Er Norge dyrt?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Er Norge dyrt?

Beitragvon DocFunfrock » Mi, 17. Nov 2004, 15:01

Jeg synes ikke og som jeg har hørt om prisene her er tull. Sammenlignet med Hamburg er Norge ikke mye dyrere en Tyskland. Likevel har jeg mer penger pga. lave skatter (20% etter trekk pga. av lån) ! Forsikringen til bilen koster bare 3600kr og veiavgift er ikke særlig dyrt. Selv om vi har litt høyere matpriser, er livsstandarten høyere for meg.

Norske staatsborgere klager i alltid over høy skatt spesiellt når de bor i utlandet. Men de fleste har glemt å fortelle at de få ennå høyere lønn pga. utlandstillegg. Og en som skal flytte forteller de skrekkhistorier om Norge, kanskje de er en slags strategi?

Hva synes dere?

Doc Funfrock
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Er Norge dyrt?

Beitragvon Linda » Mi, 17. Nov 2004, 18:42

Heisann
man får kun utenlandstilleg hvis man er ansatt i Norge men jobber i utlandet. Og sorry, Hamburg er nok billigere enn Norge. Jeg får helt vondt når jeg er i Norge og må betale 3x så mye for ting og ikke minst, bompenger (nåja ikke i Bergen) og parkering.
For meg er Norge annerledes og dyrt landet.. ikke får man skikkelig lege hjelp og tannleger.. da må man være rik skal man ha råd til det. Tror man betaler mindre lønnsskatt i Norge enn her men jeg er ikke sikker.
For å si det slik, i Norge flyr pengene ut av vinduet og da hjelper det lite at Norge er et vakkert land og at jeg er født og oppvokst der.
For noen år siden tenkte vi på å flytte til Norge bl.a fordi boligtomtene ikke er såå dyre der som her. Men så begynte vi å regne på hva medisiner, leger, tannleger, biler, avgifter, mat, strøm, you name it, koster.. og fant fort ut at neii vi har det godt her vi er :)
Eneste jeg savner er norsk mat og norske aviser.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Doris » Do, 18. Nov 2004, 1:48

Hei,
ja- Norge er et dyrt land. Men allikevel bruker jeg ikke så mye penger til mat, hus, bil, fritid osv som jeg gjorde i Tyskland.
Men jeg har forandret meg: jeg spiser mindre kjøtt og mer fisk ( selv-fisket og derfor gratis ), spiser ikke så ofte ute og min fritid bruker jeg først og fremst til frilusftsliv og det koster jo ingenting å gå tur i fjellet :D
Hadde jeg fremdeles spist ute en til to ganger i uka, gått til konsert, kino, teater osv tror jeg at jeg ville kjenne at Norge er dyrere enn Tyskland.
Hilsen fra Narvik
Doris
Doris
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon snowstorm » Do, 18. Nov 2004, 12:51

Vittig at du spør... I morges var det første melding på nyhetene at Norges matpriser er altfor høy i sammenligning med EU, selv med tollmuren tatt i betraktning, dvs at antakelig noen nesten-monopolister tjener grovt på manglende konkurranse. Som eksempel ble Gilde og Tine nevnt.

Boligprisen er vel største utgiftspost og er vanskelig å sammenligne. Oslo eller München, Finnmark eller Eifel? Da er det fort et millionbeløp vi snakker om.

Jeg syns norsk skattesystem er med noen unntak ganske greit. Toppskatt eller t.o.m. kakseskatt, vel, det kan snakkes om. Det er jeg ikke særlig begeistret over.

Bil, telefon, bom, kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikringer, gå på kino, eller enda verre på restaurant, bensin, bøker, frisør, en time i bilverksted, tannlege, barnehage... kontoen tømmes fort! For fort syns jeg. Derfor er klart JA, Norge er dyrt.

Hilsen Patricia
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Bjørn » Do, 18. Nov 2004, 14:30

DocFunfrock hat geschrieben:Jeg synes ikke og som jeg har hørt om prisene her er tull.

Ta av den rosa-farged brillen din :!: :!:
eller er du aldeles blind :roll:

Se her:
Kerstin i Norge hat geschrieben:Übrigens....heute kam im Radio die Meldung :
norwegische Lebensmittelpreise sollen untersucht werden. Denn Norwegen ist in Sachen Lebensmittel das teuerste Land Europas (laut einer Untersuchung mit ....Ländern und.... Artikeln). Ich glaub es waren ca. 20% mehr als bei den anderen Ländern.............
Vennlig hilsenBild
Bjørn
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » Do, 18. Nov 2004, 22:07

Hei Linda!

