Reise til Norge

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Reise til Norge

Beitragvon tvangeste » So, 30. Jan 2005, 16:25

Heisann

Unnskyld, jeg har igjen ei lita spørsmal.

Jeg finnes bildene på denne internettsiden så vidunderlig og jeg viste denne internettsiden på en kollega og hun så på bildene. Nå hun er begeistret for Norge også og vi besluttet å gå til Norge, når jeg er igjen friskt. Vi tenkte, at vi kann gå i april, mai, eller september for en uke (når jeg er friskt).

Problemen er, at vi er først 16 år gammel og jeg war ennå aldri i Norge.

Er det mulig å gå til Norge med bare 16 år og hvor skal vi gå hen?

Er det mulig å fly til Oslo, å bli der to og tre dager, å gå til Bergen med fernbanen og etterpå å fly tilbake fra Bergen til Sveits eller Tyskland.

Eller hva skal vi gjøre?

En annet problem er, at hun kann ikke snakker norsk og jeg kan ikke snakker norsk så godt, men vi kann begge snakker englisk.

Kann vi gå så til Norge og få vi problemer?

Unnskyld, men jeg vet ikke om det er en god idé og om det er mulig.

Jeg glede meg, når noen kan meg gi et tips eller noen skrive et svar.

Altså, vennlig hilsen og forstatt en god dag,

Tvangeste

Ps: Unnskyld feilene mine. Jeg tror, at denne gang gjør jeg svært mange feiler …
tvangeste

Re: Reise til Norge

Beitragvon gullfisken » So, 30. Jan 2005, 17:00

Hei,

Problemen er, at vi er først 16 år gammel og jeg war ennå aldri i Norge.
Er det mulig å gå til Norge med bare 16 år og hvor skal vi gå hen?

Hvis dere får lov av foreldrene deres skulle det ikke være noe problem. Hvor dere nøyaktig skal havne i Norge vet jeg ikke, det er helt opp til dere.

Er det mulig å fly til Oslo, å bli der to og tre dager,
å gå til Bergen med fernbanen og etterpå å fly tilbake
fra Bergen til Sveits eller Tyskland.

Javisst er det det. Hvis dere foretrekker å starte fra Tyskland kan jeg bare anbefale å ta en kikk på http://www.ryanair.com . Du må ha kredittkort for å kunne bestille billetter der så foreldrene deres må antageligvis gjøre det for dere. Hvis dere vet ikke hvor dere skal bo i Oslo, ta en kikk på http://www.ankerhostel.no . Hadde vært der i fjor og vi var veldig fornøyde.

En annet problem er, at hun kann ikke snakker norsk og jeg kan ikke snakker norsk så godt,
men vi kann begge snakker englisk.

Bare for å få først inntrykk rekker det godt med engelsk.

Kann vi gå så til Norge og få vi problemer?

Hva slags problemer forventer dere :?:

Unnskyld feilene mine. Jeg tror, at denne gang gjør jeg svært mange feiler

Som sagt, vi alle tar feil, mer eller mindre. For å lære norsk må du trene mye, og når man trener mye tar man feil en eller annen gang. Ikke vær redd for å gjøre feil!

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Martin Schmidt » Mo, 31. Jan 2005, 8:04

Hei på deg!

Tar en titt på de følgende sidene:
http://www.unginfo.oslo.no/ungnor/ - en side for ungdommen med alle informasjoner man trenger.
http://www.unginfo.oslo.no/useit/index.php - en spesiell side for Oslo: de formidler også rom hos privat i Oslo. Ellers finner du her gode tipps til rimelige overnattingssteder i Oslo!
(Husk at dere ikke får lov til å drikke en øl på pøben før dere er 18 år!!)

Dere kunne reise med Euro Domino, Scanrail eller interrail:
Oslo - Bergen (her er det mange rimelige overnattingssteder) - båt til Flåm (det finnes en god vandrerhjem i Flåm) - tog til Oslo (det er mer enn nok for en uke)

Ikke reis i april, tar da heller mai eller september for en slik tur.

Også jeg ville spør: Hva slags problemer forventer dere?
Det behøves ikke snakke norsk for å kunne reise til Norge :wink: (men ellers snakker du bra!! Hvior har du lært språket?)

