Snakker norsk i Stuttgart, Reutlingen eller Tübingen?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Snakker norsk i Stuttgart, Reutlingen eller Tübingen?

Beitragvon mel » Mi, 12. Jan 2005, 22:56

Hi,
jeg heter Melanie og bor i Unterhausen (i nærheten av Reutlingen).Mannen min og jeg skal gå til Oslo for å studere der fra Juli. Derfor vi liker å snakker norsk med noen, men kjenner ikkenoen. Er der noen, som liker å møte oss? Men vi kan ikke snakker mye til nå - og jeg tenker, at i begynnelse der vil være vanskelig for oss å forstå deg.
Mange hilsen,
Melanie.
mel

Re: Snakker norsk i Stuttgart, Reutlingen eller Tübingen?

Beitragvon starshine69 » Mi, 12. Jan 2005, 23:45

mel hat geschrieben:jeg heter Melanie og bor i Unterhausen (i nærheten av Reutlingen).Mannen min og jeg skal gå til Oslo for å studere der fra Juli.

Hmm, det er ikke sååå langt borte fra der jeg bor.

Derfor vi liker å snakker norsk med noen, men kjenner ikkenoen. Er der noen, som liker å møte oss? Men vi kan ikke snakker mye til nå - og jeg tenker, at i begynnelse der vil være vanskelig for oss å forstå deg.

Jeg ville anbefale dere å trene litt ved å høre på norsk radio, hørespill og lignende. Å lese høyt er også av stor hjelp. Kanskje vi kunne jo treffes halvveis (KA?) og prate litt sammen? :wink:
Bare skriv en e-post til meg.
starshine69
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Rolf » Do, 13. Jan 2005, 7:52

Hei,

jeg bor noen mil vest for Reutlingen og har det for tiden også litt for travelt. Men har dere prøvd å finne kontakt i Tuebingen? Der er noen norske studenter, de har også en egen hjemmeside: http://www.geocities.com/CollegePark/Lounge/3528/
Da jeg var i Tuebingen som student hadde de også norsk stambord.

Det finnes også tyske studenter i Tuebingen som har vært i Norge.

Lykke til med kontaktsøket!

Hilsen
Rolf
Rolf
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Do, 13. Jan 2005, 8:30

Bor i bayern jeg da, litt for langt vekke.
Men dere skal neppe GÅ til Oslo (nach Oslo zur Fuss gehen), dere skal nok dra til Oslo :)

Les norske aviser online, hør radio, se på NRK online.. det hjelper.
Zuletzt geändert von Linda am Do, 13. Jan 2005, 18:29, insgesamt 2-mal geändert.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon norgejenta » Do, 13. Jan 2005, 18:12

mel hat geschrieben:Men vi kan ikke snakker mye til nå - og jeg tenker, at i begynnelse der vil være vanskelig for oss å forstå deg.
Mange hilsen,
Melanie.

Hei Melanie,
jeg synes det er flott at du skriver på norsk! Du har nok enda en del å lære før det blir "helt norsk", men nordmenn har i det hele tatt ikke problemer med å forstå hva du skriver. Altså; fortsett å øv deg, en dag er det blitt helt perfekt! :D
Hilsener,
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Do, 13. Jan 2005, 19:42

Hei,

mel hat geschrieben:Men vi kan ikke snakker mye til nå - og jeg tenker, at i begynnelse der vil være vanskelig for oss å forstå deg.

Bare fortsett å trene mye, dere er visst på riktig vei. Øvelse gjør mester!:wink:
Jeg for min del synes det har seg sånn at du har rett når du sier det er vanskeligere for deg å forstå enn å bli forstått. Uansett hvor ofte du tar feil skal du bli forstått på en eller annen måte, men å høre og forstå selv er ulik vanskeligere.

Masse hilsner fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingold Daub » So, 16. Jan 2005, 21:08

Hei dere!

tror nok jeg kan hjelpe litt med norsken.
Jeg bor i Balingen har bodd i Norge i 11 aar i ungdommen min.
Hvis dere vill, so ta kontakt med
singold2000@yahoo.no

masse hilsen
Ingold
Ingold Daub

Zurück zu Forum på norsk