Fortell noe om deg!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Fortell noe om deg!

Beitragvon tsobol » So, 23. Jan 2005, 18:13

heisann,

siden det her skal være for å snakke/skrive norsk, hvorfor skulle vi ikke ta mulighet for å fortelle noe om oss?
så skal jeg begynne: jeg heter thurid og bor i en liten by, som heter grimmen (i nærheten av stralsund og greifswald, og ca. 60 km øst for rostock, men ikke helt ved polnisk grensen :D )
her har jeg også jobb som personalansvarlig ¨på et mellomstor fransk firmå so driver med kylling...
for ca. 2,5 år siden oppfyllte jeg meg en stor drømm og fikk hesten min "erasco". han bor på "tri-color-ranch" som naboerne mine eier. hvis dere er interessert i å ta en titt: http://www.tri-color-ranch.de
ellers fikk jeg nettopp mulighet til å holde et norsk-kurs ved "volkshochschule" her i grimmen...
hvorfor jeg lærte meg norsk? det er vel en historie :D etter skolen ville jeg studere enten medisin eller forretningsdrift/økonomi. og fachhochschule stralsund hatte et god studietilbud, bl.a. baltic management studies - internasjonal forretningsdrift på engelsk med fokus på østersjøens område.... det hørtes godt ut, og så begynnte jeg å studere i stralsund. men nå kom neste ting: hvilket annen språk skulle jeg lære? hmm, jeg hadde russisk på skolen, men jeg hadde ikke stor lyst til å lære russisk lengre... og heller ikke polnisk.... finnisk er for vanskelig å lære.... svensk kunne være greit - men på kurset var det 30 studenter - for mange for meg.... ok, så tenkte jeg å ta dansk... men en dansk venn sa at det er ikke så clever å lære dansk, at norsk ville være mye bedre, fordi jeg kunne forstå svensk og dansk også hvis jeg forstår norsk.... etter å ha vært overbevist, tok jeg norsk-kurset .. vi var 6 studenter på kurset og det var en god størrelse for å læere et språk....
under studiet måtte alle studenter gjøre en praktisk semester, helst i utlandet. jeg fikk mulighet til å jobbe som praktikant ved norsk-tysk handelskammer i oslo i 1999. den første dagen sa sjefen til meg: ok, du er her for å lære norsk, og det er ingenting bedre for å lære å snakke og å forstå enn å ta telefontjenesten.... egentlig var det ikke så verst, det tok omtrent 2 uker og jeg forsto nesten hver persjon og kunne si dem at jeg skal oversette dem til noen som snakker bedre norsk enn meg :P
i disse 6 måneder lærte jeg mer enn i 2 år på FH stralsund, det var virkelig greit. og jeg skønnte, at forskellen mellom tysk og norsk er egentlig ikke så veldig stor...
et år senere, i 2000, fikk jeg mulighet til å studere 1 semester i trondheim på høgskolen i sør-trøndelag. det var et fint tid også, selv om man må vanne seg til trønders :D
i 2001 graduerte jeg og siden jeg har ikke snakket norsk :cry: det fantes bare ikke mulighet.... jeg tittet ofte på norsk hjemmesider, og jeg kjøpte bok på norsk... men for 1 uke siden fant jeg "www.norwegen-freunde.com" og jeg syns at det er greit for å trenere litt språket, selv om det finnes sikkert mange feil her i teksten :D . jeg er åpen for rettninger, bare si/skrive ifra!

så, det var min del. jeg håper at det finns folk som også har lyst til å skrive noe, slik at vi vite mer om deltakere her på forumet....

mange hilsen

thurid
hvis du har lyst til å vite hva man kan gjøre i M/V, så tar gjerne en titt på: http://www.tri-color-ranch.de
tsobol

Re: Fortell noe om deg!

Beitragvon Julia » Mo, 24. Jan 2005, 10:31

Si meg en ting thurid, hvordan kommer en tysk jente til et så norsk navn?
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon norgejenta » Mo, 24. Jan 2005, 11:03

Hei! Skal si du er flink til å skrive på norsk! Noen små feil er det, og siden du oppfordrer til "retting" har jeg tillatt meg å gi deg en korrigert utgave av teksten din. Den korrekte skrivemåten er føyd inn med store bokstaver. Du kan jo sammenligne tekstene, så du ser hva som er rettet.

