Si det på norsk: Hva gjør du/ gjorde du nyttårsaften?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Si det på norsk: Hva gjør du/ gjorde du nyttårsaften?

Beitragvon Menneskejerven » Do, 30. Dez 2004, 22:20

Hei!

Finnes det mange norsktalende her på denne siden, uansett om du bor i Norge eller i Tyskland? Jeg er helt ny her, men det første inntrykket er veldig godt. Det kunne være spennende å få enda flere diskusjoner (og dermed god trening) på norsk på dette forumet.

Bare fortell f.eks. hvordan du feirer/ har feiret nyttårsaften i år. Selv skal vi være sammen med 3 vennepar og ha et hyggelig privatselskap.

Godt nytt år – både i Norge og i Tyskland :==_*:
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Si det på norsk: Hva gjør du/ gjorde du nyttårsaften?

Beitragvon gausta » Mo, 03. Jan 2005, 8:29

hei og godt nytt år til alle!!!!!!!!!

Min kone og jeg kunne desverre ikke feire fordi vi va syke. Så vi sov begge to, våknet kl. 12 og sa til hverandre: Godt nytt år!! Og sov igjen.

Ha det godt.

Gausta
gausta

Beitragvon blåbærsyltetøyet » Mo, 03. Jan 2005, 21:17

Jeg feiret sammen med faren min og lillebroren. Begge to bor i Dresden. Vi gikk på "Waldschlösschen" og kikket på fyrverkeriet. Søsteren min måtte desverre bli hjemme, fordi hun var syk, og moren til lillebroren måtte arbeide, menvi hadde det bra. Bare moro! men jeg var litt redd da vi gikk hjem fordi menn kastet fyrverkeriet på gulvet foran beina til forbipasserenda.
blåbærsyltetøyet

Beitragvon Linda » Mo, 03. Jan 2005, 22:24

Heisann
jeg feiret nyttårsaften sammen med mannen min på en fransk restaurant i London. 20 Minutter før midnatt gikk vi ut og opplevde de første sekundene av det nye året ved å se på fyrverkeri hånd i hånd langs Themsen.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon antares » Mi, 05. Jan 2005, 10:37

Jeg feiret sammen med flere venner hos en vennine. Vi alle bor i Innsbruck og der var ingen offisiell fyrverkeriet på grunn av respekt mot omkomne fra katastrofen i Thailand. Men likevel hadde vi det veldig bra, vi spiste en kjempefint vegetarisk menu og to venner fra Australia fortalte om reisene deres. Kjaeresten min måtte desverre bli hjemme, fordi han var syk, men jeg tok hunden min med meg fordi har var litt redd da menn kastet kinaputter på gulvet hele natten.
antares

Beitragvon gullfisken » Mi, 05. Jan 2005, 18:54

Menneskejerven hat geschrieben:Finnes det mange norsktalende her på denne siden, uansett om du bor i Norge eller i Tyskland? Jeg er helt ny her, men det første inntrykket er veldig godt. Det kunne være spennende å få enda flere diskusjoner (og dermed god trening) på norsk på dette forumet.

Synes det er en god ide, da. Ser ut som denne delen av forumet har ikke so mye innlegg sammenliknet med andre rubrikkene.

Beklager sent svar, vi har funnet dette forumet bare nå. Forbrakte tiden med å se på fyrverkeri i nærheten av Bismarckplatz (Heidelberg). Det er ikke mye å fortelle om, nyttårsfeiring er ikke akkurat det vi setter mest pris på... :lol:

Hilsen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon wemi » Sa, 08. Jan 2005, 22:11

Jeg er også litt sent...Godt nytt år.

Jeg var på Fløyen i Bergen og kunne se ned på hele byen. Det var nydelig men eg frøs meg i hjel...

wemi
wemi

Beitragvon gullfisken » Sa, 08. Jan 2005, 23:00

Heisann,

wemi hat geschrieben:Jeg er også litt sent...Godt nytt år.

Du er faktisk litt sent men det gjør vel ingenting! 8)

Jeg var på Fløyen i Bergen og kunne se ned på hele byen. Det var nydelig men eg frøs meg i hjel...

Det kan ikke ha vært så jævlig mye minusgrader der oppe når du er fremdeles i live til tross at du har frosset deg ihjel :lol:
Hva er det forresten du driver med i Bergen, da? Er du bosatt der og hadde du vært på ferie? Fortell, fortell!

Masse hilsner fra gullfiskdam(m)en! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Sa, 08. Jan 2005, 23:12

gullfisk.. er ikke pent å banne da men :)

Gu Fløyen nyttårsaften.. ja det er nok temmelig fantastisk.
Sitter her og teller på knappene om jeg har råd til en liten Norges tur men da vi aldri vinner i lotto (bortsett fra 2 euro 50) ser det dårlig ut.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon norgejenta » Mo, 10. Jan 2005, 12:46

Jeg feiret nyttårsaften hjemme sammen med mann og barn og det var veldig koslig. Jeg ser at et par av dere var redd for fyrverkeri som ble kastet foran dere på GULVET... Huff å huff - det er farlig det! På norsk betyr "på gulvet" nemlig " am Boden (meistens) drinnen" - mens "PÅ BAKKEN / på MARKEN / PÅ VEIEN" betyr "am Boden draussen". Es gibt also ein Unterschied hier auf Norwegisch- so wie auf Deutsch mit dem Dach; Dach gibt es draussen, Decke gibt es drinnen - auf Norwegisch "på taket (ute)" oder "i/under taket (inne)".
Så altså; neste gang noen kaster fyrverkeri på gulvet - hent et brannslukkerapparat! :)
Godt nytt år!
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon wemi » Mo, 10. Jan 2005, 18:48

hei,

Jeg har flyttet til Bergen fordi jeg vil studere her til sommeren. Og jeg tenker at jeg trenger månedene for å lære norsk så godt at jeg kan studere her. Men desverre må jeg tilbake til Tyskland på grunn av familiære problemer. Men jeg kommer i hvert fall igjen om seks måneder.
Dessuten ble jeg kjent med min kjæreste her i Bergen... :D
wemi

Beitragvon wemi » Mo, 10. Jan 2005, 18:48

Mange hilsner
wemi
wemi

Beitragvon wemi » Mo, 10. Jan 2005, 19:11

Hei,

Takk for de mange anbefalingene. Jeg tenker de kommer virkelig til å hjelpe meg.
Eksempeltesten har jeg allerede funnet.
Grammatikken er ikke problemen, jeg må bare lære flere ord.
Jeg må ta testen så tidlig fordi jeg må sende søknaden til universitetet den første mars. Og derfor trenger jeg denne testen.
Jeg vet det vil bli vanskelig. Jeg lærer alltid når det er mulig og håper det vil bli nok...
wemi

Beitragvon Menneskejerven » Mi, 12. Jan 2005, 21:02

Ja, det var hyggelig å konstantere at det kom noen innslag inn i denne spalten etter hvert. Jeg er med på dette i nesten 3 uker nå og er alt i alt postivt overrasket over å se at det finnes flere tyskere enn ventet som snakker eller skriver norsk samt et hav av Norgesvenner som ønsker og forsøker å lære språket. Lykke til alle sammen! :lol:

Det var selvfølgelig like godt å se at det også finnes noen nordmenn som skriver her og i forumet generelt. Det var noen gode tips ang. gulv & bakken, Karin. Og det du skrev om elgen i Lillehammer var bare interessant å få forklart „med norske øyne“. :D

Bare fortsett å bruke FORUMET PÅ NORSK, alle sammen. :!:
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon moonie » Di, 25. Jan 2005, 22:26

Heisann,
det er litt siden innslaget ble startet, men siden jeg er glad for å se at det ble litt fart i denne delen av forumet skal jeg også prøve å delta...

På nyttårsaften var jeg invitert til selskap på en bondegård i Hønefoss (Haugsbygd), hvor vi hadde en flott utsikt over hele byen (og rakettene). Vi var invitert hos en gammel skolevenn av kjæresten min, som hadde liksom hivet ut foreldrene, slik at han kunne invitere 30 venner. Hver av oss fikk beskjed om å ta med litt mat, så det ble nok til alle. Det ble en stor elggryte med ris, fruktsalat, ostekake, og mye annet...

Siden noen av de andre hadde også med kjærest og venner var jeg heldigvis ikke den eneste som ikke kjente til de meste. Ellers ble det en fin blanding av både (stortsett) norsk, amerikansk, tysk, samisk, argentinisk, kolumbiansk og engelsk folk.

Ved midnatt skjøt vi opp 3 raketter og litt barnefyrverkeri, og selv om det var bedt om noen minutter stillhet til minne for flodbølgeofrene var det full fart i byen. Der nede var det så mye uvettig bruk av fyrverkeri at det kommer til å bli forbudt å skyte opp ting på torvet fra neste år. Det var leit, særlig fordi en ung mann døde i nabobyen fordi han fikk en rakett i ansiktet.

Ellers så var nyttårsferien nesten litt rar pga. snøforholdene, heller ikke-snø-forholdene. Det var første turen til Norge som jeg opplevde uten mulighet å gå på ski!! Etter lokalbefolkningens mening er det hele 17 år siden at det fantes så lite snø. Det var det året da kjæresten min fikk snøracer i julegave og kunne ikke bruke den...

Ønsker dere et fortsatt godt nytt år da!
Hilsen fra moonie
moonie

Zurück zu Forum på norsk