Linda hat geschrieben:For meg er Norge annerledes og dyrt landet..

Norge er helt tydeligvis jævlig dyrt, faktum! Mye dyrere enn det er her i Tyskland (som det ble allerede sagt/skrevet).

ikke får man skikkelig lege hjelp og tannleger.. da må man være rik skal man ha råd til det.

Jeg er helt sikker på at du får ikke vente på lenge og vi har det samme her.
Vi er allerede på veien dit, faktisk. Antallet av pasienter innlaget i sykehusene
øker hver måned og samtidig går det raskere og raskere med å utskrive dem fordi
trygdekassene betaler kun fastbeløper for det. Erfarene leger/sykepleiere/fagpersonell osv.
koster for mye og den medisinske standarden kommer til å bli stadig dårligere.
Det er enkelt å se hva som skal skje: de ville få deg til å betale selv for behandlingen
akkurat som det er i Norge (hos tannlegen). Bare de som har nok penger skal få beste
behandlingsmåtene. Fagfolket tar andre land seg av... :cry:
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Fr, 19. Nov 2004, 13:15

Star jeg er nok redd for at du har rett, men generellt er det lettere å få time hos legen her og man må ikke gå til vanlig lege når man egentlig vil til gynekolog. Ingen allmenpraktiserende lege ville finne på her nede å gjøre en gynekologs jobb. Mens i Norge er det helt ok, der får du kun henvisning til gynekolog hvis du virkelig er plaget med noe..
Bensin er ikke mye dyrere enn her nede (men så er bensin også billigere lengre nord i Tyskland)
Merverdi avgiften gjør nok sitt til at alt blir så dyrt og folk betaler jo.. hvis de ikke hadde hatt råd, hadde prisene vært lavere

Søsteren min har kjøpt både barne og søskenvogn her i Tyskland og sparte 50% på barnevognen i forhold til Norge. Samme merke, samme vogn...

Ikke rart at folk heller kjører til Sverige for å handle :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » Fr, 19. Nov 2004, 20:21

men generellt er det lettere å få time hos legen her
og man må ikke gå til vanlig lege når man egentlig vil til gynekolog.

Jeg tenker her i Tyskland kommer det en eller annen gang til å bli det samme
som det er i Norge allerede. Praksisavgiften viser på retningen det går.
Du kan gå til spesiallegen uten omvei men det koster dobbelte praksisavgiften.

Merverdi avgiften gjør nok sitt til at alt blir så dyrt og folk betaler jo..

Javisst betaler vi har vi jo ikke noe valg. Uansett hva slags farge regjeringen
ville ha i fremtiden viste det seg at merverdi avgiften økte stadig så jeg får
ikke håpe det ville forandre seg en eller annen gang.

hvis de ikke hadde hatt råd, hadde prisene vært lavere

Midt i blinken! Men det bestandig varende forbruket til tross for folket har
stadig mindre penger er beviset på at smertegrensen er ikke nådd ennå :cry:
Ikke rart at folk heller kjører til Sverige for å handle

Hvorfor ikke? Hadde jeg muligheten så ville jeg gjøre det på samme måten. 8)
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Fr, 19. Nov 2004, 20:32

Heisann,
jo selvsagt alle som kan ville sikkert ha handlet i Sverige hvis de kunne det mente jeg jo med den ikke rart setningen min :)
Joda sant nok med praksisavgiften men en vanlig lege henviser deg med en gang til gynekolog/andre spesialister her nede de roter ikke rundt selv. Mens i Norge får du stort sett kun henvisning hvis det er noe veeeldig uforklarelig. Rutine undersøkelser som man her gjør hos gynekologen gjør man i Norge hos allmenpraktiserende lege. Tror neppe det kommer til å skje her.
Og ja men ser på forbruket hvor mye penger folk er villige til å ta opp i lån og betale for ting i dyre dommer.
Dvs en del av befolkningen gjør det-- så har du den delen som ikke klarer å betale mat, klær, bil og regninger med det de tjener hver måned.

Norge er dyrt fordi folk tjener bra og stort sett har råd.. og i tillegg ikke protesterer nok. Bompengeringen i Bergen skulle bare bli i 10-15 år og den har nok stått en god del lengre år enn det og i tillegg blitt utvidet (hvis du er "heldig" får du kjøre gjennom to bompengeringer per retning når du skal til og fra jobb)
Nordmenn er vant med at helsesystemet funker sånn, man må enten betale eller vente noen år på å få se spesialist.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pedro » Fr, 19. Nov 2004, 23:09

Hei.
Ifølge ein heilt fersk undersøkelse er faktisk Norge det dyreste land i europa, Littauen var det billigaste. Eller Latvia.
Nå har me det altså svart på kvit. Og nå begynner folk å spekulere kvifor det er slik. Svartepettern vert spelt frå den eine til den andre.
Men, puttsann, sånn er det bare.
Hilsen frå Pedro
Pedro
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » Fr, 19. Nov 2004, 23:21

Hei!
jo selvsagt alle som kan ville sikkert ha handlet i Sverige
hvis de kunne det mente jeg jo med den ikke rart setningen min.

Jeg forstår vel men setningen min skulle ha inneholdt litt spott da
for lenge tiden det var absolutt vanlig her i Tyskland å få folket som
bor på grensestrøket til å få dårlig samvittighet når de ville gjøre
innkjøp i utlandet. Det fantes tilmed skilter som viste så
meningsfylte bokstaver som "schaffs net fort, lasses im Ort"
(med en stor pengeseddel i bakgrunnen)! :shock:

Mens i Norge får du stort sett kun henvisning hvis det er noe veeeldig uforklarelig.
Rutine undersøkelser som man her gjør hos gynekologen gjør man i Norge hos allmenpraktiserende lege.
Tror neppe det kommer til å skje her.

Det var ikke helt klart for meg. Hva jeg ville si var: jeg kan godt forestille meg
at det snart kommer til å bli sånn at enhver må gå til "fastlegen" først og
hente henvisning til spesialisten. Uten å ha mulighet på en eller annen måte
til å få time hos spesialisten direkte.

Nordmenn er vant med at helsesystemet funker sånn, man må enten betale eller
vente noen år på å få se spesialist.

Flere år? Mener du spesialisten på sykehuset med det? :?:
Kunne du være så snill og fortelle litt mer om det?
Jeg er veldig interessert! (nei, dette er ikke noe spøk)
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Sa, 20. Nov 2004, 0:29

Altså samboeren til min far ventet i nesten et år før hun fikk time på haukeland hos neurologen (tror det var det hun måtte til) og så måtte hun vente ganske lang tid før hun fikk operasjonen hun trengte.
Tror det er generellt lange ventelister (derfor ventelistegarantie hvor enkelte pasienter blir sendt til utlandet fordi de må vente for lenge i Norge på behandling) for forskjellige operasjoner som ikke er livstruende.
Hvordan dette nøyaktig funker vet jeg ikke, er vel avhengig av hva som feiler deg, hvor du bor og sikkert en del andre faktorer.
Tror man først virkelig setter seg inn i slike ting når det rammer en selv.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon snowstorm » Sa, 20. Nov 2004, 11:07

Fastlegen min kontaktet sykehuset i Arendal at jeg skulle få en time hos nevrologen. Det kom et brev at jeg kunne forvente å få timen innen 6 måneder. Det var i juli. Jeg har fremdeles ikke hørt noe...

I avisa var det en artikkel forrige uke at en mann må vente i 3 -tre- år for å få operert ut visdomstennene sine. For lite kapasitet i kjeve-og munnkirurgi. Nå må han vel søke en privat tannlege (og betale privat..) eller kanskje søke et annet sykehus. Ventelistene er ganske forskjellige i landet, et sted må man vente 2 år, et annet sted kanskje bare 4 måneder. Bare dumt at pasienten selv må søke.

Hilsen Patricia
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » Sa, 20. Nov 2004, 14:44

Heisann!
Tror det er generellt lange ventelister...

Sånn er det faktisk. Har nettopp tatt en kikk på Haukeland sykehusets hjemmesiden, der har de ventelister liggende på. Interessant å lese selv om det er slett ikke morsomt. Det finnes avdelinger som har ennå lengre ventetider som ett år... :(

Tror man først virkelig setter seg inn i slike ting når det rammer en selv.

Det er iblant det samme hos meg også. :-?
Det blir ingenting å tilføye til.

Takk for hyggelige og tålmodige forklaringer! :super:
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon starshine69 » Sa, 20. Nov 2004, 15:07

I avisa var det en artikkel forrige uke at en mann må vente
i 3 -tre- år for å få operert ut visdomstennene sine.

Å trekke ut visdomstennene er det som krever lengste ventetiden
overhodet! Jeg nesten fikk sjokk da jeg leste det. :shock:
Bare ta en kikk på http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 27654.html
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk