Nå har jeg bragt litt liv i forumet her. Det var så stille i det siste! Men mine fortellinger om barnetiden ble lest. Jeg fikk noen svar. I dag avslutter jeg denne serien og håper at andre deltagere i forumet fortsetter med noe annet.
I de dagene mellom Nyttår og Tre-Konge-dagen kom de tre hellige kongene til landsbyen. Det var 3 gutter som gikk i forkledning. En av dem hadde malt ansiktet helt svart, slik at man trodde han var en afrikaner. Det var Baltasar. De tre kongene hadde en stav med et stjerne på. De gikk fra dør til dør. De ringte, og da døren ble åpnet, sang de jule-sanger. Så fikk de en liten gave, slikkerier eller jule-bakverk, et eple eller en appelsin, av og til småpenger. De hadde med seg et krittstykke og skrev "C + M + B" og årstallet på dørstolpen. Disse bokstaver er navnene til de tre hellige kongene: Caspar, Melchior og Baltasar. Andre folk sier at det er en forkortelse av en latinsk hilsen: Kristus velsigne dette huset. Denne innskriften lot man stå på dørstolpen over hele året. Folk som gikk forbi og leste den, visste at beboeren hadde gitt noen småting til de tre hellige konger og hadde fått en velsignelse.
Etter Tre-Konge-dagen forsvant alle juletrær i landsbyen, både disse som sto innendørs i stua og disse som sto ute i hagen. Så begynte karnevalstiden og varte noen uker. I min landsby kjente man forskjellige tradisjoner i denne tiden, og de kan man oppleve fremdeles i dag: En meget viktig dag var den "Gale Torsdagen": Da møttes en flokk av omtrent 30 unge menn i tradisjonell bunad, de bar et bredt belte med en stor bjelle som vanligvis blir brukt av kuene. Ansiktet var gjemt bak en maske av tre. De holdt en bue i hånden som var omviklet med kvister av grantre. Disse menn dannet en prosesjon. Foran gikk en klovn med spiss lue. Han holdt sin bue høyt og svang den engang til venstre og engang til høyre. De andre menn fulgte ham sakte i kø og hoppet fra venstre bein til høyre bein, slik som klovnen viste det. Med hvert hopp hørte man mye bråk av de klokkene som mennene bar med beltet. Så hoppet de i kø fra et vertshus til det annet. I vertshuset hadde de en liten pause og drakk et glass øl. Så fortsatte de til det neste vertshuset. Man kaller dem "bjellerørere". De skal jage bort vinteren med bråket som de gjør.
En annen tradisjon er "panne-lappere" eller "panne-trekkere". En mann i forkledning sitter på en gammel stekepanne. Den blir spent til fire, seks eller åtte gutter som bærer en nettaktig maske slik som en hest. Nå bruker panne-lapperen en pisk og smeller mye med den. Guttene raser i gatene og trekker pannen bak seg. "Panne-lapperen" er vinteren som skal trekkes bort. Har det vært en kald vinter med mye snø, så kjører de meget fort på gatene. Men man har strødd grus på veien for å forhindre at man glir ned. Kjører pannen over grusen, da hører man mye bråk og kan se sprutende gnister!
En annen gruppe av menn i forkledning var "Jacklschutzer" (et navn som ikke kan oversettes til norsk). Der går 5 menn i forkledning som bærer en presenning med seg (2 m lang og 2 m bred). Dessuten har de en dokke, lagt av strå. Dokken heter Jackl. På forskjellige plasser i landsbyen forble de stående. Der sang de en narraktig sang, tok dokken på presenningen og kastet den høyt i luften. Dokken betyr vinteren som skal jages bort.
Dagen etterpå betraktes som uren. Da går unge karer på gaten og smører sot på fotgjengere som de møter underveis. Det er vanskelig å gå sin veg og å unngå denne forurensningen.
Søndag etterpå er karnevalsøndag. Da opplever man en stor karneval-prosesjon med mye maskerade. Man ser forskjellige scener på vognene som kjører i kø: det er politikere som blir ertet der. Slike prosesjoner kan man se i mange byer i Tyskland. En figur som man kan møte bare i landsbyen hos oss, er en stor mann i bunad og med en maske av tre foran ansiktet. Han bærer en stor sekk på magen og har en fiskestang i hånden. Han er alltid omgitt av mange barn. Han henter noe ut av sekken, henger det på fiskestangen og holder det over flokken. Det er slikkerier, små pølser, leketøy, osv. Barna hopper og prøver å ta det, men mannen trekker fiskestangen høyt opp slik at de ikke kan nå det. Men av og til senker han fiskestangen og lar en gutt eller en jente få det. Så begynner han med noe annet.
Etter karnevalsøndag følger 2 dager med karneval i salen og på gatene, så blir karnevalstiden avsluttet. Skal noen av dere kanskje lese mer om disse karnevalskikker og se på noen bilder? Dette som jeg fortalte om, begynner med Foto. Nr. 111. Teksten er på tysk! Så kan dere lese her:
http://digbib.bibliothek.uni-augsburg.d ... ndex2.html
Nå takker jeg alle som har lest disse fortellinger som jeg skrev i de siste dagene. Det er fint at dere likte dem. Men nå, værsågod, skal gjerne en annen fortsette!
Lavskriken