Galskap

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Galskap

Beitragvon DocFunfrock » Di, 07. Dez 2004, 23:49

Jeg har en kompiss her som flytter nå tilbake til Kristianssand. Han mener hvis man bor på Røros blir man etter kort tid gal. Selvfølgelig er alle Rørossinger gale.

Snø, kuldegrader og en kort sommer bidra til at han flytter tilbake etter bare ett år. Men når man ser på temperaturene i Kristianssand vet man at han blir tatt imot av grå vær, mye traffikstøy og høye priser for leiligheter. Han er ikke den eneste og så spør jeg hvorfor flykter så mange nordmen til sørnorge?

Doc Funfrock
Zuletzt geändert von DocFunfrock am Mi, 08. Dez 2004, 23:41, insgesamt 1-mal geändert.
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Galskap

Beitragvon starshine69 » Mi, 08. Dez 2004, 0:30

så spør jeg hvor flykter så mange nordmen til sørnorge?

De meste drar vel til de store byene der nede, kanskje de leter etter storbylivet, ville bli kvitt mørketiden og "småbyens kjedsomheten". Har ikke peiling. Da må vedkommende vel selv spørres om det tror jeg, da :roll:
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon DocFunfrock » Mi, 08. Dez 2004, 23:42

starshine69 hat geschrieben:
så spør jeg hvor flykter så mange nordmen til sørnorge?

De meste drar vel til de store byene der nede, kanskje de leter etter storbylivet, ville bli kvitt mørketiden og "småbyens kjedsomheten". Har ikke peiling. Da må vedkommende vel selv spørres om det tror jeg, da :roll:

Det har jeg allerede gjort, men svarene var ikke særlig tilfredstillende.

Doc Funfrock
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon snowstorm » Fr, 10. Dez 2004, 0:01

Hei DocFunrock!
Vel, kan det være at sør-øst-kysten (som f.eks. Arendal, Lillesand, Grimstad) har det beste været i hele Norge? Kristiansand må jo i hvert fall være bedre enn ... hm... Kautokeino?
E kunne ikke tenke meg å flytte bestandig til et sted med skikkelig mørketid, dårlig nok allerede her på vintern. Mannen min bodde flere år i Harstad pga jobb. Aldri igjen, det er det han sier. Når e spurte andre her var de helt enige.
Men det er sikkert ikke bare det. Få folk, milevis å kjøre til butikken (hvis man er uheldig), dårlig jobbsituasjon osv.
Distrikt-Norge sliter, uten tvil. Og mer blir det bare. Særlig kvinnfolk flytter sørover. For å få seg utdanning, men så får man venner, jobb, leilighet, storbyliv, kjæreste.. Og plutselig har åra gått og de bor fremdeles i sør.

Hilsen Patricia
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk