eller nynorsk) lenger.
I Norge medfører dette også et enormt navnesettingsproblem, fordi tinder, steder, breer o.l. skrives på haugevis forskjellig vis. Hva er da det offisielle, riktige navnet? Umulig å si! Loven om stadsnavn prøver jo å få bukt med dette, men så lenge de også legger de lokale skrive- og uttalelsesmåter (med andre ord dialekter) til grunn hjelper det jo lite. Det behøver ikke å være sånn!
Dialekter er til å snakkes, ikke til å skrives.

Bare prøv å skrive på säggssch :shock:. Det holder nå virkelig at folk uttaler det, det behøver overhodet ikke å skrives i tillegg. Dersom en Sachse ser et ord på Hochdeutsch, vet han jo hvordan å uttale det på Sächsisch. Selv om det sies at Sächsisch ikke er en dialekt, men en "Mundfaulheit". Og Trøndersk er i grunnen ikke noe annet, nei. Mundfaulheit i aller høyeste grad. Og når du skriver det, blir det bare Schreibfaulheit. Og Schreibfaulheit er ikke dialekt...

Det som er litt morsomt her er jo at dersom en Sachse ville skrive på Sächsisch andre (Sachsen) ville hatt voldsomme vanskeligheter med å skjønne hva det skal bety. Jeg leste "Schneewittchen" (eventyret altså) på Sächsisch en gang, det tok meg tre ganger så lang tid som på Hochdeutsch (selv om jeg altså fra fødselen av er oppvokst med dette forøvrig ganske så stygge dialektet)! Kan du, Bjørnie, forestille deg aviser og bøker utgitt på Schwäbisch, Bayrisch, Säschsisch, Kölsch (ich weiss, da gibt's schon Lieder) som hele Tyskland skal skjønne noe av? Det fungerer ikke!

I denne mobile SMS-, Chat- og Email-verden der man dropper Gross- und Kleinschreibung og avkorter alt som overhodet kan avkortes skal det uansett mye til at ungene lærer seg å skrive språket sitt ordentlig. Bedre at de da lærer seg å skrive sitt offisielle landsspråk enn at de bare kan skrive dialekten sin.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Pilze-Börnie » Mi, 08. Jun 2005, 22:31

Hei Linda og Julia,

det er ganske mye jeg er enig med dere. Det jeg bare vil er å ivareta våre kulturkilder og ganske mye av dem finnes i dialekter igjen og ikke i "skikkelige høyspråker". Jeg vil heller ikke at hver nordmann skal sin daldialekt leve ut her i forumet, men en sånn tråd som Karin begynte med er sikkert både morsom og lærrikt. Jeg for min del gleder meg ålære litt om trøndersk dialekt for jeg har venner som er født, oppvokst og bor fremdeles i Trøndelag. Forresten liker jeg å lese Asterix på forskjellige tyske dialekter. Men det kan hende at jeg ser det litt for spesielt av mitt egent synsvinkel.

Linda heter det: Geh Mann wie (lustig???) du bist! luddi er ikke å tolke, kanskje lustig?= morsom? med opprinnelse fra gamle Hansetidens tysk?
Skal forresten september for 14 dager til Bergen. Er medlem av SiB (Soppforening i Bergen) som også fyller 100 år i år og da er det jubileumsfeiringen i sept. og Norges høstsopptreff som arrangeres fra SiB i år.
Hilsen og god natt

Børnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon hobbitmädchen » Do, 09. Jun 2005, 9:40

hei!

ja, nå kan jeg ikke holde kjeft lengre dersom jeg snakker sæchsisch og trøndersk... stakkars meg da :wink: :twisted:

Julia hat geschrieben:Problemet er jo at folk som skriver dialekt ikke kan skrive korrekt norsk (bokmål eller nynorsk) lenger.

selv om norsk ikke er morsmålet mitt og selv om jeg snakker en norsk dialekt og av og til også bruker den i mailer eller lignende klarer jeg å skrive korrekt norsk.
men jeg er enig med at det kan bli problemer. jeg husker da lille jenta mi var i andre klassen og skrev noe så ble det fort skrevet i dialekten fordi hun ikke kjente ordet. men det var de første forsøkene og hun skjønnte ganske snart og skille mellom dialekt og bokmål. men det er da kanskje også litt avhengig av barnet...

Julia hat geschrieben:Det holder nå virkelig at folk uttaler det, det behøver overhodet ikke å skrives i tillegg. Dersom en Sachse ser et ord på Hochdeutsch, vet han jo hvordan å uttale det på Sächsisch.

jeg synes det er ganske urettferdig. det finnes så mange stygge dialekter og hvorfor skal folk i sachsen ikke får lov til å snakke sin dialekt bare fordi andre synes at språket ikke er pent nok?! og det gjelder ikke bare for sæchsisch. som pilze-børni sa, dialekten er en del av kulturen og selv om alle ler av språket ditt, det er en del av menneskene som bor der!

jeg må si at jeg også var en av dem som skrev dialekt her i forumet og ble "angrepet" pga. det. jeg innrømmer at det var mest pga. schreibfaulheit :wink: og kanskje er forumet ikke plassen til å skrive noe på dialekten for de som lærer norsk her nå skal lære ordentlig norsk før de begynner å snakke/skjønne en dialekt.
jeg lærte norsk i norge og jeg husker at jeg snakket rent bokmål i begynnelsen. men siden du bor der og alle i nærheten din snakker trøndersk begynner du selv å snakke dialekten - ihvertfall i tilfellet mitt for jeg er et menneske som ganske rask faller inn i en annen dialekt.

ja, det var det.

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk