heisann,
siden det her skal være for å snakke/skrive norsk, hvorfor skulle vi ikke ta mulighet for å fortelle noe om oss?
så skal jeg begynne: jeg heter thurid og bor i en liten by, som heter grimmen (i nærheten av stralsund og greifswald, og ca. 60 km øst for rostock, men ikke helt ved polnisk grensen )
her har jeg også jobb som personalansvarlig ¨på et mellomstor fransk firmå so driver med kylling...
for ca. 2,5 år siden oppfyllte jeg meg en stor drømm og fikk hesten min "erasco". han bor på "tri-color-ranch" som naboerne mine eier. hvis dere er interessert i å ta en titt: http://www.tri-color-ranch.de
ellers fikk jeg nettopp mulighet til å holde et norsk-kurs ved "volkshochschule" her i grimmen...
hvorfor jeg lærte meg norsk? det er vel en historie etter skolen ville jeg studere enten medisin eller forretningsdrift/økonomi. og fachhochschule stralsund hatte et god studietilbud, bl.a. baltic management studies - internasjonal forretningsdrift på engelsk med fokus på østersjøens område.... det hørtes godt ut, og så begynnte jeg å studere i stralsund. men nå kom neste ting: hvilket annen språk skulle jeg lære? hmm, jeg hadde russisk på skolen, men jeg hadde ikke stor lyst til å lære russisk lengre... og heller ikke polnisk.... finnisk er for vanskelig å lære.... svensk kunne være greit - men på kurset var det 30 studenter - for mange for meg.... ok, så tenkte jeg å ta dansk... men en dansk venn sa at det er ikke så clever å lære dansk, at norsk ville være mye bedre, fordi jeg kunne forstå svensk og dansk også hvis jeg forstår norsk.... etter å ha vært overbevist, tok jeg norsk-kurset .. vi var 6 studenter på kurset og det var en god størrelse for å læere et språk....
under studiet måtte alle studenter gjøre en praktisk semester, helst i utlandet. jeg fikk mulighet til å jobbe som praktikant ved norsk-tysk handelskammer i oslo i 1999. den første dagen sa sjefen til meg: ok, du er her for å lære norsk, og det er ingenting bedre for å lære å snakke og å forstå enn å ta telefontjenesten.... egentlig var det ikke så verst, det tok omtrent 2 uker og jeg forsto nesten hver persjon og kunne si dem at jeg skal oversette dem til noen som snakker bedre norsk enn meg
i disse 6 måneder lærte jeg mer enn i 2 år på FH stralsund, det var virkelig greit. og jeg skønnte, at forskellen mellom tysk og norsk er egentlig ikke så veldig stor...
et år senere, i 2000, fikk jeg mulighet til å studere 1 semester i trondheim på høgskolen i sør-trøndelag. det var et fint tid også, selv om man må vanne seg til trønders
i 2001 graduerte jeg og siden jeg har ikke snakket norsk det fantes bare ikke mulighet.... jeg tittet ofte på norsk hjemmesider, og jeg kjøpte bok på norsk... men for 1 uke siden fant jeg "www.norwegen-freunde.com" og jeg syns at det er greit for å trenere litt språket, selv om det finnes sikkert mange feil her i teksten . jeg er åpen for rettninger, bare si/skrive ifra!
så, det var min del. jeg håper at det finns folk som også har lyst til å skrive noe, slik at vi vite mer om deltakere her på forumet....
mange hilsen
thurid