Hilsen fra Martin :winkewinke:
Martin Schmidt
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon sanny » Mo, 31. Jan 2005, 9:27

hei.
du kan også sjå under http://www.norwegian.no
de har både nasjonal og internasjonal flyrute- veldig billig og enkelt
sjå også under http://www.sas.no
jeg anbefaler å reise i mai. helst til 17. mai - da er det skikkelig morsomt å være i norge men da må du bestille hotel på forhand hvis du vil være i en av de store byene.
jeg synes forresten at du er veldig flink til å snakke norsk siden du er bare 16 og du vil sjå at du blir bedre og bedre etter at du har prøvd deg noen ganger i norge :D
stå på!!!
sanny

Beitragvon Julia » Mo, 31. Jan 2005, 9:35

Jeg vet av erfaring at det kan være svært krevende for noen som er i gang med å lære seg norsk og ikke kan det så veldig godt enda, å måtte slåss med nynorsk/dialekt i tillegg.

Så hvis dere vil være snille, prøv å unngå å skrive for mye dialekt/nynorsk i slike bidrag, men mindre nynorsk er et tema eller de som deltar i tråden er videkomne med språket.

Jeg husker godt hvor langt tid det gikk før jeg skjønte at ho var hun og sjå se... :shock: Jeg tror ikke engang at nynorske uttrykk står i alle ordbøker...

Men ellers kan jeg bare understreke det som ble sagt før - dere bør ikke få noen problemer, hverken med språket, alderen eller med andre ting. Men det kan kanskje være en fordel å ha ruten klar på forhånd hvis man har såpass begrenset med tid.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon tvangeste » Mo, 31. Jan 2005, 9:56

Hei igjen

Tusen takk for at dere svaret :D

@ gullsfisken: Tusen takk. Ja, vi får lov av foeldrene, altså det skulle ikke være problemen.

Zitat:
Javisst er det det. Hvis dere foretrekker å starte fra Tyskland kan jeg bare anbefale å ta en kikk på http://www.ryanair.com . Du må ha kredittkort for å kunne bestille billetter der så foreldrene deres må antageligvis gjøre det for dere. Hvis dere vet ikke hvor dere skal bo i Oslo, ta en kikk på http://www.ankerhostel.no . Hadde vært der i fjor og vi var veldig fornøyde.

Oh :D det er greit! Takk skal du ha. Men hva tenker du? skal vi gå først fra Sveits(jeg bor i Sveits) til Tyskland med jernbanen, eller skal vi ta flyet direkte fra Sveits?
Ja, det gjør foreldrene mine sikkert, det er ikke en stort problem.
Ok, jeg ta en kikk på internettsiden som du viste meg.

Zitat:
Hva slags problemer forventer dere

Hm… Jeg vet ikke, derfor spørrer jeg. Kanskje man få ikke så godt en rom eller en soveplass…Jeg vet ikke. Jeg tenkte, at jeg skal spørre. Det ville være den første reisen til et nordisk land, derfor jeg er litt opphisset ;)

@Martin Schmidt

Også tusen takk for svaret ditt!

Zitat:
Tar en titt på de følgende sidene:
http://www.unginfo.oslo.no/ungnor/ - en side for ungdommen med alle informasjoner man trenger.
http://www.unginfo.oslo.no/useit/index.php - en spesiell side for Oslo: de formidler også rom hos privat i Oslo. Ellers finner du her gode tipps til rimelige overnattingssteder i Oslo!

Tusen takk, jeg ser gjerne på disse sidene:D
Ja, det ville være også en god idé på leie en rom hos privat, men jeg synes at et vandrerhjem ville være også en mulighet (det er ja sikkert et vandrehjem i Oslo).
Eller er det ikke så en god idé?

Zitat:
(Husk at dere ikke får lov til å drikke en øl på pøben før dere er 18 år!!)

Ja, jeg vet…men jeg gå jo ikke til Norge for å drikke øl ;) Det kann jeg gjør hjemme også. Jeg tror at det er det minste problemet;)

Zitat:
Også jeg ville spør: Hva slags problemer forventer dere?
Det behøves ikke snakke norsk for å kunne reise til Norge (men ellers snakker du bra!! Hvior har du lært språket?)

Hm… Jeg vet ikke, derfor spørrer jeg. Kanskje man få ikke så godt en rom eller en soveplass…Jeg vet ikke. Jeg tenkte, at jeg skal spørre. Det ville være det første reisen til et nordisk land, deshalb jeg er litt opphisset ;)
Ah ok, ja, jeg har bare lyst til å informere meg litt.Jeg informere meg heller nå enn først i Norge;)

Takk for komplimenten :D Jeg har lært språket hjemme met hjelp av en lærebok. Men jeg lære ikke enda så lenge.jeg lære bare i to uker.