Om meg: jeg er norsk og har bodd i Tyskland i snart fire år. Tysk har jeg lært på skolen for mange mange år siden - og min tysk er sikkert ikke så bra som din norsk. Så derfor - fortsett slik du stevner - en dag er alt korrekt.

Ha en fin dag!
Karin

siden det her skal være for å snakke/skrive norsk, hvorfor skulle vi ikke BENYTTE ANLEDNINGEN TIL å fortelle noe om oss?
så skal jeg begynne: jeg heter thurid og bor i en liten by, som heter grimmen (i nærheten av stralsund og greifswald, og ca. 60 km øst for rostock, men ikke helt ved DEN POLSKE grensen )
her har jeg også jobb som personalansvarlig ¨I et mellomstorT fransk firmA soM driver med kylling...
for ca. 2,5 år siden FIKK JEG en stor drøm (ORD SOM SLUTTER MED TO M'ER FINNES IKKE PÅ NORSK) OPPFYLT og fikk hesten min "erasco". han bor på "tri-color-ranch" som naboerne mine eier. hvis dere er interessert i å ta en titt: http://www.tri-color-ranch.de
ellers fikk jeg nettopp mulighet til å holde et norsk-kurs ved "volkshochschule" her i grimmen...
hvorfor jeg lærte meg norsk? det er vel en historie etter skolen ville jeg studere enten medisin eller forretningsdrift/økonomi. og fachhochschule stralsund haDDe et god studietilbud, bl.a. baltic management studies - internasjonal forretningsdrift på engelsk med fokus på østersjøens område.... det hørtes FINT/BRA ut, og så begyNte jeg å studere i stralsund. men nå kom neste ting: hvilket annen språk skulle jeg lære? hmm, jeg hadde russisk på skolen, men jeg hadde ikke stor lyst til å lære russisk lengre... og heller ikke polSK.... finSK er for vanskelig å lære.... svensk kunne være greit - men på kurset var det 30 studenter - for mange for meg.... ok, så tenkte jeg å ta dansk... men en dansk venn sa at det er ikke så clever å lære dansk, at norsk ville være mye bedre, fordi jeg kunne forstå svensk og dansk også hvis jeg forstår norsk.... etter å ha vært overbevist, tok jeg norsk-kurset .. vi var 6 studenter på kurset og det var en god GRUPPE-størrelse for å lære et språk....
under studiet måtte alle studenter gjøre en praktisk semester, helst i utlandet. jeg fikk mulighet til å jobbe som praktikant ved norsk-tysk handelskammer i oslo i 1999. den første dagen sa sjefen til meg: ok, du er her for å lære norsk, og det er ingenting bedre for å lære å snakke og å forstå enn å ta telefontjenesten.... egentlig var det ikke så verst, det tok omtrent 2 uker og jeg forsto nesten hver perSON og kunne si dem at jeg skal SETTE DEM OVER (OVERSETTE=UEBERSETZEN, SETTE OVER= WEITERLEITEN) til noen som snakker bedre norsk enn meg
PÅ disse 6 månedeNE lærte jeg mer enn i 2 år på FH stralsund, det var virkelig greit. og jeg skJøNte, at forskellen mellom tysk og norsk egentlig ikke ER så veldig stor...
et år senere, i 2000, fikk jeg mulighet til å studere 1 semester i trondheim på høgskolen i sør-trøndelag. det var eN/EI fiN tid også, selv om man må vEnne seg til trøndersK
i 2001 graduerte jeg og siden HAR JEG ikke snakket norsk det fantes bare ikke mulighet.... jeg tittet ofte på norsk hjemmesider, og jeg kjøpte bok på norsk... men for 1 uke siden fant jeg "www.norwegen-freunde.com" og jeg syns at det er greit for å trenE språket LITT, selv om det SIKKERT FINNES mange feil her i teksten . jeg er åpen for reTTinger, bare si/skrive ifra!

så, det var min del. jeg håper at det finns folk som også har lyst til å skrive noe, slik at vi FÅR vite mer om deltakere her på forumet....
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon norgejenta » Mo, 24. Jan 2005, 11:07

.. hei nok en gang -
det går litt fort av og til --- noen småfeil ble ikke rettet: det heter naboene - og forskjellen
:)
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Mo, 24. Jan 2005, 14:59

Hei,

karin.mogaard hat geschrieben: noen småfeil ble ikke rettet: det heter naboene - og forskjellen :)

En har jeg til: "hvilket anneT språk". Helt tydeligvis en slurvefeil.
Får håpe man gjør meg oppmerksom på feilene mine også, det ville være flott!

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Mo, 24. Jan 2005, 15:30

det ville være flott

Det ville vært flott.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Mo, 24. Jan 2005, 15:57

Heisann Julia,

Julia hat geschrieben:
det ville være flott

Det ville vært flott.

Tror du må forklare det nærmere. Som jeg ser det forandrer du tiden men jeg kann ikke kjenne feilen. :roll:

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Bjørn » Mo, 24. Jan 2005, 16:36

gullfisken hat geschrieben:Tror du må forklare det nærmere. Som jeg ser det forandrer du tiden men jeg kann ikke kjenne feilen. :roll:

Julia er rett. Egentlig, så heter det: Det ville ha vært flott, men man sier simpel : Det ville vært flott
Vennlig hilsenBild
Bjørn
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Mo, 24. Jan 2005, 17:06

Heisann,

Bjørn hat geschrieben:Egentlig, så heter det: Det ville ha vært flott, men man sier simpel : Det ville vært flott

Det vet jeg vel da men hvorfor er det jeg skrev ikke riktig?

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Mo, 24. Jan 2005, 17:28

Weil es Konjunktiv ist und der mit der Present Perfekt-Form gebildet wird oder wie diese Zeitform nun heisst... Deutsche Grammatik ist lange her :oops:. Also nicht Infinitiv Präsens (være) sondern Perfekt (ha vært) und dann das ha weglassen... Irgendwie so :wink:.

Wenn man so lange im Land lebt und die Sprache hauptsächlich vom Zuhören lernt, kann man nicht immer alle Formen so genau erklären...

Aber wir sind meilenweit off topic.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Mo, 24. Jan 2005, 19:22

Hei Julia,

Julia hat geschrieben:Weil es Konjunktiv ist

På tysk, men ikke på norsk. Der bruker man vanligvis kondisjonal istedenfor konjunktiv, det er det jeg hadde fått lært. Og det er grunnen på hvorfor jeg er helt usikker nå. Hovedsetningen står ikke i fortiden så presens kan bli brukt (Kondisjonal I) også. Det er faktisk det jeg lærte.
Kunne det være at norske språket gir muligheten til å bruke både kondisjonal I og II, og kanskje det er mer vanlig å bruke kondisjonal II i talespråket som du gjorde det?

Eller er det jeg skrev rett og slett falskt?

Aber wir sind meilenweit off topic.

Dessverre. Jeg er veldig interessert i å få vite det. Er noen interessert i å fortsette tråden? Isafall skal jeg åpne en ny ekstra.

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon tvangeste » Mo, 24. Jan 2005, 19:54

Hei

@tsobold:

Takk skal du ha! Jeg leste bidraget ditt og fikk moten for å skrive også noe, men jeg viter, at jeg gjøre mange feiler, men jeg lærer også først i ett uke.
Unnskyld feilene mine…

Altså… min navn er Dave Schmidiger og jeg bor i Sveits ( i Cham, det er nærmest Zug og Zürich). Jeg er 16 år gammel.Jeg går ennå på skolen, men nå jeg er litt syk. Jeg har en magefeilen og jeg blir ofte dårlig, derfor jeg kann ikke gå så ofte på skolen…

Før et månet jeg har finnt tekster over nordisk mythologi og jeg synte det svært interessant.
Jeg finnte en bokhandel som selge skandinavske bøker og kjøpte en Langenscheidts tysk-norsk bok. Jeg lærte hele forrige uke, men jeg kann ikke snakker så godt, jeg syner dette språket så pen og koselig og jeg så bildene fra Norge…… det er vidunderlig!!!!

Jeg bretselinger også i min fritid og jeg hører Metal (Folk, Viking, Pagan, Black…) og klassik musikk.

Viter noen om man kann brettseiling i Norge??

Så, jeg hadde moten til å skrive også par setinger, men vær så snill og overser feilene mine ;)

Vennligst Hilsen fra Sveits,

Dave (Tvangeste)
tvangeste

Beitragvon tsobol » Mo, 24. Jan 2005, 20:22

hei,

trådet er i full sving, ser jeg :D
og bidraget har virvled opp mye støv :D
beklager, men jeg har nettopp lånt en bok som heter "jeg har det på tungen - ord og uttrykk på fire språk". det er så morsomt, man må bare oversette ønsket tysk uttrykket ord per ord - og sannsynligheten er 90% at det er akkurat det norske uttrykk! helt bra :D

til marit: tusen takk for rettelsen :) det er virkelig et god ting å ha noen som retter feilene... bare fortsett hvis du ser feil :D

til tvangeste: hei, det er bare greit å gripe anledningen for å trene språk kunnskapene dine! bare fortsett! her har du ikke bare en lærer eller et språk-program som retter, men nordmenn! hvordan lærer du deg norsk forresten? tar du kurs eller gjør du "learning by doing"?

til alle: det her skulle ikke bare være en anledning til å diskutere om feil, men i første rekke til å fortelle noe om dere! så bare tør dere!

thurid :D
hvis du har lyst til å vite hva man kan gjøre i M/V, så tar gjerne en titt på: http://www.tri-color-ranch.de
tsobol

Beitragvon gullfisken » Mo, 24. Jan 2005, 20:43

Hei,

til alle: det her skulle ikke bare være en anledning til å diskutere om feil, men i første rekke til å fortelle noe om dere!

Må inrømme det løp delvis litt "langs kanten" men lover bedring. :lol:

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 24. Jan 2005, 22:30

Hei!

En god idé å oppfordre oss til å skrive litt om oss selv på denne siden, Thurid. Jeg er alltid glad når det kommer litt liv på den norskspråkige delen av forumet også. Alt i alt er jeg riktignok positivt overrasket over hvor mange tyskere skriver og forstår norsk og hvilket nivå bidragene holder.

Selv er jeg 39 år og bor og er gift i nærheten av Paderborn i Tyskland. Jeg oppdaget Norge i 1985 allerede, og siden ble det turer nordover hvert eneste år, av og til opp til 3 ganger pr. år. Den første turen førte meg med hurtigruta langs hele den norske kysten med et 10 dagers opphold hos en kamerat i Honningsvåg. Etter hvert er jeg reist landet rundt på kryss og tvers, først på interrail og med telt ute i villmarka, senere også med bil og overnatting på hytta. Jeg liker imidlertid best å gå tur i fjellet og bare nyte og oppleve den storslagne norske naturen. Det er egentlig kysten og fjordene jeg liker best, med Finnmark og Møre og Romsdal som favorittfylkene. Ellers har jeg besøkt Grønland, Island og Færøyene der jeg også stortrivdes på alle måter. Jeg har stor sans for det nordiske menneskeslaget som stort sett fremdeles er preget av gjestefrihet, stillhet, ærlighet og kjærlighet overfor naturen og landet selv. :viking:

Jeg begynte å lære meg norsk midt på 80-tallet, først litt ved hjelp av bøker, men så ved å lytte til norsk radio, lese norske aviser og ikke minst gjennom kontakten med nordmennene selv.

Ved siden av reise- og turvirksomhetene er jeg sportsinteressert, spesielt fotball og vintersport, og så liker jeg å lese, helst bøker der handlingen foregår langt i nord selvfølgelig... :lol:

Så det var det viktigste om meg selv og hva jeg har på denne siden å gjøre.

Vennligst hilsen
Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk