Ny bebyggelse ved Aker Brygge i Oslo

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Ny bebyggelse ved Aker Brygge i Oslo

Beitragvon Martin Schmidt » Di, 17. Sep 2002, 13:44

Ved siden av Aker Brygge i Oslo skal det bygges en ny bydel.
Se forslagene på
http://www.aftenposten.no/spesial/bilde ... eID=400951
Hadde det ikke vært en idé å avstemme hvilket forslag er best?? Ville være spennende å se hvilken modell Forum brukerne liker best :super:
Når alt kommer til alt er det jo en viktig og populær del av Oslo som skal bygges.

Martin
Martin Schmidt
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 729
Registriert: Mo, 26. Aug 2002, 11:37
Wohnort: Halle (Saale)

Ny bebyggelse....

Beitragvon Trollet » Di, 17. Sep 2002, 20:38

Hei Martin,

takk for spennende inlegg da!!!

Jeg syns, hvis jeg så får si, ikke at noen av disse forslagene passer så helt riktig inn i Oslo bybildet.Det blir i fremtiden en helt annen Oslofjord det!!! ( helt og holdent min personlige mening! )

At de kommer til å bygge er jeg jo fullt klar over,så hvis jeg da skulle måtte velge,ville jeg vel helst bestemme meg for Akvarium osv. :roll:
Syns storbyene i Norge begynner å bli "tilklistret " med glass og betong.
Jeg er ikke imot fornyelser og fremskritt på noen måte,men heller en romantiker som vil ta vare på det tradisjonelle,lune og koselige,og det syns jeg blir det bare mindre av. :nixwissen:

Det skal nok bli spennende å følge med i denne diskusjonen,håper det blir masse respons.

Hilsen Trollet
Trollet
 
Beiträge: 22
Registriert: Fr, 23. Aug 2002, 23:39
Wohnort: Pansdorf Ost Holstein

egentlig ingen

Beitragvon snowstorm » Di, 17. Sep 2002, 22:04

Hei!
Jeg har sett på bildene, men jeg syns at ingen er så veldig bra. Den siste ser til og med ut som en slags fengsel!
Det er klart at Oslo trenger plass men hvorfor det må være i sentrum skjønner jeg ikke. Hele syn på byen blir forendret.
Glass og betong er i alle moderne byer i Europa det som blir brukt når bygges men kanskje litt mer tradisjonell med tre kunde være penere, særlig i Oslo og andre byer i Norden.
Håper at man snakker mer om det før man bestemmer seg.
Patricia
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 465
Registriert: Fr, 23. Aug 2002, 11:59
Wohnort: Arendal

Oslo

Beitragvon Martin Schmidt » Mi, 18. Sep 2002, 12:22

Hei på dere,

ja da har dere helt rett. Jeg synes noe mer tradisjonelt med tre (og kanskje gresstak) ville være mye penere. Det spørs selvfølgelig om noe slikt passer til dette område i Oslo men forslagene er jo delvis grusomt. Kanskje det første med et akvarium og plass til barna er ganske greit. Men alt i alt vil Pipervika bli en mørk plass om ettermiddagen for sola forsvinner jo etter de store byggningene som skal bygges.
Forresten, synes dere ikke óg at man skulle litt mer ta vare på de gamle trehusene i Norge? For ofte forsvinner de bare og en ny betongbyggning blir oppreist. Selvfølgelig har mye forandret seg til det positive, særlig i Bergen og de sørlandsbyene men alt for mange steder har et ganske kjedelig glass/betong sentrum. Og i steden for å la dette gjenoppleve bygger dem store kjøpesentere i utkanten. Denne tendansen finnes selvfølgelig overalt i verden men til Norge passer det som regn til en dag ved sjøen. Jeg liker det å ha det koselig i en by. Og, det stemmer, Oslo blir mindre og mindre til et slikt sted.
Hilsen

Martin
Martin Schmidt
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 729
Registriert: Mo, 26. Aug 2002, 11:37
Wohnort: Halle (Saale)


Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 10 Gäste