Altså jeg ønsker dere forstatt en helt pen dag og en god ukestart ;)

Vennligst Hilsen fra Sveits

Dave
tvangeste

Beitragvon Julia » Mo, 31. Jan 2005, 10:16

derfor jeg er litt opphisset :wink:

:lol: :lol: :lol:

Jeg tror ikke det var det du mente her :wink:. Jeg tror heller du mente "spent" eller "ivrig", selv om det ikke helt treffer "aufgeregt" (det var sikkert det du ville si).
Opphisset brukes først og fremst i en sammenheng, og det er senga :wink:, så den bør du være forsiktig med når du er i Norge :!:, ellers kan det hende du havner i en uønsket situasjon...
Ellers så sier man riktignok "ikke hiss deg opp nå" eller slikt, og det betyr da i tilfelle, "jetzt reg Dich mal nicht auf", men da har det en heller kranglete betydning. Slik som du brukte det, kan det i hvert fall ikke sies uten å misforsåes.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon sanny » Mo, 31. Jan 2005, 10:21

kan jeg få gi deg et godt råd??
hvis du kan, så bør du la være å bruke ordet opphisset hvis du ikke blir kåt av å reise til norge! :oops:
det kan faktisk bli forstod feil - jeg har opplevd det selv da jeg brukte dette ordet på jobb - folk så veldig rar på meg, jeg hadde jo ikke lyst på de men var bare veldig nervøs!!!! :lol:
sanny

Beitragvon Pilze-Börnie » Mo, 31. Jan 2005, 14:59

opphisse kan du bedre oversette med det tyske ordet "Erregen" men ikke "aufregen" og det gjør litt av en forskjell :wink:
Men sanny du hadde også et ord som høres seg spennende ut : "pøben" ! Ordet finner jeg hverken i ordbøkene mine eller på ordbøkene som står i nettet. Var det et dialektord eller en skrivefeil? Jeg er spent på svar.
Forresten takk til dere alle som bryr seg så storartet om nybegynnerne våre, sånt blir forumet vårt etterhvert til en hjelp for enhver som strever etter å lære mer av dette språket vi alle liker, iberegnet meg :lol:
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Mo, 31. Jan 2005, 15:20

Hei på dere,

Pilze-Börnie hat geschrieben:Men sanny du hadde også et ord som høres seg spennende ut : "pøben" !

Synes jeg også. Det var vel "puben" som var ment her tror jeg da. 8)

"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon sanny » Di, 01. Feb 2005, 2:57

Men sanny du hadde også et ord som hører seg spennende ut : "pøben" !

det var vel ikke meg som brukte ordet.
men hun mente "pub" - "puben"
sanny

Beitragvon tvangeste » Di, 01. Feb 2005, 9:33

Å søren…Om forlatelse.Det visste jeg ikke.. Jeg slo opp ord og i ordboken stod, at opphisset betyr „aufgeregt“ og jeg tenkte , at man kann bruke dette ord i settningen min.
Neste gang se jeg bedre på andre betydninger.

Men takk at dere viste meg denne feilen.

Også tusen takk for andre svarene.

Altså forstatt en pen dag

Vennligst hilsen,

Dave
tvangeste

Beitragvon gullfisken » Di, 01. Feb 2005, 18:23

Hei,

ville gjerne tilføye ikke å glemme å ta med deg litt mer penger for å kjøpe norske bøker, tidsskrifter eller lignende når du drar til Norge. Du sparer 150-200 NOK gebyr som vanligvis oppstår dersom du bestiller bøker via internett (overføring, emballasje osv.). Et besøk hos Norli lønner seg alltid, butikken finner du i Universitetsgata (Oslo). Du går på Karl Johan i retning av slotten og etter omtrent 2/3 av veien tar du til høyre. For øvrig: ta en kikk på boken "Nå forstår jeg" av Ann-Katrin Furre (Tell Forlag). Det koster ca. 300 NOK og er en spesiell lærebok for dem som har norsk som fremmedspråk. Denne boken er jammen kjempegod, den absolutt beste for å lære seg norsk grammatikk i mine øyne. Boken er komplett norskspråklig men du forstår det helt sikkert uten problemer.

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Di, 01. Feb 2005, 19:31

Gullfisken ønsket selv at bidragen som stod her skulle slettes, det gjorde jeg da.

Pilze-Börnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Di, 01. Feb 2005, 19:36

Hei,

Pilze-Börnie hat geschrieben:Gullfisken ønsket selv at bidragen som stod her skulle slettes, det gjorde jeg da.

Sånn er det faktisk, takk for raske hjelpen! :bussi:

gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk