¿ingen lønnsforskjell på varierende dagstider?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

¿ingen lønnsforskjell på varierende dagstider?

Beitragvon oli » So, 21. Dez 2003, 19:13

jeg jobber i en restaurant for minstelønn på 90 kroner. sjefen min sa, jeg skulle skrive ned akkurat tiden jeg jobbet. nå tenker jeg på om det er det samme når jeg jobber ved dagstiden eller fra kl. 20 til fem neste morgenen!? :oops: det er ikke så viktig, men i hvert fall interessant å vite... ;)

med hilsen
oli
einen tropfen glück møchte ich haben - oder ein fass verstand - menander
oli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: ¿ingen lønnsforskjell på varierende dagstider?

Beitragvon Charly » So, 21. Dez 2003, 19:30

oli hat geschrieben:danach rief ich einen freund an, der meinte, er kønne mir stets jobs mit einem lohn von kr. 3o.ooo / måned beschaffen; als kellner.

Det høres interessant ut...

Det er vel denne jobben da, hvor man kan tjene så mye :roll: Prøver nettopp å regne ut hvor mange timers jobbing det blir...

Kanskje du skulle ta en liten snakk med arbeidstilsynet. Ellers med den ansvarlige tillitsvalgten.

Velkommen i virkeligheten! :wink:

Mvh,

Charly
Charly

Beitragvon oli » Mo, 22. Dez 2003, 14:18

:shock: du husker det? bra! jeg valgte ikke å jobbe i tønsberg, hvor jeg kunne har fått en sånn lønn. det var fordi jeg var interessert i å jobbe på fjells ( => http://gjendesheim.ungua.de ) - hvor det også ble betydelig mindre utgifter som jeg skulle regne ned fra lønnen, da blir det ganske bra også. i oktober skiftet jeg jobben, tjener mindre nå. men det går bra med meg, kan ikke beklager... ;)

hvor finner jeg oversikt over kravene mine? jeg vet ikke om jeg skal gjøre det du anbefalte, da jeg er egentlig fornøyd med lønnen min og kjenner økonomiske problemer til bedriften... (ja, jeg vet der ikke MINE problemer...)

mvh
oli
oli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Di, 30. Dez 2003, 9:49

Hei Oli,

jeg foreslår du tar en titt i arbeidsmiljøloven. Så vidt jeg vet blir det tillegg fra kl. 21.00 og i helgene.

Hilsen fra Valdres
Julia
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon oli » Do, 01. Jan 2004, 3:42

okay, finner google dette?

happy new year, folks!
oli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon oli » Do, 01. Jan 2004, 3:47

p.s.: hvor i valdres bor du? kanksje vi kan møtes? ;)

jeg ønsker et riktig godt nyttår!!
oli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Fr, 02. Jan 2004, 10:08

Hei Oli,

arbeidsmiljøloven må da vel ligge ute på nettet et eller annet sted? Kvasir eller google finner det sikkert.

Jeg bor i Skrautvål ved Fagernes. Så du har jobbet på Gjendesheim? Spennende. Og hvor jobber du nå om vinteren når hytta er stengt? Skal du tilbake dit neste sommer?

Hilsen fra
Julia

PS: Du må selvfølgelig avgjøre selv hva som er viktigst for deg, men har du skrevet under en kontrakt som inneholder mindre enn mindstekravene fra loven, er kontrakten strengt tatt ugyldig. Det er ikke lov for arbeidsgiverne å inngå avtaler med de ansatte som er dårligere enn loven. Likevel er det mange som har det siden betingelsene er "typisk for bransjen".
(Det gjelder f.eks. også meg med ferie, jeg kan aldri ta tre uker sammenhengende mellom mai og september som loven tilsier, siden det er den absolute hovedsesongen på jobben min. Men jeg får i hvert fall en eller noen ganger også to uker, visstnok ikke sammenhengende i tilfelle. Ville jeg hatt de tre ukene jeg har krav på måtte jeg finne meg en annen jobb i en annen bransje.)
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon oli » Sa, 03. Jan 2004, 16:24

akkurat nå jobber jeg i [url="http://www.filefjellstuene.no"]filefjellstuene[/url]. men de har det enda dårligere nå... da tror jeg vil jeg ikke spørre for mer lønn. jeg syns jeg skal begynne i gjendesheim igjen - det var definitivt det beste sted jeg har jobbet på!! de åpner uke 9.

jeg har et spesiellt kontrakt som gir meg lov til å reise til tyskland hvert femte uke for én uke. nå var jeg hjemme i 20 dager, skal reise i morgen igjen... gleder meg! :wink:

med beste hilsen for et riktig godt nyttår!
oli
oli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon oli » Sa, 03. Jan 2004, 16:26

... oh, jeg trodde bb-code er aktivert i norge-forum?? :/
oli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon oli » Sa, 31. Jan 2004, 2:52

glemte å sier det fram, jeg er ansatt på timesbasis og flatt lønn, da får jeg ikke tilskudd etter dagstid. det er kontrakten jeg skrev under... :oops:

mvh
oli
oli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk