Vinterværet

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Vinterværet

Beitragvon DocFunfrock » Di, 01. Feb 2005, 22:11

På de fleste norske steder mangler det snøen, men for meg blir det her nå for mye stress. Akkurat nå ligger i hagen 1.5m snø og jeg må måke snøen 3 ganger om dagen. I går var det 20cm om morgen, 30cm om lunchtiden og 20cm om kveldstiden. I tilleg må jeg måke snøen på utehuset og jeg er redd for høyden.

Doc Funfrock
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Vinterværet

Beitragvon gullfisken » Di, 01. Feb 2005, 23:20

Hei,

I tilleg må jeg måke snøen på utehuset og jeg er redd for høyden.

Enhver har sitt eget lite helvete. :lol:
Misunner deg ikke. Har du i det mindste muligheten å gå på ski? Som en slags kompensasjon, liksom...

Masse hilsen fra (den snøfrie) gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon sanny » Di, 01. Feb 2005, 23:29

stakkars deg :lol:
vi er fornøyd med 5cm ny snø per dag :D og litt regn i mellom - så sparer vi oss å måke :D

men, igår var det lyn og torden i volda!
en eneste smell og en eneste lyn og akkurat den måtte treffe huset vårt :cry:
hele første etasjen var død (strøm mener jeg) helt til middag i dag.
i all glede finnes det ingen elektriker som gidder å sjå hva som er gale, kommer når de har tid - vi har jo strøm igjen :-? (bare fordi samboern min tør å leke litt med sikringsskapet) bare at varmekablene ikker virker og telefonen er også død.
koselig på et sted man ikke har mobildekkning og minusgrader ute :D

finnes det en flink elektriker her som har tid :?: :?: :?: :?:
sanny

Beitragvon DocFunfrock » Mi, 02. Feb 2005, 7:29

Hei!

gullfisken hat geschrieben:Hei,
Enhver har sitt eget lite helvete. :lol:
Misunner deg ikke. Har du i det mindste muligheten å gå på ski? Som en slags kompensasjon, liksom... :wink:

Ja det finnes så mange muligheter å gå på ski, at det er nesten for vanskelig å velge imellom. 8) Snøkavliteten er rett og slett sagt supert! Desverre har jeg for mye å gjøre med huset.

Men å være uten snø hele vinteren er enda værre enn være redd for høyden når man måker snø på utehuset.

Doc Funfrock :twisted:
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Mi, 02. Feb 2005, 7:59

Hvis jeg kjenner mannen min rett, så hadde han heller måket en halv meter snø hver eneste dag (og vi har en stor innkjørsel og ikke noen fres) enn å måtte sitte inne hver kveld pga lite snø og isete loiper som i tillegg er igjenblåst med skogsmaterialet, slik at det lille som er igjen av is/snøloiper knapt sees lenger...

Men så har mannen min da heller hverken høydeskrekk eller utehus :wink:
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon DocFunfrock » Mi, 02. Feb 2005, 17:11

Julia hat geschrieben:Hvis jeg kjenner mannen min rett, så hadde han heller måket en halv meter snø hver eneste dag

Da er han din helt! 8)

Doc Funfrock
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon stockfisch » Mi, 02. Feb 2005, 18:32

@ sanny
når du ikke har mobildekninig i volda - bor du da på "gammel" volda dvs mot tunnel ?

hilsen karoline
stockfisch
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Erika » Mi, 02. Feb 2005, 19:57

Hei
jeg bor i Sør-Tyskland, og vi fikk masse snø i et par dager nå. Det gjøre mye stress på veien med den mange biler overalt.
I forskjelliger omrader blir stengt skolen i morgen.

unskyld norsk er vanskelig.

Veldig mye hilsen

Erika
Gruß Erika
Erika
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Mi, 02. Feb 2005, 20:11

Hei DocFunfrock, er du tysker som bor i Røros eller er du nordmann? Hvis du er tysker, hvordan er du kommet til Røros, og hva holder du til med?

Selv har jeg vært flere ganger i Røros, både på vintertid (det var –32°C denne vakre førjulsdagen) og om sommeren, til og med så sent som i fjor. Jeg elsker byen og plasserer den veldig høyt på „Norgesrankingen“. Når snøen mangler totalt som så ofte her i Tyskland, da ønsker jeg meg akkurat de forhold du forteller om, alt måkearbeidet til tross, men hvis du har snøen i overflod da blir du nok lei den etter hvert og ønsker deg noe helt annet. „Gresset er alltid grønnere hos naboen“ – er det ikke slik det heter på norsk?

Vennligst hilsen opp til Røros! :lol:
Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon DocFunfrock » Mi, 02. Feb 2005, 21:58

Menneskejerven hat geschrieben:Hei DocFunfrock, er du tysker som bor i Røros eller er du nordmann? Hvis du er tysker, hvordan er du kommet til Røros, og hva holder du til med?

Selv har jeg vært flere ganger i Røros, både på vintertid (det var –32°C denne vakre førjulsdagen) og om sommeren, til og med så sent som i fjor. Jeg elsker byen og plasserer den veldig høyt på „Norgesrankingen“. Når snøen mangler totalt som så ofte her i Tyskland, da ønsker jeg meg akkurat de forhold du forteller om, alt måkearbeidet til tross, men hvis du har snøen i overflod da blir du nok lei den etter hvert og ønsker deg noe helt annet. „Gresset er alltid grønnere hos naboen“ – er det ikke slik det heter på norsk?

Ja jeg er tysker som jobber og trives her 8) Men nå er alt annerledes fordi vinteren er for varmt (-5 til 2). Men du har rett i at Røros er favoritten å bo i. Denne gangen jeg snakket med nordmen om flyttingen til Røros hørte jeg bare skrekkhistorier for å varsle meg. Men virkligheten er sånn, at det er varmere enn forventet. Ellers er det svært bra, spesiell når jeg tenker på kystområde nå.

Doc Funfrock
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 02. Feb 2005, 22:22

Doc du kan jo få litt mer snø av oss.. her ligger det 1,5 Meter snø og det er meldt mer snø i morgen....
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 02. Feb 2005, 22:57

Menneskejerven hat geschrieben:Jeg elsker byen og plasserer den veldig høyt på „Norgesrankingen“.

hei!

ja, jeg er helt enig! selv om jeg glemte den i norgesrankingen min :roll:

jeg synes at denne byen er som en drøm, spesielt om vinteren. du går av toget eller bussen og så står du der i snøen og alt er så fredelig. du går gjennom byen og du er i en helt annen verden. husene er så koselige og kirka vakter over alt.

jeg var på røros i fjor vinter og det var nesten ingen turister i byen. vi gikk opp bak kirkegården og plutselig kom det tre-fire sleder med fine hester. sola gikk ned og alt var i rosa og blått... såååå fint :)

dessuten må jeg bestandig tenke på pippi og blånissene når jeg er i denne byen ;)

hilsen opp til røros :)

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Mi, 02. Feb 2005, 22:57

Hei,

Ja det finnes så mange muligheter å gå på ski,
at det er nesten for vanskelig å velge imellom.
Snøkavliteten er rett og slett sagt supert!

Heldigvis finnes det så godt som aldri så mye snø der jeg bor at det ville lønne seg å måke den. Det er slett ikke sånn at jeg ikke liker snø, men dersom jeg har ingen mulighet å gå på ski eller ta en skikkelig skogstur, hvorfor skulle jeg da ønske meg masse snø? 8)

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Do, 03. Feb 2005, 8:51

Nå lurer vi alle fælt på hvor du bor hen, gullfisken, at du ikke har muligheten til å spenne på deg skiene når det snør :?:. Har man ski og har man snø så kan man vel gå på ski :idea: - eller trengs det mer enn det?
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Do, 03. Feb 2005, 10:21

Hei igjen,

Nå lurer vi alle fælt på hvor du bor hen, gullfisken,

Jeg nevnte det allerede noen innlegg før, jeg bor i nærheten av Heidelberg (omtr. 90 moh).

Har man ski og har man snø så kan man vel gå på ski
eller trengs det mer enn det?

Julia, det er nok helt klart at det ikke bare trengs snø og ski, men først og fremst må snøen har en viss minstehøyde/-mengde at det er overhodet mulig å gå på ski på en skikkelig måte. Hvis man er heldig skjer det nesten hvert tiende år at det snør tilstrekkelig og snøen blir liggende noe lengre enn 1-2 dager. Du kan vel tenke deg nå at det lønner seg ikke å bygge opp skitrekk og lignende i dette området, ja det lønner seg ikke engang å kjøpe vinterdekk her. Det finnes noen små skibakker i Odenwald (som ikke er så langt borte) men selv der ble det stadig mer vanskelig med snø i de siste årene.

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk