Norge er såååå dyrt!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Norge er såååå dyrt!

Beitragvon Harald96 » Mo, 07. Aug 2006, 6:22

Vi var i juli baade i Norge, Tyskland og Sveits, og det er klart at Norge er dyrt (restauranter og taxi, bl. a., for aa nevne noe)!

Men ikke alt er billig i Tyskland, heller! Fra hotellet i Hamburg (Maritim Reichshof) ringte min venninne 10 minutter til Thailand, og samtalen kom paa 112 Euro!! Latterlig! Ingen hoteller i Norge som vi bodde paa, kom i naerheten av dette! I resepsjonen var det videre en computer med internett. Gjestene kunne benytte denne for den nette pris av 1 Euro for 3 minutter! Paa alle de hotellene vi bodde i Norge var dette gratis for gjestene. Ellers saa finnes det internett-kafeer i Oslo der man kun betaler 20 kr. for 1 time.

En liten kuriositet fra Hamburg: Paa en restaurant betalte vi 3,20 Euro for 0,4 liter oel, men 3,50 Euro for samme mengde cola og mineralvann! Noe slikt er utenkelig i Sveits og i Norge!
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon keks » Mi, 20. Sep 2006, 20:52

Hver gang jeg er i Norge tenker jeg "bedre rik og frisk enn fattig og syk"...

ok bare en spøk. Norge er virkelig dyrt. Men når man elsker dette landet spiller penger ingen rolle.

Hilsen,

kjeks
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 20. Sep 2006, 20:59

Kjeks mulig det, bortsett fra hvis man må leve i det landet uten penger...

Nåja vi skal snart oppover og være der i to måneder, planlegger å ta med oss så mye mast som mulig herifra ja :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon keks » Mi, 20. Sep 2006, 21:21

Forstår det jeg riktig at du vil utvandre fra Tyskland til Norge?
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 20. Sep 2006, 21:30

ja og nei
Jeg er norsk, bosatt i Tyskland men mannen min skal jobbe i to måneder i Norge på et prosjekt og da skal jeg være med.
Etter disse to månedene, skal vi hjem igjen til Tyskland.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon keks » Mi, 20. Sep 2006, 21:44

Men to måneder, det er ikke så langt. I hvilken bransjen jobber ektefellen din? Jeg ville gleder meg når jeg kunne jobbe i Norge. Har du ikke hjemlengsel?
Jeg forstår veldig godt at det er dyr i der oppe. Vi er bare "turister" og vi forsøker å reise gunstig når vi drar nordover. Men når han arbeider ved en tysk bedrift får han ekstra penger (Spesen), ikke sant?

Hilsen,

kjeks
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 20. Sep 2006, 22:18

Han er i IT bransjen og jeg lengter sjeldent hjem, har bodd i utlandet i 9 år nå.

Joda han får en daily allowance fra firmaet, men det skader ikke å ta med seg en del ting som koster halvparten eller mindre her.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon keks » Do, 21. Sep 2006, 8:01

Dette året gjorde vi det også. I juli var vir tre uker på veien mellom Oslo og Narvik. Fordi dagligvarer er dyrere en her kjøpte vi spesielt matvarer ved Aldi. Sånn er det overhodet mulig å dra til Norge. Tre uker grytterretter!
Men vi gleder oss også hver gang vi er ved rema 1000 eller kiwi. De har produkter du kan desverre ikke kjøpe i Tyskland: tine yoghurt, sørland chips...
Når jeg er i Norge er det veldig viktig for meg å kjøpe bøker og lydbøker. OK det er dyrere i Norge også men jeg trenger en "del" Norge under året.

hilsen,

kjeks
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Do, 21. Sep 2006, 10:09

Bøker er veldig dyre til tross for at man ikke har merverdiavgift på dem. Bokhandlerne tjener nok en del der ja.

Joda jeg er jo glad i norsk mat, men visse ting som kjøttdeig, pasta og tomatsaus kan man ta med seg ehrifra, smaker ikke annerledes men er mye billigere.
Ganske viktig er marscapone og tiramisu kjeks da førstnevnte koster en formue i Nogre og sistnevnte har jeg aldri sett.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Imsewims » So, 08. Okt 2006, 20:56

Linda hat geschrieben:Ganske viktig er marscapone og tiramisu kjeks da førstnevnte koster en formue i Nogre og sistnevnte har jeg aldri sett.

Ja, mascarponeost koster en formue! Det er ikke ofte jeg lager tiramisu. De har sånne kjeks på meny f eks. Men de er også veldig dyre.
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » So, 08. Okt 2006, 21:55

Imsewims hat geschrieben:Ja, mascarponeost koster en formue!

Det er ikkje vanskelig å lage den sjølv, du kan då finne en god del oppskrifter via google. Det samme gjelder kesam, har prøvd det sjølv og det var ingen stor sak :idea:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 10. Okt 2006, 10:25

da befinner vi oss i Norge igjen, denne gang for i allefall to uker, kanskje 8-9 og vi pakket den transportablle fryseboksen vaar full i kylling, kjöttdeig, biff, laks osv og har med masse mat nedenifra.
Blir dyrt ellers i Norge, synes det er merkelig at diesel er saa dyrt her.

Naavel,s kal snart paa handletur, se hvor blakk jeg blir deretter
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Di, 10. Okt 2006, 13:08

Hei Linda,

Linda hat geschrieben:Naavel,s kal snart paa handletur, se hvor blakk jeg blir deretter

er spent på ka du synes om aktuelle norske matprisene. Eg går ut ifra at du oppholder deg i nærheten av din tidligere hjemby, då kan jeg berre anbefale Lidl i Åsane på det sterkeste :shock: :lol:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 10. Okt 2006, 13:27

Fröken Ur jeg befinner meg i Kongsberg og da min snille far tok turen ned hit for aa overraske meg, betalte han matvarene. Jeg er ikke Lidl fan i Tyskland, jeg satser paa gode gamle rema 1000 her jeg :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk